Hej, vår lägenhet på Teneriffa, Puerto de la Cruz är färdigrenoverad och vi står inför nästa steg vilket är att beställa kök. Då temperaturen är så behaglig året runt på Teneriffa så står fönster och balkongdörrar i stort sett alltid öppna. Lägg till det att vi inte lagar mat varje dag, lättare måltider och använder lägenheten några månader om året, totalt sett. Det finns ett ventilationshål vänster (mot taket) om platsen där spisen kommer hamna, se röd cirkel på bifogad bild.(Planeringen inkluderade en fläkt, därför finns det en på bilden)
Behövs en köksfläkt verkligen? Gör den någon nytta med tanke på det ständiga korsdraget?

Åsa Lund
Stekoset innehåller ofta ganska mycket fett. Det är bra att skicka ut det ur huset utan att passera en massa möbler.
En fläkt är vettig, tycker jag

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Stekoset innehåller ofta ganska mycket fett. Det är bra att skicka ut det ur huset utan att passera en massa möbler.
En fläkt är vettig, tycker jag
Det är ju det här med undertryck som är en förutsättning för att oset ska sugas upp i fläkten som jag tänker på. Om alla örrar och fönster är öppna blir det inget undertryck, så vilken nytta gör fläkten då? :thinking:

Åsa Lund
Om du undviker tvärdrag och bara öppnar fönster på ena sidan av huset så kan du ju ge oset en riktning upp/ bort med hjälp av fläkten.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Madelene V-C Madelene V-C skrev:
Det är ju det här med undertryck som är en förutsättning för att oset ska sugas upp i fläkten som jag tänker på. Om alla örrar och fönster är öppna blir det inget undertryck, så vilken nytta gör fläkten då? :thinking:
Ju mindre undertryck i lägenheten, ju bättre suger fläkten. Så bäst suger den med öppna fönster o dörrar, om det inte blir tvärdrag som stör.
Ingen tvekan: Sätt dit en fläkt om du får.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Tack för era kommentarer, nu är valet gjort :). Det blev en kolfilterfläkt, eftersom det visade sig knepigt att koppla utsug till det befintliga ventilationshålet vi har i väggen. Nytt kök till jul :love:

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Kolfilterfläkt blir nog bra till ditt beskrivna användningsområde.

Har levt i lägenhet utan köksfläkt i 5 år och saker tenderar att bli lite flottiga..

• Gilla
Madelene V-C
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.