4 696 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Läckskydd under kyl/frys
Hej
Drog fram kyl/frys och städade....
Upptäckte då att golvet verkligen börjar bli risigt under kylen.
Vi har någon form av laminat/klick-golv... under kylskåpet har det verkligen svällt och ser inte speciellt bra ut.
Jag har tänkt det senaste tiden är mycket vatten i kylskåpet men tänkt att det har att göra med det varma vädret och att vi har det väldigt varmt inne.
Vi har läckskydd under kylskåp och frys. Men ändå verkar det vatten som inte torkats upp ha runnit tillbaka in under kylen och nu börjat förstöra golvet.
Kan det vara klokt att dra fram kylen, ställa dit en eller två värmefläktar och verkligen torka ur golvet?
Sedan försöka göra något skydd så det vatten som lämnar kylskåpet när man öppnar dörren (och sliter ut grönsakslådan) inte rinner tillbaka in under kylen?
Drog fram kyl/frys och städade....
Upptäckte då att golvet verkligen börjar bli risigt under kylen.
Vi har någon form av laminat/klick-golv... under kylskåpet har det verkligen svällt och ser inte speciellt bra ut.
Jag har tänkt det senaste tiden är mycket vatten i kylskåpet men tänkt att det har att göra med det varma vädret och att vi har det väldigt varmt inne.
Vi har läckskydd under kylskåp och frys. Men ändå verkar det vatten som inte torkats upp ha runnit tillbaka in under kylen och nu börjat förstöra golvet.
Kan det vara klokt att dra fram kylen, ställa dit en eller två värmefläktar och verkligen torka ur golvet?
Sedan försöka göra något skydd så det vatten som lämnar kylskåpet när man öppnar dörren (och sliter ut grönsakslådan) inte rinner tillbaka in under kylen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att du skall kolla dräneringsröret/slangen längst ner i botten på kylen.B behedwin skrev:
Det röret leder ju kondensvatten ut till en burk, som står ovanpå och värms av kompressorn.
Det blir lätt igensatt av skräp som flyter ner med vattnet i den automatiska avfrostningen.
Och då blir vattnet stående nere i kylen, tills det når upp och rinner ut när du öppnar dörren och t.ex. drar ut grönsakslådan.
Kolla röret och rensa det. Det är lätt gjort!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Det jag tror hänt. Hade hellre haft en kyl på fötter så den stod 5-10cm ovan mark. Så man lätt kunde komma in under....electroluxaren skrev:
Dessa plastskydd spricker för mig oxå när man drar fram och tillbaka skåpen.
Vi råkade ut för vattenskada för några år sedan pga nya värdelösa vitvaror. Efter köket återställts så la vi först en badrumsmatta ( en mattläggare gjorde det ) under kyl och frys som går upp på vägarna och svetsad i hörnen sedan ovanpå den ligger vanliga plast skydd.
Hängslen och livrem
Hängslen och livrem
Klicka här för att svara