33 823 läst ·
22 svar
34k läst
22 svar
För kallt i frysen?
Missförstå mig rätt!!
Jag menade att du har ingen dålig frys.
Klart att du har fel på den.
1. Du kan ha en läcka på systemet, så att sensorn känner det för varmt.
2. Sensorn kan vara sönder.
3.Kretskortet kan vara sönder.95%.
205 96 31-01/6 heter kortet, och riktpriset är 1325:-
Beställ det på Elektroservice eller Distriparts eller vad det nu heter i din hemstad. Skickar dom det hem till dig får du betala extra för frakten.
När du ska byta kortet:
Stäng av frysen och låt den komma upp i rumstemperatur.
Gör en ritning och rita upp var alla kablar går, så att du inte kopplar fel! OBS Viktigt!!
Du måste komma till skott, eftersom det sliter på kompressorn så som du har det nu.
Lycka till!!
Jag menade att du har ingen dålig frys.
Klart att du har fel på den.
1. Du kan ha en läcka på systemet, så att sensorn känner det för varmt.
2. Sensorn kan vara sönder.
3.Kretskortet kan vara sönder.95%.
205 96 31-01/6 heter kortet, och riktpriset är 1325:-
Beställ det på Elektroservice eller Distriparts eller vad det nu heter i din hemstad. Skickar dom det hem till dig får du betala extra för frakten.
När du ska byta kortet:
Stäng av frysen och låt den komma upp i rumstemperatur.
Gör en ritning och rita upp var alla kablar går, så att du inte kopplar fel! OBS Viktigt!!
Du måste komma till skott, eftersom det sliter på kompressorn så som du har det nu.
Lycka till!!
D DAT666 skrev:Hej
Att det är-35 grader i din frys tror jag inte stämmer riktigt... Det är garanterat din termometer det är fel på.
Man har normalt en temperatur differans på ca 10-12 grader mellan köldmedie och omgivande luft i skåpet. Dvs köldmediet skulle ha en förångningstemp. på ca -45 grader som är helt omöjligt.
Testa med annan termometer. Infrysningsfunktionen låter bara kompressorn gå lite längre.
Om du skulle behöva byta termostat så kan du täta kapillärröret (det smala kopparröret mellan bulb och termostat) med silikon,latex eller vad du vill.
Mvh
Daniel
Sent svar, men jag sökte svaret på samma fråga om för kall frys.D DAT666 skrev:Hej
Att det är-35 grader i din frys tror jag inte stämmer riktigt... Det är garanterat din termometer det är fel på.
Man har normalt en temperatur differans på ca 10-12 grader mellan köldmedie och omgivande luft i skåpet. Dvs köldmediet skulle ha en förångningstemp. på ca -45 grader som är helt omöjligt.
Testa med annan termometer. Infrysningsfunktionen låter bara kompressorn gå lite längre.
Om du skulle behöva byta termostat så kan du täta kapillärröret (det smala kopparröret mellan bulb och termostat) med silikon,latex eller vad du vill.
Mvh
Daniel
Så hoppas mitt svar till dig kan hjälpa någon annan med liknande problem som kanske skulle känt sig idiotförklarade av ditt svar.
Det där är inte sant Daniel, men det tror jag nog du redan vet nu år 2020.
Så ”garantera” inget så säkert mer när du uppenbart inte vet
Flyttade just in i en lägenhet och drog igång kyl frys det första jag gjorde. Finns ingen snabbfrysningsknapp då det är gamla grejjor.
Tyckte det verkade liiiite för kallt i frysen så jag drog ned vredet till hälften precis som ursprunglige frågare.
Hände ingenting tyckte jag. Detta TROTS att jag ”vädrat ut” kyla på överskottet av kyla efter höjningen.
Så jag köpte två splitter nya termometrar speciellt avsedda för kyl och frys (finns sådana nu 2020).
De visade något för varm i kylen, men -32 i frysen!
Bytte termometer.
Samma värden. (sänkte kylen som då blev perfekt!)
Drog vredet på frysen så lågt det gick mot 0.
”Vädrade ut” och väntade i 2 dygn.
Fortfarande -32 C.
Sa åt fastighetsskötaren att byta termostaten då felet är uppenbart.
Det KAN, men SKA INTE vara varesig -35 eller -32 i frysen som vi båda frågeställare här haft/har.
vänligen Liz
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Välkommen till forumet!
Jo, 15 år gammal tråd. Jag har själv en frysbox som håller -35° (E-lux) utan minsta ansträngning. Den går inte särskilt ofta. Det står t.o.m. i handboken att den kan frysa ner till den temperaturen. Pappa har flera frysar som också håller minst -32°. Ju kallare desto bättre. Matvarornas hållbarhet ökar exponentiellt med lägre temperatur.
Det är den rekommenderade gränsen på minst -18° C (0° F) som många hänger upp sig på.
Jo, 15 år gammal tråd. Jag har själv en frysbox som håller -35° (E-lux) utan minsta ansträngning. Den går inte särskilt ofta. Det står t.o.m. i handboken att den kan frysa ner till den temperaturen. Pappa har flera frysar som också håller minst -32°. Ju kallare desto bättre. Matvarornas hållbarhet ökar exponentiellt med lägre temperatur.
Det är den rekommenderade gränsen på minst -18° C (0° F) som många hänger upp sig på.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 965 inlägg
Nackdelen med att ha det kallare är högre energiförbrukning och eventuellt ökat slitage på delar
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 704 inlägg
Det stämmer ju i princip, även om det troligtvis knappt är mätbart. Om den är avsedd att hålla minst -32° är det en ickefråga. Har den sedan hållt i 30-40 år så är vinsten med att inte behöva köpa nytt större än ev. energiförlust. Det mesta går att reparera även om det är så gammalt.Johannes Carlsson skrev:
Klicka här för att svara