Hej

står i valet och kvalet att bygga eller gjuta en bänkskiva till vårt kök. kommer vara rätt stor ca 70x450cm med en tjocklek runt 30-45mm.
Den kommer vara helt rak med urtag för diskho och elementrör.
Gjuta i betong hade vart snyggt men handskas med den blir nog inte det lättaste.
Platsgjutning hade nog vart bäst i det fallet, men hur man till ytan snyggt?

alt 2 att bygga i trä är ju enklare. Tänker att man då bygger i Björk eller golvplank (hittat golvplank på 45mm) fördelen är ju att dem är färdigspontade och finns i fullängd.
Hittar dock ingen som byggt bänkskiva i trä och än mindre Björk eller golvplank?

Någon med erfarenhet i nåt av alternativen?
 
S
Är du ute efter rustik känsla eller vill du ha ”fin” och praktiskt bänkskiva?
Om du vill ha det sistnämnda skulle jag beställa på ett snickeri och be att få lite bredare stavar typ 70-80mm.
Fast 450 cm längder är svårt utan fingerskarvat eller att dela upp i flera bänkskivor.
Kombinera med en riktigt diskbänk i rostfritt är mitt tips.

Ska du gjuta betong så blir rätt tungt och du kommer antagligen få gjuta den på plats rättvänd. Träna på att gjuta några mindre skivor först.
 
S
Nybearbetade träskivor i ek för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ekträpanel som spänns fast i skruvstäd på arbetsbänk i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering med grå skåp och ekbänkskiva, omålat gipstak och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glömde några bilder från ett par olika projekt i ek.
 
  • Gilla
Hakanemilsson och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är du ute efter rustik känsla eller vill du ha ”fin” och praktiskt bänkskiva?
Om du vill ha det sistnämnda skulle jag beställa på ett snickeri och be att få lite bredare stavar typ 70-80mm.
Fast 450 cm längder är svårt utan fingerskarvat eller att dela upp i flera bänkskivor.
Kombinera med en riktigt diskbänk i rostfritt är mitt tips.

Ska du gjuta betong så blir rätt tungt och du kommer antagligen få gjuta den på plats rättvänd. Träna på att gjuta några mindre skivor först.

Oklart men antar en fin och praktisk skiva. Du tror inte det funkar med golvplank ? Dem brukar ju vara upp till 95-120mm breda :)
Fina bilder blir dock inte att bygga i ek blir Björk eller furu då det känns mer ”Norrbotten” :)

ja platsgjuta hade vart. Osäker hur man får till hörnen då vårt kommer stå mot en vägg och om stommarna och golvet håller är ju en fråga också :/
Kanske går måla eller betsa trä så det liknar betong?
 
S
Det går ju att välja träslag själv ;)
Kvistfri och tätvuxen furu blir fin skiva.

Du kommer inte att få en jämn utan en kupad skiva med breda plank. Därför jag undrade vad du är ute efter.
 
S sinuslinus skrev:
Det går ju att välja träslag själv ;)
Kvistfri och tätvuxen furu blir fin skiva.

Du kommer inte att få en jämn utan en kupad skiva med breda plank. Därför jag undrade vad du är ute efter.


Något tips för att motverka en kupad bänk?
hur brett vågar man gå utan att riskera kupning?
 
S
Bäst är kvartersågat virke med stående årsringar. Då är kupningen minimal men inte så många som sågar så.

Man kan lägga varannan kärnsida upp och varannan kärnsida ner men då är det större risk för sprickor. Eventuella torksprickor är på ytsidan av planken/brädorna.

Viktigt att virket är möbeltorrt för annars kommer det torka inomhus och slå sig.

Upp till 80 mm breda stavar går bra. Bredare än så kommer skivan att inte vara plan. Antingen kupad eller vågig.
 
Kupighet styrs av fukten i trät, det är mycket viktigt att virket är ordentligt torrt ca 8%, i Norrland ca: 7%, Köp en billig fuktkvotsmätare och kontrollera detta innan du börjar limma samman stavarna. Är virket fuktigare kan det torkas inomhus men det kan ta månader innan det blir rätt. Vågighet beror på årsringsorientering och inomhusklimat men styrs i praktiken främst av stavarnas storlek, bredd och tjocklek. Vill man ha breda stavar måste virket vara tjockare. Inomhusklimatet kan man inte göra så mycket åt i vanliga hem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.