Ska byta ut köket och funderar på vilken väggskiva jag ska använda under gipset.

Köket ska bestå av Ikeas bänksskåp, alltså inga köksskåp som hänger i ögonhöjd. Det är endast en fläkt och någon hylla som ska hänga högt. Väggytan från bänkskivan upp till taket ska kaklas.

Skivorna jag funderar på under gipset är OSB eller plywood.

Kaklet som sitter ovanför den nuvarande bänkskivan idag, har spruckit på ett antal ställen och fogarna där kakelväggen möter den andra köksväggen har spruckit och rör på sig, så jag antar att hela väggen rör på sig.

Så vilket underlag är mest formstabilt för kaklet?

OSB och gips eller plywood och gips? Vilket rör sig minst?

Om plywood vilken sort?

Vilken tjocklek på gipsen, räcker det med renoveringsgips?

BirgitS
Det är gipsskivorna som är formstabila och sen har man en träskiva bakom för att det ska vara lätt att fästa saker, t.ex. skenan som underskåpen hänger på. Vanliga gipsskivor.

Ok, då får det bli en 11 mm gipsskiva med en 12 mm konstrutionsplywoodskiva bakom, sedan är det bara hålla tummarna, så att det blir stumt, så inte kaklet spricker igen.

BirgitS
Om kaklet spricker med det underlaget så är det nog något allvarligt problem med huset med stora sättningar som följd.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Jo jag har sett, beroende på årstid rör sig den kaklade väggen mot ytterväggen upp till 6-7 mm. Men jag får hålla tummarna att gipsskivan lyckas stå emot rörelserna.

K källare skrev:
Jo jag har sett, beroende på årstid rör sig den kaklade väggen mot ytterväggen upp till 6-7 mm. Men jag får hålla tummarna att gipsskivan lyckas stå emot rörelserna.
Hej. Den väggen behöver förmodligen förstärkas/reglas om. Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.