Kök
Claes Sörmland: [citat] Låt styrelsen ta det här. Det är inte bostadsrättsinnehavare som ska utreda och pula med ventilationen.
Bjober: Står flaskan i ouppvärmt utrymme? Butan är sommargas och slutar avge gas vid några minusgrader. Tidigare om man förbrukar mycket gas då flaskan kyler sig själv när gasen förångas. En plastflaska isolerar bättre än stål så gasen blir kallare vilket ger mindre gasflöde. Se till att du får ren propan så kan du elda hela vintern.
ingeborgm: [citat] Har haft det för flera är sedan, då får man in en ugnsform.
GoForIt: Det finns särskild färg som är värmetålig. Till och med sprayfärg på ex. Biltema. Slipa lite först för bättre slutresultat.
Hep: Att fylla ut luckorna så att de blir helt släta är inget man bara fixar själv utan att det blir en väldig massa jobb eller halvtaskigt resultat. Att lämna bort dem till någon med snickeri och bredbandputs kostar mer än nya luckor. Du kan inte försöka anpassa dig till att speglade luckor i massivträ är det som är modernt nu. Kanske bara måla om det är annan färg som du vill ha.
SnällKyckling: Tack snälla det var vad jag behövde veta!
JIMMEN: Svetsning är gammalt ja. Jag ger mig i regel inte in på att berätta så mycket om hur man gör men vi använde en trippeltätad inox/gummi koppling för ändamålet. Typ som jetkoppling för avlopp i utseende. Om nån med nyare cert vet om dessa inte längre är säkert vatten så säg till. Jag antar iaf att hantverkaren tar rätt produkt för ändamålet.
Daniel Barnaniel: Vaddå svetsa ihop? Menar ni löda? Inbyggd skarv på tappvatten inte godkänt oavsett. Hoppsan fel tråd ursäkta.
Mats Nilhäll: [citat] Ja, jag har provat verkade funka till en början men när oljan hade torkat, grott in var fläcken tillbaka, men tack ändå för tipset.
Modig: Ett sätt att komma runt "problemet" med eventuell nyansskillnad kan vara att välja en helt annan kulör (diskret grått, knalligt rött eller ...) så att känslan snarare blir att skillnaden är avsiktlig.
cpalm: [citat] Ja, det finns lösa vred att köpa som man kan skruva dit.
Jakob Andersson: [citat] det kan man säkert men dom som var i butiken var med fog. [bild]
tombe691: Allt verkar ju vara inkapslat i kåpan, vet inte om jag ska börja leta uppe eller nere.. :)
Bästerortarn: Tyvärr inget svar på din egentliga fråga men om ni inte kan åtgärda skivan på ett sätt som du blir nöjd med kanske microcement kan vara ett alternativ? Det går att göra ytor med microcement som är mycket likt t.ex. granit. Det finns flera olika system och leverantörer och hur mycket man kan påverka utseendet/finishen verkar variera mellan olika system men kolla t.ex. Topcret.se och
Leif i Skåne: Gjutjärn svetsar man med gas + gjutjärnspinnar. Man lägger den upp och ner på en plant yta, hela delen värms till vinröd färg 8-900 grader sedan svetsar man som vanligt med svetsgas. Låt svalna långsamt, täck det gärna med rockwool som isolering under avsvalning. Större föremål som inte kan förvärmas, kan svetsas med Castolin 2-44 som är en elektrod för reparation av brustna
Liselotte Frid: [citat] Hej, köket finns i Karlshamn i Blekinge. Den som vill ha det får själv ansvara för att plocka ner det.
Mellanbarn: Stämmer, jag råkar vara född och uppväxt där . Men för några år sedan hade jag span på en bänskiva från hth, någon felbeställning. Tyvärr gick den inte få att passa i mitt kök.
raveper: Hörnboxarna är väldigt fula. Undvik dem om det går.
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja det beror högst troligt på mellanrummet mellan planken Blir säkert bra men jag föredrar 6mm skruv sen en 5mm gick rakt av för mig när jag spände en sådan för ett års tid sedan.
JeLö: Kakellist i trä fäster man väl på väggen ovanför sedan går ut över kakeln en bit
johmi: Det går ganska enkelt att göra egna täcksidor. MDF-skivor är 120x240 cm och finns i lämplig tjocklek. Såga upp i önskad storlek, runda kanterna och slipa ev spår från klingan. Kanske spackla ändarna och måla med önskad kulör. Ta med en lucka eller en annan överbliven passbit till färgaffären för att få exakt rätt kulör.
RicKul: [citat] Så min plan just nu är: 1) temporärt sätts en 60 bred stomme där dom ska stå, mäta upp för var nästa stomme, ska stå, 2) Sätts in (flytta stommen) 60-stomme.till höger om DM som troligen ej går använda.för förvaring för att fylla ut hörnet. Kvar blir ca 15cm mot väggen och 20cm mot nästkommande svarta stommen. Dvs lämna tomt (som nu) för dm men som alltså kommer.hs
jonaserik: [citat] Byt plats på skåpen och dra rör och el genom det lilla skåpet eller under mellan skåp och golv, kan bli så du får skarva avloppsslang/vatten och då göra det ordentligt om allt hamnar under skåpen. Bäst är genom skåpen så det går att se ev läcka.
Kane: Om skåpen inte skall vara flyttbara behövs inga hjul. Justerbara eller fasta stödben fram under skåpen plus upphängningen i bakkant räcker och blir smidigt.
Ceckli: [citat] [citat] Tack snälla för att du delar med dig Sååå snyggt och stilrenthar du stenbänkskiva? Jag är inte heller förtjust i den blanka varianten. Jag vara bara lite orolig om smutsen lättare skulle sätta sig i ett så pass matt kök. Så tack för din erfarenhet. Jag återkommer med bild när mitt kök är färdigt om 100 år typ
BaAnd7: [citat] Har kollat överallt. Förutom inuti. Misstänker att logotype varit på en klisterlapp eller liknande som lossnat för evigheter... [citat] Får samla ihop ett gäng packningar/o-ringar då. Vill testa allt sånt innan jag funderar på att byta blandaren. Den läcker mer eller mindre hela tiden, alltså i små mängder, men ändå konstant, trots att flödet i kranen är stängt. Det