AdnanH
AdnanH: Hej! Vi ska utföra ett liknande jobb och undrar om hur det gick för TS? Lyckades ni dra el i klinkers sen till köksön? Vi kommer inte ha någon häll på vår ö utan vi vill endast ha ett par uttag. Förändrar det kabeldragningen? Vi har vattenburen golvvärme och klinkers på det.
45 svar · 7,9k läst
·
H
hellohello: Tack för inputen. Angående nya luckor/insatser så verkar det ju vara nästan dyrare än ett nytt IKEA-kök med vitvaror och montering. Tyvärr. I alla fall de prisexempel jag sett. Ändå intressant att folk betalar så mycket för ren yta, tycker inte jag är så gammal men ibland undrar man. Man byter ju inte saker förrän de är sönder.......
3 svar · 2,9k läst
·
D
Dublin: [citat] ...eller rita en en vask där kommunen vill ha den, så får ni igenom bygglovet. Sen kan ni ju fundera på om ni vill sätta dit en eller inte i verkligheten - ingen kommer ju kolla det mot bygglovet efteråt.
38 svar · 34,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Byggahus har flera artiklar som kan vara intressanta i ditt fall: https://www.byggahus.se/kok/jamforelse-kok-epoq-ikea-hth-gds-kvik https://www.byggahus.se/bankskivor-till-koket-materialen-priserna-och-underhallet https://www.byggahus.se/kok
6 svar · 5,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Väldigt stor skillnad på hur mycket hetvatten som forsar över ett barn från en tekopp resp. från en 5-liters pastagryta. De som ska ta hand om barnet på sjukhuset tycker nog verkligen inte att regeln är löjlig.
8 svar · 9,6k läst
nimhed
nimhed: och kan du tänka dig att göra mig en tjänst? Det jag är ute efter är några 40cm breda bänkskåp med tre lådor. Mjukstängande, så helst inte äldre än 15år. Lådfronterna kan vara i uselt skick, då de ska bytas ut. Gärna i Malmö med omnejd. Kanske finns det någon byggare som jobbar med köksrenovering?
0 svar · 1,1k läst
H
Anonymiserad 141313: [citat] Använd IKEAS gångjärn, ta bort skruven och skär av pluggen, och skruva fast dem rakt i stommen (med en annan skruv som har spets såklart. De som följer med gångjärnen är trubbiga eftersom de är avsedda att sitta i ett hål med plugg) om det inte finns hål där du vill ha dem. Mät i en IKEA stomme av samma storlek var hålen för gångjärnen sitter, och markera i ditt skåp
1 svar · 3,2k läst
Sommar79
Sommar79: Vi står inför en köks renovering. Väljer just nu mellan Balingslöv och en lokal tillverkare som heter Nord Desinge Kök. Ganska stor skillnad i pris. Jag undrar vilka erfarenheter ni andra har från dessa tillverkare?
0 svar · 770 läst
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Funkar klockrent, är väldigt nöjd.
4 svar · 9,0k läst
P
Pelle333: Jag ska anlita en hantverkare som ska ta bort den gamla silikon fogen och sätta dit ny i köket. Det är vitt kakel och antracit grå laminat skiva. Han frågade vilken färg jag vill ha. Är osäker på vilken färg det är idag. Fogen är drygt 6 år och den är inte helt vit. Lite beige/brun. Förmodar att silikonen ändrar färg med tiden, kanske nästan helvit från början? Han frågade om
0 svar · 1,7k läst
J
jakobmagnusson: Köpt en ny nu, 240kr, överkomligt. TACK FÖR HJÄLPEN!
3 svar · 3,0k läst
·
T
tummenmittihanden61: Hej alla Tänkte avsluta tråden med några snygga bilder när köket är klart men Ikea är försenad med massa delar som de skulle eftersända då de skickade fel i första omgången, så vi är inte ens halvvägs klara än men, vi kapade skåpet så det blev 200cm. Det var enkelt. Sen borrade vi nya hål. Vi saknar bara en 20*40 lucka till toppen som vi tänkte fästa med horisontella fästen.
30 svar · 8,0k läst
·
D
DFYD123: Skåpets nischmått är detsamma som vilket högskåp som helst. Så det bör ju inte vara ett problem eftersom det går att montera skåp med glidskenor i högskåp. Att luckan linjerar med stommen snarare än en annan kökslucka borde väl inte vara ett problem då det blir samma lika. Då dessutom köksluckan är några centimeter smalare så borde det gynna vinkeln där ”krocken” sker då
8 svar · 4,2k läst
·
M
MaGer: Hej! Jag har ett kök hemma som ska flyttas. Avlopp och vatten kommer idag ut från väggen ca 20 cm upp från golvet. Det nya planerade köket ska stå en bit ifrån mot väggen till höger om där det står nu. Frågan är hur man får göra med avloppet då det kommer synas ca 4 meter. Får man bygga en bröstning och lägga röret i? Jag tänker att vattenrören ej är ett problem då man
0 svar · 858 läst
·
Y
yehor: [citat] Ja blev lite fel där ser jag nu.
2 svar · 1,0k läst
M
martyyyyy: Bilden är ju saxad från manualen. Står inget nånstans om det är 490 eller 500. Det är en Bosch PVS611FC5Z
8 svar · 1,5k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Kanske ska tillägga att kalkstenen är putsad helt slät och lite blank. Det underlättar vid rengöring. Skivan är ju slät och blank och inte porös så det är inget som "sugs ner" i stenen. Tror den blankpokerade, hårda ytan skulle fungera bra som köksbänk.
10 svar · 5,7k läst
Hellenna
Hellenna: Nej man bara tryckte i några fästen i den översta hålraden på sidorna och sen sköt in hyllplanet framifrån. Inga problem alls! :) Om du ska montera rälsar till lådor är väl det enda värt att notera att de bara kan monteras från 2a hålraden och nedåt.
4 svar · 3,8k läst
A
Argastesnickaren: Antingen köra jämna decimeter mått, 100 mm extra till bänkskivan och då köra ett 600 skåp nere och då ett 700 skåp uppe eller 500 nere och 600 uppe osv. Eller kanske bara ha överskåp på en sida;)
1 svar · 1,9k läst
I
Inger1969: [citat]
3 svar · 3,0k läst
F
Fotbollsida: Tack för era svar men vi hann lägga golv redan och är jätte nöjda! Såhär ser det ut just nu! ☺️
20 svar · 5,7k läst
·
I
Ingrid Hansson: [citat] Fanns när vi flyttade in och vi gillar det inte
26 svar · 28,2k läst
·
L
Anonymiserad 137805: De byter lite ofta därför skiljer det sig över tiden. Generellt Whirlpool/indesit på billiga produkter Electrolux i mellan segmentet Och Bosch i de dyraste
1 svar · 10,7k läst
M
mstierncreutz: [citat] Jättefint blå färg! Råkar ni minnas vilken NCS-koden är?
9 svar · 17,3k läst
·
T
tergo: [citat] nej bara att sätta en lock huv på den gamle anslutningen , troligen R 20 lock huv
1 svar · 2,1k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Men om du beställer ett hål för en ho då? Kanske inte blir 3 mm djupt dock...
3 svar · 1,2k läst
·
nimhed
nimhed: Hej Har ett bänkskåp med vanlig sidohängd lucka och hyllplan. Jag skulle vilja göra om den till en utdragslåda istället. typ denna. Ikea har dock bara 20 samt 30 bredd (och dessutom fel höjd. Någon som kan länka till en med, för mig, bättre mått?
0 svar · 625 läst
K
Kasken: Vilket omvänt problem? I den BRF jag själv bor har vi omfattande problem med att folk envisas med att nästan alltid koppla spisfläktarna direkt på frånluftdonet i köket vid renovering av köket.... Om det enbart är designen på själva kåpan du stör dig på så köp valfri kolfilterfläkt som du trivs med, sen tar du bara bort själva fläktmotorn och ersätter det med innandömet från
2 svar · 1,3k läst
L
Anonymiserad 137805: [citat] Du tar loss det och mäter övergångsresistanserna i komponenterna anslutningar Mäter temperaturen i de diskreta halvledarna Samt dimensionerade värden i övriga komponenter. Därefter upptäcker du att det inte går att reparera. Och alla resurser du lagt kunde gå till en ny ugn.
7 svar · 2,6k läst
·
Stormen
Stormen: Gammal tråd men fler än jag kanske letar och läser här då det är en första sökträff. Om man har en stor drag låda längst ner vilket jag tror många väljer så ger det ett utrymme på mellan 28-48cm från golv inklusive 8cm sockel. inan lådan över kommer. Från uphängningskenans bakkant( mot vägg) så har man 8cm ut totalt om man gör hål i skivan innan lådan kommer.
10 svar · 24,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.