Tjenare vi är i planerna att göra kök i ett rum som inte har nåt kök i dag, men vi kan inte riktigt bestämma oss hur vi vill göra. Vi har 2 olika "planer" ett med vinkel och ett med ö är det någon som har nån bra kommentar eller åsikt. Det är inte alltid man får bäst hjälp på ikea med designen så jag hoppas det finns några smarta här 
Rummet är 4*8 ca och har 3 stora fönster och en altandörr ut, och 2 dörrar in och fönster in till angränsande rum.
Här kommer 2 bilder på våra kök i ikea planeraren...
Alla kommentarer och tips är supervälkomna och önskas mer info om något så hojta till ..
Rummet är 4*8 ca och har 3 stora fönster och en altandörr ut, och 2 dörrar in och fönster in till angränsande rum.
Här kommer 2 bilder på våra kök i ikea planeraren...
Alla kommentarer och tips är supervälkomna och önskas mer info om något så hojta till ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknar lite det kök vi gjorde för ca 1 år sedan!
I plan nr 1 så undrar jag lite vad ni ska använda ytan till framför fläkten? se bild
Det går inte att öppna upp vid fönstret? så att köksön i ritning 2 blir mer centrerad mot öppningen?
Här är en bild på hur vårat ser ut, öppnade upp mer mot vardagsrummet och vi har stapeln med ugn/micro bredvid kyl/frys till vänster.

I plan nr 1 så undrar jag lite vad ni ska använda ytan till framför fläkten? se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att öppna upp vid fönstret? så att köksön i ritning 2 blir mer centrerad mot öppningen?
Här är en bild på hur vårat ser ut, öppnade upp mer mot vardagsrummet och vi har stapeln med ugn/micro bredvid kyl/frys till vänster.

Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tanken är att vi skall ha ett matbord där du frågar i den planen, vi kommer också att ha ett mer ordentligt matbord i matsalen.
Vi vill inte öppna upp vid fönstret för det ger ett sånt härligt ljus och en viss karaktär på både vardagsrum och kök jag lägger med några bilder på nuvarande "förarbete" det är ett gammalt hus med mycket karaktär så man vill inte förändra för mycket..
Vi vill inte öppna upp vid fönstret för det ger ett sånt härligt ljus och en viss karaktär på både vardagsrum och kök jag lägger med några bilder på nuvarande "förarbete" det är ett gammalt hus med mycket karaktär så man vill inte förändra för mycket..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter dom här bilderna så förstår jag att du inte vill öppna upp! Härligt att bevara lite karaktär i ett lite äldre hus!J JensBjo skrev:Tanken är att vi skall ha ett matbord där du frågar i den planen, vi kommer också att ha ett mer ordentligt matbord i matsalen.
Vi vill inte öppna upp vid fönstret för det ger ett sånt härligt ljus och en viss karaktär på både vardagsrum och kök jag lägger med några bilder på nuvarande "förarbete" det är ett gammalt hus med mycket karaktär så man vill inte förändra för mycket..
Eftersom ni ska ha matbord i en matsal så enligt min mening behöver man inte ha två ställen att äta på så jag hade kört på plan 2 alla dagar i veckan!
Kanske flytta diskhon framför ett fönster, trevligt att se ut när man diskar. Sen kanske jag inte skulle satt ugnarna i en sån hög stapel utan kanske gjort 2 lite lägre bredvid varandra med vitvarorna i. En såndär halvstapel om du förstår vad jag menar
Jag föredrar lösning nr 1. Nr 2 ser alldeles för stor ut med långa avstånd mellan de olika delarna. Sedan hade jag flyttat diskhon så att den hamnar framför ett fönster då det är rätt trist att stirra in i väggen när man står där och handdiskar/fyller på vattenkannan/whatever.
Sedan tycker jag att det är smidigt med ett köksbord och ett separat matsalsbord, beroende på vilken familjesituation man har och vilka rutiner man har förstås. Det kanske passar bättre med frukosten ihop med familjen i köket, och större middagar i matsalen, man kanske inte behöver vara lika rädd om bord, mattor etc i köket om man har småbarn, mysigare stämning vid ett litet bord osv. Kör ni på lösning nr 2 så hade jag röstat på en bardisk vid köksön där folk/familj/gäster kan sitta/hänga medan man lagar mat/socialiserar.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Här är mitt förslag som bygger på hur större sekelskifteskök såg ut. Man tog tillvara takhöjden för förvaring och det naturliga ljuset. Därför har jag gjort höga väggskåp, en vitrin, placerat diskhon och den utskjutande halvön vid fönstren. Det finns en skänk för bakning med öppen hylla över och en liten frukostmatplats. Arbetstriangeln är tajtare och därmed mer effektiv och över diskmaskinen finns väggskåp för vardagsporslin. Jag har medvetet avstått från att bygga på skafferi/kyl/frys-enheten så att man kan placera en fin samling med stora, gamla syltkrukor och damejeanner mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så efter lite sjukdom är man tillbaka vid datorn
, men jag tackar för alla kommentarer och tips vi skall försöka ta ett beslut i helgen ... vi skall ta och "tejpa" upp köket för att få lite känsla för hur allt kommer funka men jag tackar för all hjälp ..
Nu börjar vi komma fram till hur vi nog vill att köket skall se ut, finns det några kommentarer på detta
och kanske en sån där glöm inte det eller så kan man inte göra ...
Jag kanske har glömt säga att att till vänster om dörren på andra bilden så kommer vi ha en vedspis som kommer bli platsbygd med tillhörande ved förvaring ..
Jag kanske har glömt säga att att till vänster om dörren på andra bilden så kommer vi ha en vedspis som kommer bli platsbygd med tillhörande ved förvaring ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Det är opraktiskt med så långt mellan diskho och häll, man rekommenderar att det inte är mer än 120 cm för det är så långt som man i praktiken når på ett bra sätt. Det är alltså meningen att man t.ex. ska kunna lägga de nysköljda grönsakerna på en skärbräda när man står framför diskhon, ta ett steg åt höger för att skära dem och sen direkt kunna hälla dem i stekpannan utan att behöva bära iväg med grönsakerna.
Diskmaskinen bör inte vara mellan diskhon och hällen för då blir det besvärligt om en person ska plocka ur maskinen samtidigt som en annan börjar med matlagningen. Nära diskmaskinen bör de skåp och lådor som används till vardags finnas så urplockningen går snabbt medan man under bänken mellan hon och hällen gärna har det som behövs under tillredningen, skålar, elvisp, ris, socker osv.
Jag vet att många skriver att det är trevligt att ha ett fönster bakom hon men det är faktiskt också trevligt att ha fönstret bakom ytan där man står och skär mm. i stället. Själv tillbringar jag nog mer tid vid tillredningsytan än vid diskhon. Dessutom kan skvätta en del när man skrubbar potatis eller diskar plåtar och då är det mer praktiskt om det hamnar på en stänkskiva än på en fönsterruta.
Diskmaskinen bör inte vara mellan diskhon och hällen för då blir det besvärligt om en person ska plocka ur maskinen samtidigt som en annan börjar med matlagningen. Nära diskmaskinen bör de skåp och lådor som används till vardags finnas så urplockningen går snabbt medan man under bänken mellan hon och hällen gärna har det som behövs under tillredningen, skålar, elvisp, ris, socker osv.
Jag vet att många skriver att det är trevligt att ha ett fönster bakom hon men det är faktiskt också trevligt att ha fönstret bakom ytan där man står och skär mm. i stället. Själv tillbringar jag nog mer tid vid tillredningsytan än vid diskhon. Dessutom kan skvätta en del när man skrubbar potatis eller diskar plåtar och då är det mer praktiskt om det hamnar på en stänkskiva än på en fönsterruta.
Troligtvis kommer ni ha mer än tillräckligt med förvaringsutrymme så fimpa överskåpen. Det blir mycket luftigare utan överskåp. Sedan skulle jag ta bort vinkeln i hörnet överst i bild två och låta bänken gå rakt in i väggen och ta bort skåpet under hyllan. Fundera på om ni kan ha 70 djupa skåp i stället, det gör mycket för utrymmet, man får ledigt lätt med bunkar längst in på bänken när man till exempel bakar.
Trevligt med vedspis i köket, det hade jag också på önskelistan när vi byggde ut men det fick vi stryka. Vi har fönster framför diskbänken och det är inget större problem med stänk, visst får vi torka men i vilket kök får man inte det.
Trevligt med vedspis i köket, det hade jag också på önskelistan när vi byggde ut men det fick vi stryka. Vi har fönster framför diskbänken och det är inget större problem med stänk, visst får vi torka men i vilket kök får man inte det.
Tycker köket ser trevligt ut. Och dessutom ser jag en extra ho nära spisen.
Jag har bott i alla möjliga olika kök. Min slutsats är att man snabbt vänjer sig vid hur det är planerat. Just nu har vi gått från stort kök med massor av förvaringsmöjligheter till ett u-kök på 8 kvm men mycket smart designat. Lite litet tycker jag och vi måste göra oss av med en massa saker. Men om några månader kommer jag att ha vänt mig. Och det kommer ni också att göra.
Jag har bott i alla möjliga olika kök. Min slutsats är att man snabbt vänjer sig vid hur det är planerat. Just nu har vi gått från stort kök med massor av förvaringsmöjligheter till ett u-kök på 8 kvm men mycket smart designat. Lite litet tycker jag och vi måste göra oss av med en massa saker. Men om några månader kommer jag att ha vänt mig. Och det kommer ni också att göra.
Nu efter några månader har vi kommit vidare och använt köket sen i augusti... dock så har det stått till med avslutet då vi har haft lite problem med hantverkare och deras jobb med fönster så att vi inte har kunnat färdigställa allt ... men nu ser det ut att lösa sig och det har fört med sig att motivationen finns där att gå vidare och göra klart det vi kan 
Så jag lägger med lite bilder på var vi är nu, och så har vi en fundering på hur vi skall göra med kortändan utan överskåp....
Vi skall ha subway tile på väggen under skåpen och sen följa hela bänken i samma höjd över resten... och hela väggen där fläkten är... Men nu så har frugan funderat (betyder oftast mer jobb för mig) och funderar på att inte kakla den delen av kortsidan på bänken utan köra tapet hela vägen ner till bänken .. och vi pratar samma tapet på den väggen som är tapetserad .. vid luftvärmepumpen ..
Finns det nån som har erfarenhet av det eller några åsikter så är jag tacksam ...
Så jag lägger med lite bilder på var vi är nu, och så har vi en fundering på hur vi skall göra med kortändan utan överskåp....
Vi skall ha subway tile på väggen under skåpen och sen följa hela bänken i samma höjd över resten... och hela väggen där fläkten är... Men nu så har frugan funderat (betyder oftast mer jobb för mig) och funderar på att inte kakla den delen av kortsidan på bänken utan köra tapet hela vägen ner till bänken .. och vi pratar samma tapet på den väggen som är tapetserad .. vid luftvärmepumpen ..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det nån som har erfarenhet av det eller några åsikter så är jag tacksam ...
