Hej, vi har retat oss ganska länge på klonkiga luckor och lådor på ett IKEA-kök som kan ha ca 15 år på nacken.

Kommer inte ihåg benämningen på den standard för stommar som gällde då, idag är det METOD som gäller.

Vi installerade rätt nyligen en tvättstuga med all inredning, beslag osv till just METOD och blev supernöjda med hur alla beslag, lådors utdrag etc funkade. Dämpat och snyggt. Det känns helt enkelt som vad man vill ha och väntar sig 2021.

Så min fråga är: finns det någon leverantör som erbjuder motsvarande beslag till lådor, luckor som passar Ikeas tidigare generation av stommar i en problemlös retrofit? Dvs till den serie av stommar som fanns innan METOD.

H Harald Blåtumme skrev:
Hej, vi har retat oss ganska länge på klonkiga luckor och lådor på ett IKEA-kök som kan ha ca 15 år på nacken.

Kommer inte ihåg benämningen på den standard för stommar som gällde då, idag är det METOD som gäller.

Vi installerade rätt nyligen en tvättstuga med all inredning, beslag osv till just METOD och blev supernöjda med hur alla beslag, lådors utdrag etc funkade. Dämpat och snyggt. Det känns helt enkelt som vad man vill ha och väntar sig 2021.

Så min fråga är: finns det någon leverantör som erbjuder motsvarande beslag till lådor, luckor som passar Ikeas tidigare generation av stommar i en problemlös retrofit? Dvs till den serie av stommar som fanns innan METOD.
Det finns luckdämpare att komplettera med.

Edit. Sedan finns det så klart mängder med gångjärn med inbyggda dämpare som passar.
Den förra serien var ner standard så vanliga beslag som du hittar på Bauhaus m.m passar.

Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jo vi har dessa luck- och låddämpare som hängde med ursprungligt från Ikea, små grå dämpare som monteras i framkant. Dessa är verkligen inte bra om man jämför med nya lådutdrag som har lång dämppinne monterad i bakkant på utdragsskenan, eller i gångjärnet självt som det brukar vara på nyare beslagen till luckor.

Ska kolla runt litet vad jag kan hitta. Detta med mjukstängning ger verkligen ett helt annat kvalitetsintryck och känsla över tid.

IKEA har väl Blum och dom nya passar nog i hålen, annars sök på Blum gångjärn så finns det många typer

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jo vi har dessa luck- och låddämpare som hängde med ursprungligt från Ikea, små grå dämpare som monteras i framkant. Dessa är verkligen inte bra om man jämför med nya lådutdrag som har lång dämppinne monterad i bakkant på utdragsskenan, eller i gångjärnet självt som det brukar vara på nyare beslagen till luckor.

Ska kolla runt litet vad jag kan hitta. Detta med mjukstängning ger verkligen ett helt annat kvalitetsintryck och känsla över tid.
Det är sant det :rofl:
Bauhaus har många av sina gångjärn uppmonterade med en liten bit skåpslucka, så man kan testa dess funktion.
Här https://luckoronline.se/mobel-luckor-gangjarn/ikea kan du hitta till faktumserien som du kanske har. Men då får du inte möjlighet att testa dem.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Mikael_L
Är det inte Hettich i de nya metod-köken, och det var väl Blum i förra serien, som hette faktum...?

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jag slipade upp hålet i dom nya dämparna så att dom passade till gamla metod köket.
Jag gjorde det för ca 5 år sen.
Köp en dämpare och prova;)

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.