Jag bor i ett 60-talshus och har haft en asbestsaneringsfirma på plats för att bl.a. riva bort det gamla kaklet i köket som hade asbest i fogarna. Firman gjorde ett grundligt jobb och karvade bort delar av väggen (se bild). Hur återställer jag bäst väggen innan jag kaklar nytt? Funkar husfix eller bör jag satsa på något annat?

• Kök med bortrivet kakel och synliga tegelväggar efter asbestsanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligt putsbruk C.

• Gilla
nizer och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Vanligt putsbruk C.
Ok! På en vägg ser underlaget helt annorlunda ut (gips? Spackel? Se bild). Funkar putsbruk C även där?

• Vägg med ojämnt underlag av möjligt gips och spackel, fråga om putsbruk lämplighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toppen, tack!

Stefan N Stefan N skrev:
Vanligt putsbruk C.
Kompletterande frågor: Hur applicerar jag bäst murbruket så att det blir jämnt? Bredspackel? Och behöver man slipa efteråt - och i så fall hur slipar man?

S
Ska det kaklas efteråt på ytan är det enda som är viktigt att det är förhållandevis jämnt, resten löser fix och kakel.
Så du kan använda en slickepott om du så behagar.

• Gilla
johanlund77
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ska det kaklas efteråt på ytan är det enda som är viktigt att det är förhållandevis jämnt, resten löser fix och kakel.
Så du kan använda en slickepott om du så behagar.
Ok! Så slipning är onödigt?

S
J johanlund77 skrev:
Ok! Så slipning är onödigt?
Ja. Eller varför tänker du att det behöver slipas...?

Claes Sörmland
Se till att du har ett verktyg att dra av det hela med så att du får en plan yta utan vågighet. En brädstump tillsågad i rätt längd skulle jag välja.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se till att du har ett verktyg att dra av det hela med så att du får en plan yta utan vågighet. En brädstump tillsågad i rätt längd skulle jag välja.
Jag är klar nu (körde med planka). Körde med Weber 135. Jag tyckte att det var riktigt svårjobbat jämfört med bredspackling som jag är van vid. Jag väntar nu på att det ska brinna färdigt, men jag kan konstatera att det finns viss vågighet. Är det värt att köra ett varv till med murbruk eller kan man gå på med kakelfix direkt för att jämna ut ojämnheter? Eller kanske cementbaserat spackel. Grejen är att jag helst undviker ett varv murbruk till för att jag tror det blir svårt för mig att få det jämnare.

Weber 135 är ju ett finputsbruk så har du försökt lägga på det i tjocka lager blir det svårjobbat. Du kan säkert ta resten med kakelfix om det inte är alltför risigt innan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.