Blir avrådd från kalksten pga risken för syra fläckar. Kikat runt på svar här men undrar
Om
Man är klumpig lätt spiller och kommer på annat och skulle kunna glömma bort att torka bort något med syra som man spillt på bänken. Är det då dumt m kalksten? Om man ändå vill ha en matt yta, syns då fläckarna mycket från syra?? Tacksam för alla svar man kan få

BirgitS
Kalksten är bara lämplig om man tycker att många fläckar ger en trevlig patina, det är i alla fall min åsikt. Det är inte bara syran som skadar utan om det är något som har färg man spiller så kan färgen gå in i kalkstenen så det blir en fläck som inte går bort.

• Gilla
byggaeko
  • Laddar…
Som BirgitS säger, jag älskar marmor, har det själv, har små barn som hjälper till i köket, har miljoner fläckar men inget man ser hela tiden, beroende på ljus och hur man står i köket..

Finns en hel drös med komposit som ser riktigt bra ut, måste va polerad för att den ska tåla mer!

Fläckar är en sak, en annan är att den är "mjuk". Räkna med att få lite chips i kanterna runt diskhon när man slänger ner en stekpanna om du har en underlimmad vask vilket jag gissar att ni ska ha.

Tack för alla tips!
Ska inte ha underlimmad utan toppmonterad diskho..
Svårt avgöra tycker ju om det blir patinakan vara possitivt, behöver inte vara negativt om det blir fint men det är ju svårt avgöra i förväg..och är inte för att använda material som ska likna något annat. Ska det se ut som kalksten ska det vara kalksten annars får det bli granit, tror jag.
Tips annars så vad man kan använda för material som åtminstone finns i Norden helst Sverige?

Jag ångrar att jag inte tog planlimmad ho i mitt kök, har underlimmad nu vackert men ack så lätt det är att få märke!
Alex2 Alex2 skrev:
Tack för alla tips!
Ska inte ha underlimmad utan toppmonterad diskho..
Svårt avgöra tycker ju om det blir patinakan vara possitivt, behöver inte vara negativt om det blir fint men det är ju svårt avgöra i förväg..och är inte för att använda material som ska likna något annat. Ska det se ut som kalksten ska det vara kalksten annars får det bli granit, tror jag.
Tips annars så vad man kan använda för material som åtminstone finns i Norden helst Sverige?
Klart! Kan ta lite bilder på komposit vi har på jobb1 som är väldigt lik kalksten, om jag kommer ihåg. Ångrar starkt att jag inte gjorde planlimmad på min ho, har underlimmad nu.

Om du kan tycker jag du ska åka iväg å titta hos någon stenhuggare. Och även be om lite provbitar att ta hem

@Alex2
Står i valet och kvalet om vi skall ha kalksten eller gå på en komposit som heter Noble Ivory White. Är helt med på argumentet att det skall vara äkta vara, men vid hållbarhet kontra utseende tycks kalksten falla totalt enligt flera, både stenfirmor och köksägare jag talat med. Fläckar/missfärgningar och mjukhet förlorar tyvärr i längden trots sin charm.
Var också inne å granit men där blir "grynigheten" i mönstret för svårt för ögat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.