6 904 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Sockellådor
Hej!
Finns det några nackdelar med sockellådor? Det kanske lätt blir "råttor" och smulor däri? Vi kommer köpa kök från Myresjö (nuvarande är från samma lev.) vi är mycket nöjda med kvalitén.
Finns det några nackdelar med sockellådor? Det kanske lätt blir "råttor" och smulor däri? Vi kommer köpa kök från Myresjö (nuvarande är från samma lev.) vi är mycket nöjda med kvalitén.
Det blir smutsigt under sockellådor så en del matnyttigt till mössen finns där
men det är bara ytterligare en anledning att ha katt
Vi är mycket nöjda med att ha sockellådor i vårt kök, lättare att få tag på grejerna än om vi valt fullhöjd på överskåpen vilket kräver stege. Sen blir det smuts och matrester under vanliga socklar också men det ser man inte förräns man byter köket eller socklarna så det är inte så stor skillnad. Det är bara att ta ur dom och dammsuga bakom ibland för städa måste man ju i alla fall.
Vi är mycket nöjda med att ha sockellådor i vårt kök, lättare att få tag på grejerna än om vi valt fullhöjd på överskåpen vilket kräver stege. Sen blir det smuts och matrester under vanliga socklar också men det ser man inte förräns man byter köket eller socklarna så det är inte så stor skillnad. Det är bara att ta ur dom och dammsuga bakom ibland för städa måste man ju i alla fall.
Man får tänka på att inte ha några rör som går i golvet isåfall.
En annan sak för att få att få mera lådvolym är att köpa ett kök som har "full" längd på lådorna. Tex om man mäter lådorna på ett Ikea så har de använt 50cm lådutdrag, men det får oftast plast 55cm i samma skåp, de sparar lite utrymme för rördragningar i bakkant.
Vi passade på att köpa lådutdrag som är 65cm till våra 70cm djupa stommar och drog avlopp/vatten/el i sockeln. Fick plats på med 2 sockellådor i köksön, 65cm djupa.
Mvh Magnus
En annan sak för att få att få mera lådvolym är att köpa ett kök som har "full" längd på lådorna. Tex om man mäter lådorna på ett Ikea så har de använt 50cm lådutdrag, men det får oftast plast 55cm i samma skåp, de sparar lite utrymme för rördragningar i bakkant.
Vi passade på att köpa lådutdrag som är 65cm till våra 70cm djupa stommar och drog avlopp/vatten/el i sockeln. Fick plats på med 2 sockellådor i köksön, 65cm djupa.
Mvh Magnus
Men sockellådorna rymmer väl inte så mycket? Dum fråga kanske, men vad har ni i sockellådorna? Vi kommer ha fullhöjd på överskåpen, vi har normal takhöjd, visst jag behöver ju en stol för att nå det som är högst upp, men där ställer vi det som inte används så ofta
Bra info angående rördragningar!
Vi har katt också
Bra info angående rördragningar!
Vi har katt också
Vi har nog samma i sockellådorna som Ni har i överskåpen, dvs det man inte använder så ofta. Men vårt kök är bara "ett hål i väggen" en korridor med köksinredning och vitvaror på båda sidor hela vägen, inte ens en pall kan man ha där så det var en av anledningarna till att vi valde sockellådor den andra var att vi inte ville klättra till överskåpen som i förra köket, föredrog att böja oss ner. Men det är nog en smaksak. Vi har både full längd på lådor och dom går ända ut när man drar ut dom också, inte så att den innersta delen av lådan är kvar inne i stommen. Men vi har inte IKEA utan HTH.Lill Sniff skrev:Men sockellådorna rymmer väl inte så mycket? Dum fråga kanske, men vad har ni i sockellådorna? Vi kommer ha fullhöjd på överskåpen, vi har normal takhöjd, visst jag behöver ju en stol för att nå det som är högst upp, men där ställer vi det som inte används så ofta![]()
Bra info angående rördragningar!
Vi har katt också![]()
Bra att Ni har katt, borde alla ha
Vi får se vad vi kommer ha i sockellådorna, har ännu inte "flyttat" in i köket.
Men kan tänka mig att "verktygslåda", "medicinskåp", ugnsplåtar osv passar bra i sockellådorna. Om man väl ska göra sockellådor så är det smart att göra det i de breda lådstommar så man får lite mera "valuta" för pengarna.
/Magnus
Men kan tänka mig att "verktygslåda", "medicinskåp", ugnsplåtar osv passar bra i sockellådorna. Om man väl ska göra sockellådor så är det smart att göra det i de breda lådstommar så man får lite mera "valuta" för pengarna.
/Magnus
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tänk även på att om man har väldigt sneda golv så kan man få problem med monteringen av köksinredningen eftersom de flesta sockellådor inte är justerbara i höjdledd utan det är dessa som styr monteringen av resterande skåp. (Alltså de man får börja med för att få ut höjden av inredningen.
Skall då sockellådorna vara placerade där det är som lägst i köket så får man inte så hög sockel på övriga inredningen och tvärtom ifall de ska vara placerade där det är som högst så kanske det blir en rejäl springa mellan sockel och underkanten av bänkskåpen på övriga delar.
Skall då sockellådorna vara placerade där det är som lägst i köket så får man inte så hög sockel på övriga inredningen och tvärtom ifall de ska vara placerade där det är som högst så kanske det blir en rejäl springa mellan sockel och underkanten av bänkskåpen på övriga delar.
Övriga skåp är ju justerbara så det är bara att justera in dom på ungefär samma höjd som lådorna, medföljande sockel är väl tilltagen i höjd den sågar man så den passar. Är golven så sneda att det inte går att ha sockellådor borde man nog fixa till golvet först innan man monterar inredningenPaul-Staffanstorp skrev:Tänk även på att om man har väldigt sneda golv så kan man få problem med monteringen av köksinredningen eftersom de flesta sockellådor inte är justerbara i höjdledd utan det är dessa som styr monteringen av resterande skåp. (Alltså de man får börja med för att få ut höjden av inredningen.
Skall då sockellådorna vara placerade där det är som lägst i köket så får man inte så hög sockel på övriga inredningen och tvärtom ifall de ska vara placerade där det är som högst så kanske det blir en rejäl springa mellan sockel och underkanten av bänkskåpen på övriga delar.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jo tack... jag vet... jag har monterat ganska många kök vid detta laget...Jan-Å skrev:
Jag har dessutom också varit med om golv som slår flera cm i höjd på en sträcka av 4-5m när man kommer och ska montera köksinredningen.
Skall man då ha sockellådor så bestämmer de fortfarande höjden på övrig inredning och de går ej att göra lägre än de är.
Detta resulterar då att man antingen får en springa på någon cm mellan sockel och bänkskåp eftersom inte sockeln kan göras högre...alternativt får man såga ner sockeln vilket ju gör att man får en lägre sockel.
Medföljande sockel är aldrig väl tilltagen i höjd utan är anpassad för respektive kökstillverkare...
HTH = Stomme 704mm + sockel 166mm = 870mm
Myresjö, Ballingslöv, Smedstorp = Stomme 720mm + sockel 150mm = 870mm
Den kan alltså bara göras lägre.
Visst är det ultimata om man först riktar upp golvet i våg, men det är inte många som är beredda på att lägga energi och pengar på detta kan jag säga.
Sockelstege är ett utmärkt tillbehör att komplettera med. En liten hopfällbar stege som man monterar en sockelbit på.
Två exempel:
http://www.kokscompagniet.se/45_alno%20tillbeh%C3%B6r.htm
http://www.hagakoket.se/index.php?pageId=35
Två exempel:
http://www.kokscompagniet.se/45_alno%20tillbeh%C3%B6r.htm
http://www.hagakoket.se/index.php?pageId=35
Ursäkta att jag väcker till liv en urgammal tråd, men behöver lite råd. Jag ska snart montera ett HTH-kök med massor av sockellådor - tre stycken i bredd (180 resp 200 cm) på varje sida av köket. Golvet lär vara hyfsat i våg, men det kan ju hända att det skiljer någon mm på olika ledder. Jag anar redan nu att detta kan orsaka lite huvudbry, och vill veta om det är någon som har några tips om hur man bäst går tillväga. Just sockellådorna saknas nästan helt i HTHs monteringsanvisningar.
Är det en god idé att fästa de tre sockellådorna i varandra, så att det blir en sammanhängande enhet? Bör man palla under med något om det glipar på sina ställen? Andra tips för hur man får en sådan sockellådsenhet att stå helt i våg när det inte finns några ben att justera? Nämner särskilt @Paul-Staffanstorp som jag under mitt tidigare tjuvläsande av forumet (blev medlem först i dag) har förstått har en hel del erfarenhet från att montera HTH.
Stort tack på förhand!
Är det en god idé att fästa de tre sockellådorna i varandra, så att det blir en sammanhängande enhet? Bör man palla under med något om det glipar på sina ställen? Andra tips för hur man får en sådan sockellådsenhet att stå helt i våg när det inte finns några ben att justera? Nämner särskilt @Paul-Staffanstorp som jag under mitt tidigare tjuvläsande av forumet (blev medlem först i dag) har förstått har en hel del erfarenhet från att montera HTH.
Stort tack på förhand!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
S Supersmocken skrev:Ursäkta att jag väcker till liv en urgammal tråd, men behöver lite råd. Jag ska snart montera ett HTH-kök med massor av sockellådor - tre stycken i bredd (180 resp 200 cm) på varje sida av köket. Golvet lär vara hyfsat i våg, men det kan ju hända att det skiljer någon mm på olika ledder. Jag anar redan nu att detta kan orsaka lite huvudbry, och vill veta om det är någon som har några tips om hur man bäst går tillväga. Just sockellådorna saknas nästan helt i HTHs monteringsanvisningar.
Är det en god idé att fästa de tre sockellådorna i varandra, så att det blir en sammanhängande enhet? Bör man palla under med något om det glipar på sina ställen? Andra tips för hur man får en sådan sockellådsenhet att stå helt i våg när det inte finns några ben att justera? Nämner särskilt @Paul-Staffanstorp som jag under mitt tidigare tjuvläsande av forumet (blev medlem först i dag) har förstått har en hel del erfarenhet från att montera HTH.
Stort tack på förhand!
Hej
Lösningen är att leta upp den punkt där golvet är som högst och utgå därifrån.
Vänd upp och ner på bänkskåpen och skruva fast sockellådorna under dem.
Vänd tillbaka dem och börja ställ på plats den som hamnar där golvet är som högst.
Sen får du palla under med pallningsbrickor till det står i våg på båda hållen.
Efter detta är det bara att ställa dit skåpet intill och klämma ihop det med det första med hjälp av klämtningar samt skruva ihop skåpen med varandra och där brukar jag använda 3,5x30mm träskruv och sätter gärna skruven framför gångjärnsplattor eller i lådskenor för att dölja dem maximalt och i lådskenorna hjälper de ju även till att förstärka hållfastheten.
Sen är det bara att palla under igen och gå vidare på samma sätt med nästa och nästa.
En laser underlättar väsentligt för dig.
Tänk även på att där är i princip ingen plats alls bakom sockellådorna så du kan inte komma förbi med rör och liknande utan att såga sönder sockellådstommen.
Hoppas du blev klokare och Lycka till
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar och tips, det uppskattas!
Monteras sockellådorna på skåpet med vinkelbeslag? Eller finns det förberett något annat? Ska de liva i bakkant med bänkskåpet?
I HTHs bristfälliga monteringsanvisningar står det bara ”Följ i övrigt den medföljande monteringsanvisningen”, men jag hittar inget annan medföljande instruktion än hur man monterar fronten på sockellådan, och det är ju inte precis det man grubblar över...
Monteras sockellådorna på skåpet med vinkelbeslag? Eller finns det förberett något annat? Ska de liva i bakkant med bänkskåpet?
I HTHs bristfälliga monteringsanvisningar står det bara ”Följ i övrigt den medföljande monteringsanvisningen”, men jag hittar inget annan medföljande instruktion än hur man monterar fronten på sockellådan, och det är ju inte precis det man grubblar över...
Paul-Staffanstorp skrev:
Hej
Lösningen är att leta upp den punkt där golvet är som högst och utgå därifrån.
Vänd upp och ner på bänkskåpen och skruva fast sockellådorna under dem.
Vänd tillbaka dem och börja ställ på plats den som hamnar där golvet är som högst.
Sen får du palla under med pallningsbrickor till det står i våg på båda hållen.
Efter detta är det bara att ställa dit skåpet intill och klämma ihop det med det första med hjälp av klämtningar samt skruva ihop skåpen med varandra och där brukar jag använda 3,5x30mm träskruv och sätter gärna skruven framför gångjärnsplattor eller i lådskenor för att dölja dem maximalt och i lådskenorna hjälper de ju även till att förstärka hållfastheten.
Sen är det bara att palla under igen och gå vidare på samma sätt med nästa och nästa.
En laser underlättar väsentligt för dig.
Tänk även på att där är i princip ingen plats alls bakom sockellådorna så du kan inte komma förbi med rör och liknande utan att såga sönder sockellådstommen.
Hoppas du blev klokare och Lycka till![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
I ovankanten av sockellådan finns det en ganska bred träribba som hamnar dikt and mot skåpsbotten och vänder du upp och ner på alltihop så kan du smidigt bara skruva ihop dem med varandra med hjälp av t.ex 3,5x30mm träskruvar.S Supersmocken skrev:Tack för svar och tips, det uppskattas!
Monteras sockellådorna på skåpet med vinkelbeslag? Eller finns det förberett något annat? Ska de liva i bakkant med bänkskåpet?
I HTHs bristfälliga monteringsanvisningar står det bara ”Följ i övrigt den medföljande monteringsanvisningen”, men jag hittar inget annan medföljande instruktion än hur man monterar fronten på sockellådan, och det är ju inte precis det man grubblar över...
De ska följa bakkanten på skåpen ja.
Tack, det gick fint. I de första skåpen råkade jag dra fast sockellådan för hårt, helt dikt an, så att ribban bågnade. Bara att göra om. Sedan sågade jag bort den bakersta centimetern på ”sockelstommen” eftersom det är ganska sällan man har exakt rät vinkel i hörnet vägg/golv.
Då fick jag skåpen någon mm närmare väggen.
Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden