P
Ylandet är standard, förekommer på de skåp som inte är självavfrostande.
beror på ungersk ingenjörs konst alternativt lägsta anbudsgivare

orsaken är att kapillärröret inte är korrekt monterat i förångaren ev. beroende på brister i arbets- och kontrollinstruktionen eller förmågan att förstå den samme. underlättar gör det även om kvalitets organisationen har en blygsam budget.

electroluxaren skrev:
Ylandet är standard, förekommer på de skåp som inte är självavfrostande.
beror på ungersk ingenjörs konst alternativt lägsta anbudsgivare

orsaken är att kapillärröret inte är korrekt monterat i förångaren ev. beroende på brister i arbets- och kontrollinstruktionen eller förmågan att förstå den samme. underlättar gör det även om kvalitets organisationen har en blygsam budget.
Typiskt..
Kan jag vänta mig att båda skåpen är lika "kassa" då? :eek:
Finns det något att göra?

Har ju turen att ha några års mediamarkt-garanti/försäkring kvar..

Med vänlig hälsning, Sandra

P
Kanske inte helt lika.
Har man tur får man ett som är ljudlöst, men å andra sidan kan man få ett som gör att alla husdjuren flyr ut.
Olika frekvens och ljudtryck kan upplevas mellan olika produkter.

Har ett ERE 3500X som börjar bete sej skumt, varmt där uppe, kallt därnere. Har fått avfrosta ett par gånger då "frugan" fyller skåpet så att det inte blir någon luftcirculation. Men nu märkte vi att det var -3 i grönsakslådorna och +6 i toppen trots att fläkten går och ingen is. (Mäter med Fluke tempmätare). Intressant är att om skåpet visar +8 i displayen, jag öppnar känner direkt att det är betydligt kallare, drar ur nätsladden, väntar 30 sek. stoppar i , då visar displayen exvis- +5. Hör också att det "kluckar" samt "droppljud". Kollat kretskort verkar helt ok. Men det var ju frysens också som var bytt på garantin efter 6 månaders drift. Behöll det traskiga kortet då det visade sig att det var en alldeles för klen trafo till fläkten, bara att byta till rätt. När frysen började krångla (endast -8) , bytte kortet till mitt gamla med ny trafo, nu fungerar det som nytt igen.

Undrar därför, är det värt att byta kretskort. Eller är det tippen (surt), isåfall vilket märke ?

Tacksam för svar ...
/S

P
Du kan ju kolla om hela förångaren är påfrostad bakom plastskivorna.
Jag tror att du har läcka eller bara att kompressorn borjar bli trött, skåpet har hängt med rätt länge nu.
Kretskortet är dey inget fel på, betendet är helt korrekt.
De tidiga frysarna hade denna trafo försvann sdan, och nämnda trafo var faktiskt det enda som det blev knas på.

Tack för ditt snabba svar, mycket uppskattat.

Vi har faktiskt planerat att byta både frys o kyl men till sommaren då det är en utgift på ca 20000:-

Kollade om det fanns någon is bakom plattorna, men en sak som gör mej lite fundersam är att man knappt känner någon luftström vid plattorna längre ner i skåpet, bara något över mitten o uppåt. Fläkten verkar gå som den ska och skramlar inte. Som sagt, vi har haft is bakom plattorna längst ner (sista tredjedelen) ett par gånger.

igen, tack för din tid.

/S

P
Ja då har du ju bara kyla i den nedre delen av förångaren.
Nu måste man mha manometer och läcksökare ta reda på om det är köldmedlsbrist eller svag kompressor

Vi installerar kylanläggningar / värmepumpar för våra telekomstationer ibland, så jag är lite kunnig på kylområdet. Men kylskåp nope, det är väl samma köldmedel som i bilar dvs. lågtryckssystem.
Men menar du att om det saknas rätt mängd köldmedel alt. kompressorn börja somna in så kyler bara skåpet i botten
trots fläkten ?

P
den "fyller på" förångaren underifrån.
förångningen slutar där trycket blir för lågt dvs kompressor fel eller köldmedelslut.

fläkten blåser uppifrån och ut på tvären
den del av förångaren som inte är kyld blir det samma temp som det är på den nivån.

kylbehovet kvarstår dock och den lilla del av förångaren som funkar försöker göra hela jobbet och kan då isa igen fullständigt.
den kalla luftströmmen går ju slutligen uppåt till fläktens intag men har då värmts upp och ger ingen kyla på högre plan. hade det inte funnits någon fläkt skulle det frysit i den undre delen och vara betydligt varmare i den övre.

Aha, då vet jag, du ska ovärderligt tack för din info. Då ska vi fundera på kyltekniker alt. nytt skåp. Tack för din tid
/ Stefan

Tråden är gammal men varningen är aktuell!
Innan du köper E Husqvarna stora kylskåp, fråga säljaren vad det är för gångjärn i dörren!
Är det en metallpinne i plast uppe och framför allt nederst; köp inte!!
Vårt plastfäste gick sönder 2 mån efter garanti och går inte att laga.
Dörren vilar nu på plast-/sparklådan och läcker luft!!
Electrolux svarar inte på ett vanligt brev.
I reklamen jublar de över 100 år av utveckling, men glömmer decennier av nedveckling!

• Arg
Eriksgatan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.