Vi renoverar vårt kök i vår lägenhet och ska byta köksfläkt. Innan hade vi en inbyggd i skåp, med motor som var kopplad till frånluft. Det fanns inget filter i den upptäckte vi (ganska nyinflyttade).

mejlade brf och frågade om det fanns begränsningar. Svaret var ”kolfilter endast, annars inga begränsningar”.

blev lite fundersam. Kanske någon här som har bättre koll på detta:
Kan jag inte koppla in en ny fläkt i frånluftskanalen då? Och om jag inte kan det vad gör jag med hålet till frånluftskanalen.

BirgitS
I lägenheter med centralfläkt för köken så får man antingen ha en kolfilterfläkt eller en spiskåpa, dvs. något som ser ut som en fläkt men inte innehåller någon motor utan bara är till för att ledan oset upp till frånluftskanalen. Men det är inget ovanligt att folk bryter mot detta i samband med renoveringar men det brukar förr eller senare upptäckas när det görs en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) och då kan BRF förelägga en att åtgärda felet.

Om man sätter in en kolfilterfläkt så sätter man in ett reglerbart ventilationsdon i frånluftskanalen. Ventilationsdonet ska regleras till rätt luftflöde för kök och fastighet.

• Gilla
Patch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.