Vattenlåset i köksskåpet hoppade av!? Som tur va skedde ingen olycka. Tur jag satte plast under, men frågan är hur det ens är möjligt? Diskmaskinens ventil slår förvisso lite ibland men inte så pass väl? Den hade alltså hoppat av från gängan. Hur ska jag förhindra att det händer igen, nytt vattenlås? Se bild nedan
Vattenlåset i köksskåpet hoppade av!? Som tur va skedde ingen olycka. Tur jag satte plast under, men frågan är hur det ens är möjligt? Diskmaskinens ventil slår förvisso lite ibland men inte så pass väl? Den hade alltså hoppat av från gängan. Hur ska jag förhindra att det händer igen, nytt vattenlås? Se bild nedan
Inte svar på din fråga, men jag fick tipset av Anticimex att fästa slangen till diskmaskinen vid närmaste rör med hjälp av buntband, just för att det inte ska stå och slå. Kanske ska göra det sen när du får ordning på ditt dilemma.
Vi hade något liknande. Rören hoppade inte isär, men jag var rädd att de skulle glida isär.
Så jag gjorde så här, vilket har funkat bra i många år. Dvs band ihop och säkrade det med ett litet snöre:
Snyggt! Kunde inte surra den så fint men fäste vattenlåset med spikband i väggen (tur man satte osb bakom gipset!) Diskmaskinslangen sitter fast med spikband sen tidigare men tack ändå för tipset!
Det är inte lätt med alla delar och skarvar. Och ibland måste man kanske montera isär för rengöring.
Så här såg mitt diskbänksavlopp ut nedplockat oktober 2017: