D
Jag ska beställa en bänkskiva i Ask 25mm. Hur ska jag kunna fästa skivan i bakkant? Väggskenan är ju iväg för möbelbrdlagen.

Ihopmonterat vit skåp utan dörrar med synlig väggskena och måttstock inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Lånad bild)

S
Det räcker med skruva i framkant. Lägg med några millimeters springa mot väggen så har du svällmån bakåt

Skruva den bara i dom vita plåtskenorna i fram och bakkant.

D
Men de där plåtstagen som går i framkant, de bågnar ju bara man tittar på dom!?

Varför skruvar man fast en träskiva, jag trodde det var för att den inte skulle slå sig?

Va? Så ska inte skåpen sitta på skenan

Edit: jag missuppfattar nog

D
Jo absolut, bara en lånad bild för att visa att skenan är ivögen för vinkelbeslagen som brukar användas för att fästa en vänliga i trä.

Ja och i bakkant. Skruva i dom färdiga hålen som e närmast skåpstomarna. Litar du inte på dom så får du skruva vinklar i skåpstomen istället. De e för att hålla den på plats bara. Börjar en bänkskiva slå sig så hjälper det inte med möbelvinklar. Dom skall inte slå sig när dom är stavlimmade.

D
Han som ska göra skivan ska limma helstav 40mm alt 100mm. Han sa att 40mm sä är det väldigt liten risk att det slår sig men större vid 100mm.

Sväller gör det dock, på bredden/djupet och då är det ju inte lämpligt att använda de där hålen i plåtstaget i framkant. Ingen rörelsemån där.

Edit: men lämnat jag 5mm i bakkant (som sagts) så bör det väl fungera.

Okej fattade inte att det inte var en "vanlig" bänkskiva från nån av köksleverantörerna. Då kanske du skall skippa att dra i dom där plåtarna som man brukar göra annars. Men tror att en vanlig möbelvinkel blir för klent att hålla emot om en sån bänkskiva börjar slå sig. Möjligtvis nån lite kraftigare modell av möbelvinkel kan funka. Kan du inte dra möbelvinkeln i skåpstomarna istället då? Om det är med sånna där eliptiska hål så skivan kan svälla å röra sig men inte resa sig. Kanske skall sätta vinklarna i stormarna med sånna där koppelskruvar eller vad de heter. Så vinklarna inte kommer nånstans.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.