Hej! Har någon här en idé om vilken kökstillverkare detta är? Gångjärnen är Ikea/Blum. Jag tror att köket är 90-tal.

Tack!
 
  • Två vita kökskåpsluckor med dekorativa linjer och svarta handtag, eventuellt från 90-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångjärn med Ikea/Blum-märkning på ett skåp, eventuellt från ett 90-talskök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
när man ser kopplingsskruven i plast ovanför gångjärnet så använde marbodal sådana på 80 talet de hade även osynliga hyllbärare och stommarna var gjorda i masonit med stående papper imellan
 
  • Gilla
lbs129 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga. Jag tror inte att luckorna är från Ikea, men gångjärnen är det uppenbarligen. Luckorna kanske har bytts en gång och kommer i så fall antagligen från en leverantör som bara gör luckor, t ex Härjedalskök. Varför behöver du veta vilken tillverkare köket kommer från?
 
P peroande skrev:
Svårt att säga. Jag tror inte att luckorna är från Ikea, men gångjärnen är det uppenbarligen. Luckorna kanske har bytts en gång och kommer i så fall antagligen från en leverantör som bara gör luckor, t ex Härjedalskök. Varför behöver du veta vilken tillverkare köket kommer från?
Jag skulle vilja veta så jag vet om tillverkaren kanske fortfarande har luckor i samma mått. Skulle vilja byta framöver.
 
Düsseldorff
J JenSundsvall skrev:
Jag skulle vilja veta så jag vet om tillverkaren kanske fortfarande har luckor i samma mått. Skulle vilja byta framöver.
Måtten är förmodligen inte unika. Jag tror att du har ikea-stommar. Oavsett vilket så finns det ett gäng firmor som gör dörrar som passar vilka mått du än må ha.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Dörrar till ett såpass gammalt kök hittar du knappast hos originalleverenatören. Mått och hålbilder har antagligen ändrats. Som sagts ovan är det bättre att köpa luckor från en firma som gör måttanpassade sådana. Finns i olika prisklasser.

Om vi ändå ska försöka ta reda på vad du har för skåp så tror jag också att det är Ikea eftesom gångjärnen är därifrån. Dessa är av modell "Integral" som kom 1992 och fanns under större delen av 90-talet. 1992 hette Ikeas kök "System 210" men det ersattes 1993 av "Faktum" som fanns fram till 2013. Du kan mäta djupet på dina överskåp för att se om det är System 210 eller Faktum. Djupet är 28 cm för System 210 och 35 cm för Faktum. Är det Faktum-stommar så finns det flera leverantörer som kan tillverka luckor åt dig utan att behöva mäta ditt kök på plats.

Du kan också mäta tjockleken på spånskivan i stommen. Är den 18 mm är det troligtvis Ikea. Är det något annat mått så är det inte Ikea.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Inte en chans att nån tillverkare skulle ha dom luckorna kvar.
 
Düsseldorff
Stefan N Stefan N skrev:
Inte en chans att nån tillverkare skulle ha dom luckorna kvar.
Skönt när Captain Obvious dyker upp sent i tråden och förklarar hur det egentligen ligger till...
 
Vi bytte våra luckor och hade både IKEA och egna storlekar, mycket nöjda med urbanfront.se där man få kan vilket mått du vill, bara att mäta stommen och berätta vilket gångjärn du har och höger eller vänsterhängt, klart bättre kvalitet på ytan än Ikea
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.