Kök
Dublin: Tack för snabba svar. Utmaningen är att jag har förhoppningen om att hitta en billig begagnad frys på nätet så förtida mätningar går ju lite bort. Men jag kanske kan chansa på 180 då :-) Källaren är i ett gammalt hus där varken golvet eller taket är helt rakt så det kan också vara möjligt att hitta nånstans med nån cm till i takhöjd.
jim_b: [citat] Den kan definitivt ha geggat igen. Får väl beställa en sån där nyckel. Tack för tipset!
Silly Bear: [citat] Har du något tips på bra vattenbärare som funkar till Nest?
Kaveh.s: Hej alla, Har försökt googla fram info om detta men utan framgång. Finns säkert en logiskt förklaring för det men tänkte ändå ge det ett försök här om ni har några tips. kan man på nått sätt få ytan på en laminatskiva mer slät och glansigare? Tacksam för din tid!
Jocke Best: [citat] Precis, de är väldigt effektiva. Kolla bara så dom inte tar bort för mycket. Lyckades med det på en tapet en gång. Mönstret försvann haha. Kalk verkar dom bra på. Provade det på kaklet i badrummet där spray inte bet.
Anonymiserad 384569: [citat] Är det för att bygghärren har snålat? Med denna häll känner man att livskvalitet har sjunkit. Man blir inte klok heller på att justera plattor hela tiden. Man är vann vid att när det väl puttrar ska det stå på 4, men här blir det allt från 4 till 6.
hampusallemark: [citat] [citat] [citat] Spännande, håller tummarna att du hittar var det heter. Har hittat många kök som är mycket lika men inga har de utfrästa två linjerna på de utdragbara mindre lådorna för t.ex. bestick som syns på bild 3.
admn: När vi gör om köket är jag sugen på att välja någon slags väggklinker istället för kakel eftersom jag tycker det hade varit snyggt (se bifogad bild för exempel) - men jag vet inte hur vanligt detta är? Eftersom ytan på väggen inte är särskilt stor kanske det bara är korkat och onödigt krångligt? Om man sätter 30x60 klinkers, och avståndet mellan bänkskiva och väggskåp är
Stefan N: Lite slutresultat. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
BirgitS: Välkommen till forumet! En del träslag är ju naturligt rödbruna t.ex. teak som under en period var rätt vanligt som köksbänk och under en annan tidsperiod var rödbok vanligt. Ladda upp några bilder på bänken där man ser ådringen så kanske någon kan säga vad det är för sorts trä.
Nibor92: Hej! Jag har satt nytt vitt kakel med svart fog I köket och är riktigt nöjd med allt förutom att jag hade otur att få in fogrester i 2 små repor som man inte ens kan känna med nageln, kollade varenda platta vid kakling men dessa var osynliga.. Går detta att få bort? Någon stark syra? Har provat att gnugga in både vanlig vit "fogfärg" I kaklet och samma färg fast utspädd för att
David-O: [citat] Jag tänkte på det, men kom till slutsatsen att det kanske finns delar i köket utan skåp som får samma recept. Då skulle jag lägga skarven vid tak ist.
Alexunden: Tack för era båda svar, då vågar jag köra på som planerat.
mrVoodoo: Till ekskiva i kök är min enda och fullständigt övertygade rekommendation Osmo hårdvaxolja. Provat en uppsjö olika oljor och Osmo'n är den enda som verkligen gjort ett slitstarkt och varaktigt resultat.
ricebridge: Ja, ungefär så, men av det du skriver känns det väldigt viktigt att du får fäste i reglarna. Hittar du en regel, och gärna två, kan du med en kvalificerad gissning räkna ut var de andra är. Vanligt mellanrum (c/c) är ju 60 cm, så då borde det bara vara att mäta. Med lite provborrningar eller snarare provskruvningar borde du kunna avgöra var skruven plötsligt går väldigt lätt
Anonymiserad 137805: Ofta på dessa turkiska maskiner har en slang i maskinutrymmet hoppat av. Men om du har gnagare i huset kan de vara orsaken. Gram har väl frikostiga garantier annars
nybyggarn3: [citat] Aha. Barbiebad var kanske en olycklig formulering. Det jag menar är att mina barn leker med vatten i vasken iland och att stänkskyddet på bilden är lågt. Även utan att räkna in barn tycker jag att det ser väldigt lågt ut. Räcker att ha lite otur när man diskar stekpannan för att man ska skicka en släng över kanten. Kanske att någon droppe kan leta sig ner bakom kanten trots
BirgitS: [citat] Till trä använder man lackfärg för snickerier. Om du kan åka till ett byggvaruhus med bra färgavdelning så bör de kunna hjälpa dig att plocka ihop det du behöver.
Lopex: [citat] Exakt så här blir bra för en sån liten sak!
GoForIt: Bygg in kanalen och låt den fortsätta hela vägen, estetiskt snyggt. Vill man, så är det läckert att fälla in belysning/spots..
Kurtivan: [citat] Jag har ju en siliconfog idag mellan kakel och diskbänk tar jag bort de finns det plats mellan kakel och den att skjuta in den nya