A
Anonymiserad 282191: Work in progress:thinking: vore bra om folk blev bättre på att uppdatera sin egen tråd,lämna oss inte i sticket! :)
11 svar · 7,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Sätt en toppklämma på den, wago är lättanvänd. Bättre och säkrare än eltejp.
1 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Det vanliga är nog att man har normala underskåp för att slippa stå krokig under matlagningen och sen låga överskåp.
7 svar · 2,5k läst
sir_erken
sir_erken: [citat] Hej! Vi har nu precis samma problem/fundering. Hur tog du reda på vad som går att montera? Ser ut som en iq700 ugn? Läser jag på siemens så ska det vara 37mm bänkskiva om man monterar häll ovanför?
16 svar · 10,6k läst
·
F
falkn: Förslagsvis köper du köksstommar i lämplig storlek och monterar som bas.
1 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Man bör ha frånluft i köket på ett eller annat sätt för att ventilationen ska fungera i resten av huset. Så ett inställbart ventilationsdon kan vara bra, typ som detta: https://ventilation.se/franluftsventil-100.htm#product.info.description.extra
1 svar · 2,6k läst
·
A
air: Vi har en sån ny diskmaskin med Zeolite från Bosch och för att inte all plast ska få en vit hinna måste vi fylla på med spolglans.
62 svar · 33,2k läst
·
D
DFYD123: 380 är rimligtvis höjdmåttet på ”ramen” mao utrymmet som krävs mellan luckan över och ugnen (om det nu är en ugn där) 360 är avståndet som krävs mellan hyllplanet den står på och hyllplanet ovan (nischmåttet)
3 svar · 3,9k läst
Renöbyggare
Renöbyggare: Någon som har erfarenhet av måttbeställda bänkskivor från Agelito ? Är intresserad av laminatskiva Carrera Bianco, spegelblank högglansig yta förstärkt mot repor.
0 svar · 1,6k läst
D
Daniel 109: Grå, brun och svart ska in på fas stiften. Blå på nolla och gulgrön på jord. Den bruna används visserligen inte, men det är inte fel att koppla in den. Det finns inget som går på 400V i den.
9 svar · 1,6k läst
·
M
Myckling: Satte in ett Voxtorp i somras. Mycket nöjd. Enda synpunkten är att kyl och frys är lite "otympliga" att öppna då våra är integrerade och därför inte har handtag, men det är en vanesak. Sen rekommenderar jag elmotoröppning till sopåtervinningslådan.
4 svar · 5,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Ingen skada skedd
41 svar · 15,1k läst
·
hscn
hscn: Tycker att du har fått alla uppgifter man kan begära. Placeringen kan fabrikanten rimligen inte ha några åsikter om, den är fri med hänsyn tagen till hur det ser ut där den ska sitta även på på undersidan. Ex . Plats för hoarna? Inre gångjärn i vägen? med mera. Exempel på tillvägagångssätt vid håltagning hittar du lätt på Youtube. En variant [MEDIA=youtube]78tBSykZt84[/MEDIA]
1 svar · 4,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det normala att det bara är en person i köket eller att det är två som hjälps åt med matlagningen? Det ser ut att vara väldigt dåligt med förvaring i den ritningen, ser inte ut att räcka på långa vägar till normal mängd porslin, glas, ugnsformar, specerier etc. Det ser väl litet ut för att få plats med både köksö och matbord.
1 svar · 911 läst
·
Simon000001
Simon000001: Med ”riktig” plattsättare menar jag mer en person som har erfarenhet och spetskompetens kring just plattsättning. I motsats till en allt-i-allo person. Ingen kan vara bra på allt.. Men antar att det blir billigare för byggföretaget att ha EN man på plats än 4. Dock inte billigare för kunden.
15 svar · 3,1k läst
·
P
Perham: Nu är man på gång ☺️
4 svar · 3,9k läst
·
J
jonaserik: Det är bra, då kan du för att dölja en trumma sätta en nedtagbar skiva ovanför skåpet, det finns anslutningsdon , fyrkant mot väggen och runt 125 mm för spirorör eller slang till fläkten
3 svar · 1,8k läst
·
M
M.Kristensen: Alternativ 1 Lägg något under maskinen så den kommer upp till bänkskivan Alternativ 2, Det bättre sätt en regel mellan skåpen ovanför maskinen så får den stöd som den skulle ha fått av bänkskivan om den varit rätt höjd
4 svar · 8,6k läst
Anna_H
Anna_H: Det är inte en sladd....
8 svar · 5,7k läst
·
L
Anonymiserad 137805: de större fyrkantiga hålen är till för medföljande? krokar som bultas fast i väggen de mindre övre uttagen kan man använda (vanligast) om väggen är av rätt beskaffenhet eller som monteringshjälp
1 svar · 2,8k läst
·
P
Anonymiserad 202214: Har tagit bort eternit röret nu helt intakt utan att dela det eller liknande för att därefter montera spirorör hela vägen från murstock Såg däremot att det fattades en flisa på 1cm på rörets krage, som varit borta sedan tidigare, Är nu nojig över jag dragit ner asbest från vinden till bostaden.
5 svar · 5,6k läst
·
nino
nino: Ja det går, så har jag haft i 15-20år
1 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Det gick att beställa enstaka Faktum-delar för komplettering och liknande i drygt 2 år efter att Ikea gick över till Metod. Nu har de börjat med några enstaka luckmodeller för Faktum, men inga stommar. https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/product-support/information-om-faktum-koek-pubc434ed61
6 svar · 4,6k läst
slacker
slacker: Körde själv Epoq på sommarstugan - Supernöjd, grejjerna kom som utlovat. Allt var helt och fint, snabbt montage. Men då jag byggt mängder av kök genom åren så var jag ganska hård i planeringsfasen - Kapade drastiskt på antalet ben, socklar, och petade ganska duktigt i offerten innan beställning. Det blev en del fel - En lucka i fel storlek, en blandare som vi inte skulle ha som ändå
8 svar · 13,1k läst
·
A
annars då?: Tack för alla svar. Det slutade med att jag använde 9 cm lång plugg. För lättbetong. Vid ett par tillfällen fick jag limma fast nya pluggar med ett bra monteringslim när jag var tvungen att ta ner skenorna vid flera tillfällen. Allt sitter väldigt bra nu!
6 svar · 7,0k läst
J
JFrisk: Vilket fint kök! Och härligt med en riktig rostfri diskbänk! Riktigt trött på min i trä, i alla fall delarna närmast diskhon. Saknar den riktiga diskbänken med kanter från lägenheten. Behöver kanske göra om köket nu efter en vattenskada, rostfri diskbänk står högst på önskelistan här hos alla.
8 svar · 6,6k läst
·
C
cameljointen: [citat] Yes
4 svar · 2,5k läst
·
tommib
tommib: Kolla Neonela design, vi köpte vår skräddarsydda diskbänk (3200x635 eller så, två hoar och urtag för häll) därifrån för fem år sedan. Låg riktigt bra i pris då (men vågar inte säga någon siffra för jag har inte fakturan framför mig). Framför allt gick det att beställa en diskbänk >3 m vilket inte gick på t.ex. Purus. Det roliga där är att vår diskbänk är tillverkad av
6 svar · 4,6k läst
BirgitS
BirgitS: 25 cm räcker för kastruller och normalstora stekpannor (24 cm diameter) om man är lite försiktig med handtagen men inte stora stekpannor (28 cm). 25 cm räcker även för en vanlig skärbräda som är vriden 90 grader. När det gäller 80 eller 100 cm mellan ho och häll så beror det på hur ni vill laga mat. Är ni två som vill stå bredvid varandra så att ni båda har tillgång till alla
21 svar · 6,1k läst
·
A
aweste00: Nej, vi har fjärrvärme.
4 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.