1 479 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Tips på köksfläkt
Hej
Jag har flyttat in i min första bostadsrätt som är byggd 1991, och på en etikett står det Vedumskök.
Jag tycker att köksfläkten drar ner utseendet lite och känns väldigt omodern. Dessutom märkte att jag att det inte ens finns en fläkt i, den öppnar bara ett spjäll.
Bilder:

Önskar lite tips på köksfläkt, och om ni tror att det kommer göra att köket känns mer modernt.
Har kollat runt lite snabbt på nätet, men de flesta fläktar verkar fästas ovanifrån. Som ni ser på bilden så måste denna skruvas fast från sidan.
Verkar finnas en nästan identisk https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...e-futurum-classic-1221a-10-lagenhet/p-1188573 men hur kul är det att köpa en exakt likadan, det ser jut att vara design från 80/90-talet.
Vad hade ni gjort?
Jag har flyttat in i min första bostadsrätt som är byggd 1991, och på en etikett står det Vedumskök.
Jag tycker att köksfläkten drar ner utseendet lite och känns väldigt omodern. Dessutom märkte att jag att det inte ens finns en fläkt i, den öppnar bara ett spjäll.
Bilder:

Önskar lite tips på köksfläkt, och om ni tror att det kommer göra att köket känns mer modernt.
Har kollat runt lite snabbt på nätet, men de flesta fläktar verkar fästas ovanifrån. Som ni ser på bilden så måste denna skruvas fast från sidan.
Verkar finnas en nästan identisk https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...e-futurum-classic-1221a-10-lagenhet/p-1188573 men hur kul är det att köpa en exakt likadan, det ser jut att vara design från 80/90-talet.
Vad hade ni gjort?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret, det är min första bostadsrätt och trodde inte att föreningen skulle kunna tänkas vara intresserad av min köksfläkt. I stadgarna står det så här "Mindre förändringar får göras i lägenheten. Du får t.ex lägga nytt golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Mer omfattande förändringar som t.ex dra nya rör i badrum och kök kräver dock styrelsens tillstånd."1 16386 skrev:
Tolkar det som att det borde vara lugnt att byta ut köksfläkten till det man önskar?
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Nja du får säkerligen byta kåpa men då huset har centralfrånluft så får du ej sätta in en kåpa med motor. Ev får en aliancefläkt användas med det måste styrelsen godkänna.
Om du sätter in en felaktig kåpa så kommer du förstöra tryckbalansen i huset och dina grannar kan få ut matos ur frånluftsventilerna.
Normalt så brukar styrelsen ha några förslag på ersättnings produkter (det hade vi när jag satt med i bostadsrättsföreningen), prata med dem.
Du kan söka på:
Spiskåpa centralfrånluft
Då hittar du lösningar som bör passa dig.
Om du sätter in en felaktig kåpa så kommer du förstöra tryckbalansen i huset och dina grannar kan få ut matos ur frånluftsventilerna.
Normalt så brukar styrelsen ha några förslag på ersättnings produkter (det hade vi när jag satt med i bostadsrättsföreningen), prata med dem.
Du kan söka på:
Spiskåpa centralfrånluft
Redigerat:
Tack för förklaringen, hade inte aning om att det var så det fungerade! Trodde bara att någon hade snålat in och köpt en köksfläkt utan fläkt, haha. Då är det ju lite mer logiskt.Henrik.woll skrev:
Nja du får säkerligen byta kåpa men då huset har centralfrånluft så får du ej sätta in en kåpa med motor. Ev får en aliancefläkt användas med det måste styrelsen godkänna.
Du kan söka på:
Spiskåpa centralfrånluft
En anledning till att byta hade ju varit för att få en med en faktiskt fläktmotor i, då jag tycker suget är lite svagt när man steker på mycket.
Men får man inte byta till en med motor så kanske jag bara ska avvakta lite istället, känns lite dumt att byta endast pga utseende...
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Prata med styrelsen, du är garanterat inte ensam om detta. Du ska definitivt meddela/felanmäla om du tycker att suget är för dåligt då det är föreningens ansvar att detta fungerar.N naikon skrev:Tack för förklaringen, hade inte aning om att det var så det fungerade! Trodde bara att någon hade snålat in och köpt en köksfläkt utan fläkt, haha. Då är det ju lite mer logiskt.
En anledning till att byta hade ju varit för att få en med en faktiskt fläktmotor i, då jag tycker suget är lite svagt när man steker på mycket.
Men får man inte byta till en med motor så kanske jag bara ska avvakta lite istället, känns lite dumt att byta endast pga utseende...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden