25 810 läst ·
40 svar
26k läst
40 svar
Ikea kök + Häll med inbyggdfläkt
andr.ljung skrev:
Jag tror en spishäll med inbyggd fläkt kan vara ett bra alternativ om man har dåligt med utrymme, eftersom man inte behöver plats bakom hällen. I vårt fall hade vi redan plannerat med ett tomt 30cm skåp bakom där allt skulle placeras så det var liksom hela idén från början. Kökssäljaren försökte få oss att köpa Neff´s variant på spis+häll (Neff + Siemens + Bosch har i princip samma komponenter för övrigt) men vi avstod av främst två skäl:
* Mindre stekyta eftersom mellanrummet tas upp av fläkten. Det är alltså en motsvarande en 60 cm häll i ett 90 cm format. Vi har en 80 cm (finns även 90cm från Neff men vi ville ge fläkten bättre möjlighet att fånga upp ånga/os ut i kanterna) med dubbal flex-zoner inåt fläkten, som vi använder mest.
* Rengöringen.... överkok, fett mm kommer leta sig ner i fläkten som innebär mer rengöring och skötsel. Vi har två stora fettfilter som vi skickar in i diskmaskinen varannan vecka, samt torkar av med trasa.
Men som sagt, vår setup tar mer plats i anspråk och har man inte det så är häll+fläkt säkert ett bra alternativ. Men kom inte och säg att det inte luktar mat i huset ibland, pröva steka raggmunk & stekfläsk.... oavsett vilken lösning man väljer så stiger både os och vattenånga, vilket gör att en spiskåpa alltid kommer fungera bättre. Det är därför bra att veta att det man väljer i slutändan blir en kompromiss, eftersom man inte kan få allt.
Haha oj då killen som tar illa upp. Anledningen till att jag valde en häll med fläkt är för att jag har en köksö ut mot ett vardagsrum. Hade jag då haft en ful stor takfläkt så hade det inte vart någon ide med en ö!
Från min sida så tycker jag INTE att det luktar mat i huset. Sen äter jag inte raggmunk och stekfläsk. Men jag stekar fisk ibland och det luktar inte, kanske precis när jag gör det men det försvinner. Men så är det även med en takfläkt.
Sen gillsr jag moderna prylar och det är detta. Så beror också lite på vad man vill lägga sina pengar på... Men lycka till med era val, alla är vi olika och det är väl tur det
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag vet inte om det var fläktsystemet med, men här är länken.J Jacob87 skrev:
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/5600694_-twoinone-kmda-7774-fl-miele.html
Precis själv köpt en Bosch häll med fläkt och kommer köra kolfilter.
Utblåset, kan jag sätta det mot mig/hällsidan eller kommer det blåsa för mycket på fötterna?
Jag har nämligen byggt ett ramverk av trä till köksön, och luften kan egentligen bara komma ut där (en miss när jag byggde).
Utblåset, kan jag sätta det mot mig/hällsidan eller kommer det blåsa för mycket på fötterna?
Jag har nämligen byggt ett ramverk av trä till köksön, och luften kan egentligen bara komma ut där (en miss när jag byggde).
Hej,A AndreasA81 skrev:
Samma uppsättning som jag kör fast olika märken då.
Mitt utblås hamnade vid fötterna, jag ville haft det ut till vänster där det är en passage mellan vardagsrum och köket men benen under köket satt för nära varandra så utblåset/filtret fick inte plats. Jag tycker absolut det fungerar aå som jag har det, men har du chansen att sätta det på ett annat ställe så skulle jag rekommendera dig att göra det!
Lycka till
andr.ljung skrev:
Varför skulle det inte fungera? Det värsta som skulle kunna hända är ju att man får skippa lådan under hällen sätta en blindfront?! Sockel är inte heller något problem, bara att höja skåpen genom att ställa dem på högre fötter.
Ikea’s stommar ser inte mycket annorlunda ut mot någon annans, och det är ju ändå inte kökstillverkarna som utvecklar vitvarorna (med undantag av just Ikea..). Som exempel kan jag ta vårt eget kök som baseras på stommar från Ikea men höjda till 10 cm på köksön, 12 cm på stommarna mot väggen. Detta för att få samma totalhöjd med bänkskivor med höjd 4 resp 2cm. Djupet på bänkskivorna är ökat till 70cm och egna täcksidor tillverkade, samt bänkfläkt (ej inbyggd eftersom jag inte gillar konceptet utan fristående bakom hällen) i köksön i ett separat 37cm djupt skåp i stommen bakom hällen.
Så min erfarenhet är att Ikea’s kök går att anpassas precis som alla andras!
[bild]
[bild]
Hej, snygg lösning!andr.ljung skrev:
Varför skulle det inte fungera? Det värsta som skulle kunna hända är ju att man får skippa lådan under hällen sätta en blindfront?! Sockel är inte heller något problem, bara att höja skåpen genom att ställa dem på högre fötter.
Ikea’s stommar ser inte mycket annorlunda ut mot någon annans, och det är ju ändå inte kökstillverkarna som utvecklar vitvarorna (med undantag av just Ikea..). Som exempel kan jag ta vårt eget kök som baseras på stommar från Ikea men höjda till 10 cm på köksön, 12 cm på stommarna mot väggen. Detta för att få samma totalhöjd med bänkskivor med höjd 4 resp 2cm. Djupet på bänkskivorna är ökat till 70cm och egna täcksidor tillverkade, samt bänkfläkt (ej inbyggd eftersom jag inte gillar konceptet utan fristående bakom hällen) i köksön i ett separat 37cm djupt skåp i stommen bakom hällen.
Så min erfarenhet är att Ikea’s kök går att anpassas precis som alla andras!
[bild]
[bild]
Vi funderar på en liknande lösning med ikea-stommar och med nedsänkbar fläkt bakom spishällen. Det ser ut som du har en bredare fläkt än 80 cm. Jag hittar inte bra fläktar som går in i en 80cm ikea-stomme. Har du ett mellanrum mellan stommarna för att få plats med fläkten eller har du fixat på annat sätt? Har du modellbeteckning på din fläkt och häll så vore det också super.
Tack
Hej!J Jacob87 skrev:Hej,
Samma uppsättning som jag kör fast olika märken då.
Mitt utblås hamnade vid fötterna, jag ville haft det ut till vänster där det är en passage mellan vardagsrum och köket men benen under köket satt för nära varandra så utblåset/filtret fick inte plats. Jag tycker absolut det fungerar aå som jag har det, men har du chansen att sätta det på ett annat ställe så skulle jag rekommendera dig att göra det!
Lycka till![]()
Nys beställt en Miele häll med inbyggd fläkt som jag tänkte sätta i IKEA Metod stommar i nya köket, MEN, de stommarna har en 80mm sockel och enligt Mieles Instruktioner (länk) måste sockeln vara minst 100mm.
Fråga: Ställdes du inför liknande problematik och hur löste du det?
Också intresserad på lösning med 80 sockel för Miele hällen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden