Kök
erklit: Jag pratade med en polare som jobbar som snickare. Han föreslog att jag flyttar hålbilden något i fläktplåten. Rätt klipskt.
Mouche: Jag är i Sthlm. Måste ha ben även bak då jag ska skjuta fram bänkskåpen 10 cm
BirgitS: Med de begränsningar som finns med golvet och dörrar finns det väl inte så många alternativ än att göra ett kök som är väldigt likt det nuvarande?
Anonymiserad 137805: det fanns en gång i tiden en skåptillverkare som regelmässigt monterade den nedersta biten med gångjärn i luckans nederdel och svaga spiralfjädrar i maskinens plåt. funkade då!
Sara-Lotta: jag undrar om någon mer än jag har lyckats skruva loss ALLA justeringsskruvar på Ikeas köksluckor Faktum?? Finns det hopp om att skruva tillbaka dem? Känns nästan omöjligt när de väl har skruvats ur. Fattade inte att de bara var att haka loss luckorna (skulle måla om dem ) och skruvade loss luckan från stommen, och nu upptäcker jag att det var justeringsskruvarna jag skruvade ur.
ceson: Dotterns assistent är från 1990 och har sladdstället fast monterat i maskinen och då bör det vara lätt att ersätta. Min är från sjuttiotalet och har sladd med denna typ av kontakt som utgått. [bild] [bild]
BirgitS: Har du kollat med företag som Härjedalskök? De har måttbeställda skåpluckor och kan sätta in lådor i stället för hyllor i underskåp mm.
milimani: [citat] [citat] Fick dem inte att stoppa innan taket här, men med begränsaren blev det perfekt... vet inte om de ändrat inställningarna något nu så de går att begränsa mer i grunden...
FRS05: Blev att jag köpte en mindre i teak och en större i akacia. Hoppas det blir bra:)
Marijairena: [citat] Ja, jag har fått mer information här nu och förstår att det finns lite plattare varianter. Känner mig mycket mer nöjd nu
johs: Hej, Nytt kök på g. Funderar på massiv ekskiva med planlimmad Blanco av flush-mount-typ: [bild] Läst några trådar där folk spekulerar i att det kommer bli svårt att hålla tort och fint precis vid nedsänkningen med en sån här lösningen. Men känns som man exponerar mer trä (speciellt ändträ) med en underlimmad ho.. Alternativt kan man ju enbart fälla in den utan att fräsa ner den
Anonymiserad 137805: Ta en ringnyckel och bänd ner ggj samtidigt som du rättar till låsblecket
BirgitS: Välkommen till forumet! För det första så är väl kolfilterfläkt lite av en nödlösning så kan du fortsätta att a en spiskåpa så är ju det att föredra, om inte annat för att det är mindre och billigare underhåll (kolfiltren ska bytas ofta). Man kan låta kolfilterfläktens utblås mynna i ett galler och om gallret inte får plats i takanslutningen kan man sätta det i
BirgitS: Välkommen till forumet! Tyvärr går det inte att svara på din fråga för det beror ju på så många faktorer, rumsstorlek, val av golv, typ av bjälklag, typ av väggar och hur raka och plana de är, val av köksstommar och -luckor, val av vitvaror och hur mycket jobb man gör själv osv. Kan väl i princip vara allt mellan 50 000 och över en miljon. Du måste nog ta hem några företag som
Keiller: [citat] Nej, det behövdes inte. Inget glapp. Det är dock en synlig skarv då skivorna har en liten fasning men där är det ändå en smal rand silikon. Att det är en skarv mellan skivorna gör mig inget. Det viktiga är att det inte är någon höjdskillnad mellan skivorna.
Demmpa: Din diskbänk är egentligen inte nedsänkt i bänkskivan utan det är bänkskivorna som är tjockare än diskbänken. Jag skulle kontakta de olika diskbänkstillverkarna å höra vad det kostar att specialbygga en diskbänk som är 60 bred och som har två hoar. tex https://decosteel.se/ritprogram/ritprogramssida/ https://www.stala.se/Produkter/
jonaserik: Mineritskivor dom är cementbaserade och tål värme
Vingårdsmannen: Någon som har tips på hur man kan byta inredning i köksskåp och lådor i gamla IKEA Faktum-stommar från 1991?
olof63: Kvämum har blivit uppköpta av Vedum för något år awdan, men det var ändå enkelt att få hjälp med att hitta nya glasskivor trots att vitrinen är 8 år gammal. Fick returnera den första pga materialbyte men det var inga problem. Bra jobbat där av Kvänum
Huddingebo: Jag känner flera som har marmor i köket. En har en orginalskiva från 20-talet som fortfarande ser fin ut. Gäller att olja in skivorna med olja och aldrig spilla rödvin etc på de. Slabbande med vin etc får man hålla på med på sin rostfria bänk. Att baka osv på en cararra bänk är underbart.
myrstack: [citat] Uppdatering: Köpte ersättningssensorn och skarvade på. Diametern på sensorn var nästan dubbelt så stor som den tidigare så jag fick inte in den i samma kanal utan jag fick nöja mig med att peta in den så långt jag kunde genom frigolitisoleringen direkt innanför där kabeln förut gick in. Testkörde något dygn och kylen verkar funka som innan (y) Stort tack! :D
betula: 11% fuktkvot i trä inomhus på vintern är inte normalt. Inomhus på vintern brukar fuktkvoten i trä ligga på 6-8%. I slutet av sommaren kan fuktvoten komma upp i 10-12% inomhus. En relativ luftfuktighet på 20% motsvarar ca 5% fuktkvot i trä vid rumstemperatur. Har ni mätt RH inne i skåpen med stängda dörrar? Här tillkommer fukt från någon källa. Eftersom skivan är fuktig på
AXS: Ligger borstad och oljad ganska mörk ekparkett i lägenheten. Ägaren innan som lagt in, tyvärr inte bästa kvalitén. Blivit mörkt där vatten hamnat och den borstade ytan suger åt sig smuts. Sugen på att byta till marmoleum klick. Haft innan och tycker det är det bästa i köket.
Dan_Johansson: Allt är möjligt, frågan är bara vad det kostar, vad det får kosta, och vem som ska betala... Är det en hyrd lokal kanske det inte är så att hyresvärdens visioner på sikt är samma som era....
Anonymiserad 137805: [citat] https://www.ikea.com/se/sv/p/smaksak-varmluftsugn-rostfritt-stal-30411689/
Luddis_1: Häll nerfälld i en bänkskiva sådär nära vägg är inte att rekommendera. Om det görs ändå så förstärk med ordentliga vinkeljärn.