Hej alla köksexperter och hobbysnickare.

Har ni koll på hur gamla dessa skåp och lådor kan vara? Eller kan ni ge bra tips på vart jag ska kolla i köket för att hitta datumstämpel på material?

Ljust kök med vita köksskåp och lådor, diskho, växt och en fönstervy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit skåpinredning och en inbyggd ugn, samt matbord och stolar i äldre stil, fråga om skåpens ålder.
Skapa konto

Se om du hittar nån typskylt på fläkten, eller spisen. Ganska troligt att iaf fläkten varit med sedan köket sattes.
Rent spontant, tidigt 90tal. När är huset byggt?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JerreEssberg skrev:
Se om du hittar nån typskylt på fläkten, eller spisen. Ganska troligt att iaf fläkten varit med sedan köket sattes.
Rent spontant, tidigt 90tal. När är huset byggt?
Ok kollar där. Huset byggdes 1943.

Kyl/frysen kan såklart var bytt senare men gissar 2005-2008. du har typskylt på den till vänster om grönsakslådan fläkten har sett likadan ut i 25+år

• Gilla
Vivktor r
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
Kyl/frysen kan såklart var bytt senare men gissar 2005-2008. du har typskylt på den till vänster om grönsakslådan fläkten har sett likadan ut i 25+år
Typskylten satt uppe till höger men grymt tips. Fläkten är bortkopplad så kanske kan hitta något prod datum på den och stämma av mot. Samma sak med spis.

Typskylt för en Husqvarna-apparat med modellnummer, serienummer och specifikationer, fäst på en vit bakgrund.
Skapa konto

Aj då dåligt gissat. 2003

BirgitS
J JerreEssberg skrev:
Rent spontant, tidigt 90tal.
Eller kanske lite tidigare fast handtagen är då troligen bytta efter 2000 för att få till en modernisering, kanske när kyl/frysen byttes för att matcha bättre.

Har ni sätt modelkod/ datumstämplar på stommar eller görs inte det? Tänker om det är värt att leta då jag inte är på plats så ofta .

BirgitS
På 90-talet flyttade vi till ett hus med ett kök från -89 och jag lyckades aldrig hitta någon information om tillverkaren. Inte heller här där det är ett kök från 2003 har jag kunnat hitta något.

Jag skulle säga tidigt 2000-tal baserat på kaklet och kylen. Luckmodellen va högsta mode tidigare men kan ha valts även senaste. Gissar att det är hyresrätt eller ombildat, för det luktar "stambyte".

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Diskbänken kan ha en etikett från tillverkaren, kolla om du hittar någon på någon sida av underdelen, på hon skulle jag tippa på

K
Någonstans måste det finnas någon etikett med årtal på. Vi plockade ner ett gammalt kök när vi byggde nytt för några år sedan och då satt det etiketter bak på alla stommar. (Sent 90-tal)

Se om ni kan få in en spegel för att titta bakom eller under!

D DFYD123 skrev:
Aj då dåligt gissat. 2003
Ser du det på serienumret, och i så fall hur? Verkar som om många fortsatt gissa trots att svaret nog finns här.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ser du det på serienumret, och i så fall hur? Verkar som om många fortsatt gissa trots att svaret nog finns här.
Ja det går att utläsa av serienumret. Men i kombination av modellnamn. Eller produktnummer. Då första siffran i serienumret står för årtal. 3:a kan vara -93,-03 eller -13. Nästkommande två siffror är veckonummer.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hallonbåten
Ta ur kryddhyllan ,kan sitta lapp på Skåpsidorna eller kryddhyllans rygg. Är det vattenskada ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.