Hej alla händiga! Helt ny här men har läst i trådarna ganska länge.

Jag och sambon har precis flyttat in i en ny lägenhet. Köket är ganska så nytt men med ett problem jag inte lyckats lösa själv ännu. Det är att när vi ska öppna luckan till diskmaskinen eller stänga dem så tar den i någonstans. Troligen i skåpsstommen för lådorna runt maskinen går bra att öppna och stänga.

Frågan är hur jag ska lösa det så det blir en fröjd att ta på sig att diska igen :) vet inte om det går att se på bilderna.

Alla tips och råd är hjärtligt välkomna!

• Närbild på öppen diskmaskin som visar det trånga utrymmet mellan maskindörren och skåpstommen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskinslucka öppen med synlig trång passage nära skåpsstommen, indikerar plats där den tar i.
    Skapa konto
Det ser ju ut at finnas frigång på sidorna där i alla fall - Kika under luckan och kika så den inte tar i sockeln, vanligast skulle jag vilja påstå...

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Tog en extra kik och la mig på golvet och öppnade. Den tar inte i sockeln utan det är längst ner på sidorna av luckan den tar emot.
Mätte lite, bredden upptill och nedtill verkar skilja sig på 3-4mm. Nästan samma mått när jag mäter höger/vänsterkant på "taket" till bänkskivans kant. Står den snett då helt enkelt?

• Gilla
William Rönnberg
  • Laddar…
Tycker det låter som att stommarna på var sida av maskinen kanske står snett....

Plocka ut lådorna i stommarna på var sida av maskinen och kolla med vattenpass vilken sida som är sned!? (Enklare än att plocka ut maskinen tänkte jag helt enkelt...)

slacker slacker skrev:
Tycker det låter som att stommarna på var sida av maskinen kanske står snett....

Plocka ut lådorna i stommarna på var sida av maskinen och kolla med vattenpass vilken sida som är sned!? (Enklare än att plocka ut maskinen tänkte jag helt enkelt...)
Okej, får försöka mig på det. Går det att justera utan att montera ner halva köket tror du?
Tog en ny bild där man ser lite tydligare vad som kanske kan vara problemet.

• Närbild på ett öppet köksskåp bredvid diskmaskin, indikerar ett potentiellt utrymmesproblem.
    Skapa konto
Kika om stommarna är raka helt enkelt, är dom sneda blir det att kolla om botten är horisontell. Är det det så är stommen skev, tyvärr ingen justering på det....

Du kan säkert kompromissa med maskinen - Den har alltid två fötter i framkant för att justera lutning hö/vä. Bak har den endast en fot för lutning fram/bak.

Så kolla hur det ser ut mot bänkskiva, mot andra luckor runt om osv. Jämför man glappet uppe och nere på diskmaskinsluckan mot stommen på din sista bild så tycker jag det ser ut som att du bör höja den vänstra foten på maskinen för att minska glappet uppe och öka glappet nere.

Om du har samma skillnad på både sidorna så är det inte maskinen som står snett. Kontrollera så att diskmaskinen står rakt, annars justera in den med benen. Är det så att stommarna är sneda så kan det gå att justera något i efterhand,

Hej!

Vi har prick samma problem som trådskrivaren, får ingen ordning på det. Skruvat och justerat som en jäkla dåre på de där s*tans fötterna. Lagt ner hutlöst många timmar på att försöka få till det...snarare blivit värre!! Som pricken över i:er har dessutom bakbenet brustit så den har bara ett läge och det är ute Max. Maskinen är från Ikea 2020 års modell.

VEM RINGER MAN SOM KAN FIXA SÅNT HÄR?? snickare? VVS:are?

L Limaad skrev:
Hej!

Vi har prick samma problem som trådskrivaren, får ingen ordning på det. Skruvat och justerat som en jäkla dåre på de där s*tans fötterna. Lagt ner hutlöst många timmar på att försöka få till det...snarare blivit värre!! Som pricken över i:er har dessutom bakbenet brustit så den har bara ett läge och det är ute Max. Maskinen är från Ikea 2020 års modell.

VEM RINGER MAN SOM KAN FIXA SÅNT HÄR?? snickare? VVS:are?
Prova att dra ut diskmaskinen. Om det inte går kan du behöva lossa ett par skruvar om maskinen fästs mot omgivande bänkskåp. De kan vara skruvade inifrån maskinen. (se bild)
Inbyggd diskmaskin delvis utdragen som visar fästskruven på sidan mot bänkskåpet.
Skapa konto

Är maskinen fastskruvad hjälper det inte att justera på fötterna och kan vara det som är ert problem.

När maskinen är lös kan du prova att justera fötterna. Hjälper inte det då dra ut maskinen från sin plats och mät utrymmet där maskinen ska stå.

Kolla så att utrymmets innermått på bredden är 60 cm (eller vad nu din maskin har för inbyggnadsmått) i både över- och underkant samt att omgivande bänkskåp står rakt.

Är det bra så långt så justera fötterna på maskinen så den står i våg i både sidled och längsled. Kolla så att du kan öppna luckan utan att sockeln tar i och att höjden på maskinen inte är mer än invändig höjd i utrymmet för maskinen.

Är det bra så långt så skjut tillbaka diskmaskinen på sin plats. Finjustera fötterna om det behövs och skruva fast den.

Redigerat:
Har samma problem i vårt nya kök. En stomme är skev vilket gör att det blir för tight för diskmaskinsluckan. Den tar helt enkelt i ena stommen. Hur åtgärdar man detta? Är enda lösningen att slipa stommen så att det blir mer plats för diskmaskinen?

P
Maskinen måste stå rakt och skall inte stå klämd så justering av stommen är analogt

Jag har samma problem, känns som att luckan blev trögare under sommaren. Kan det ha att göra med att stommarna svällt lite pga värmen?
Någon som har löst problemet genom att slipa ner stommen lite på insidan?

Har samma problem i mitt nya Ikea kök. Fruktansvärt störigt är det. Luckfronten tar helt enkelt i stommarna i ett visst läge. Har någon hittat en bra lösning ? Slipa ner stommarna någon mm där luckan tar i ?

Henriksson89 Henriksson89 skrev:
Har samma problem i mitt nya Ikea kök. Fruktansvärt störigt är det. Luckfronten tar helt enkelt i stommarna i ett visst läge. Har någon hittat en bra lösning ? Slipa ner stommarna någon mm där luckan tar i ?
Vi tvingade in en träbit längst ner vid maskinen, som då helt enkelt pressar ut skåpstommarna så att diskmaskinsluckan kunde gå helt fri. Nu varken syns eller märks de att vi hade lyckats få de skevt från början. Suttit så i drygt ett år nu och håller fortfarande. Fick tipset av en snickare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.