Har en Whirlpool DWH B00W Diskmaskin. Den fyller på och värmer vattnet, kör som vanligt, tömmer under tiden, tömmer när den är klar osv.

Problemet är att den inte tycks diska, alltså spruta runt vattnet. Enda vattnet på disken är typ ånga. Testat öppna under tiden den kör.

Har rensat filter, blåst slangarna för in och utgående vatten, plockat loss armarna och spolat men de var inte igensatta. Allt var rent och fint förutom filtret som jag fick tvätta men det var inte speciellt smutsigt.

Vad kan vara problemet? Uppskattar alla tips.
 
Eftersom du rensat alla rör, slangar och armarna så har du i princip isolerat felet till pumpen. I bästa fall har något fastnat i den så genom att spola "bakvägen" med en trädgårdsslang kanske du kan få den att rotera igen utan mer avancerade ingrepp. Annars får du felsöka pumpen eller byta den, beroende på vilken nivå av engagemang du vill lägga.
 
F fb35523 skrev:
Eftersom du rensat alla rör, slangar och armarna så har du i princip isolerat felet till pumpen. I bästa fall har något fastnat i den så genom att spola "bakvägen" med en trädgårdsslang kanske du kan få den att rotera igen utan mer avancerade ingrepp. Annars får du felsöka pumpen eller byta den, beroende på vilken nivå av engagemang du vill lägga.
Så det finns två pumpar i en diskmaskin? För den som suger in och pumpar ut vattnet fungerar iaf. Vad heter en sådan pump som är till för själva spelningen?

Måste jag skruva loss pumpen för att spola den eller kan det lösas på annat sätt uta att to loss och skruva isär maskinen?

Kan man hitta en ritning eller något som visar var allt sitter på en sådan maskin och eventuellt också hur man kommer åt det?
 
Vattnet pumpas inte in, det är vattentrycket som gör att det fylls vatten.
 
Det ska inte behövas någon pump för att ta in vatten, för det klarar vattnet självt (det kallas tryck) ;)

Ja, det finns oftast en tömningspump och en cirkulationspump.
 
F fb35523 skrev:
Det ska inte behövas någon pump för att ta in vatten, för det klarar vattnet självt (det kallas tryck) ;)

Ja, det finns oftast en tömningspump och en cirkulationspump.
Tack! Jag har ingen kunskap om diskmaskiner så ber om ursäkt för alla dumma frågor. Tänkte dock ge det ett försök och försöka laga den.

Läste något om Spolväxlare. Vad har en sådan för funktion?

Så då ska jag alltså börja med att plocka loss cirkulationspumpen och försöka spola igenom den. Ska man kanske mäta den på något sätt också eller är det mest sannolikt att något fastnat eller att den kärvar? Något tips på hur jag hittar den. Antar att allt sitter under men lite svårt att veta vad som är vad:)
 
Ingen behöver be om ursäkt för dumma frågor. Det tar bara tid. Alla är vi noviser eller värre i något ämne och superexperter i andra. Jag har heller ingen detaljkunskap om diskmaskiner men kan lite om el och annat. Mitt tips om att spola bakvägen var för att slippa plocka ner maskinen. Om du t.ex. kan komma åt att spola i t.ex. ena spolarmarnas utlopp så kan du i bästa fall få loss det som fastnat. Eventuellt kan du plugga igen den andra spolarmens utlopp och be någon hålla en burk kunder dysan längst upp i maskinen för att det inte ska skvätta för mycket.

Troligen behöver du byta pumpen men vill du så kan du säkert både hitta den och felsöka den. Om du vet hur du ska skydda dig från stöter (230 V AC - viktigt!) så kan du mäta på den under drift. Spolar den inte trots att den får spänning så får kreativiteten avgöra om den ska renoveras (inget enkelt jobb) eller bytas. De ser ut att kosta runt 1200 kr på nätet.
 
F fb35523 skrev:
Ingen behöver be om ursäkt för dumma frågor. Det tar bara tid. Alla är vi noviser eller värre i något ämne och superexperter i andra. Jag har heller ingen detaljkunskap om diskmaskiner men kan lite om el och annat. Mitt tips om att spola bakvägen var för att slippa plocka ner maskinen. Om du t.ex. kan komma åt att spola i t.ex. ena spolarmarnas utlopp så kan du i bästa fall få loss det som fastnat. Eventuellt kan du plugga igen den andra spolarmens utlopp och be någon hålla en burk kunder dysan längst upp i maskinen för att det inte ska skvätta för mycket.

Troligen behöver du byta pumpen men vill du så kan du säkert både hitta den och felsöka den. Om du vet hur du ska skydda dig från stöter (230 V AC - viktigt!) så kan du mäta på den under drift. Spolar den inte trots att den får spänning så får kreativiteten avgöra om den ska renoveras (inget enkelt jobb) eller bytas. De ser ut att kosta runt 1200 kr på nätet.
Ah toppen, då förstår jag vad du menar. Klart värt ett försök. Tack för den utförliga beskrivningen.

Hittade två här:
Billig men utan bild
https://fixpart.se/sv/product/view/0308653177
Dyrare med bild och recensioner
https://fixpart.se/sv/product/view/0000208264

Någon som har erfarenhet av FixPart eller finns det bättre ställen att beställa från?
 
F fb35523 skrev:
Ingen behöver be om ursäkt för dumma frågor. Det tar bara tid. Alla är vi noviser eller värre i något ämne och superexperter i andra. Jag har heller ingen detaljkunskap om diskmaskiner men kan lite om el och annat. Mitt tips om att spola bakvägen var för att slippa plocka ner maskinen. Om du t.ex. kan komma åt att spola i t.ex. ena spolarmarnas utlopp så kan du i bästa fall få loss det som fastnat. Eventuellt kan du plugga igen den andra spolarmens utlopp och be någon hålla en burk kunder dysan längst upp i maskinen för att det inte ska skvätta för mycket.

Troligen behöver du byta pumpen men vill du så kan du säkert både hitta den och felsöka den. Om du vet hur du ska skydda dig från stöter (230 V AC - viktigt!) så kan du mäta på den under drift. Spolar den inte trots att den får spänning så får kreativiteten avgöra om den ska renoveras (inget enkelt jobb) eller bytas. De ser ut att kosta runt 1200 kr på nätet.
Tänkte på en grej till. Om jag spolar bakåt som du föreslår och lyckas få loss pumpen. Var kommer då det vattnet som kommer igenom ta vägen? Kommer jag på något sätt kunna se om jag har lyckats få de att snurra baklänges?
 
P
T twp skrev:
Har en Whirlpool DWH B00W Diskmaskin. Den fyller på och värmer vattnet, kör som vanligt, tömmer under tiden, tömmer när den är klar osv.

Problemet är att den inte tycks diska, alltså spruta runt vattnet. Enda vattnet på disken är typ ånga. Testat öppna under tiden den kör.

Har rensat filter, blåst slangarna för in och utgående vatten, plockat loss armarna och spolat men de var inte igensatta. Allt var rent och fint förutom filtret som jag fick tvätta men det var inte speciellt smutsigt.

Vad kan vara problemet? Uppskattar alla tips.
pumpen sitter fast, bara att byta
 
P
T twp skrev:
Tänkte på en grej till. Om jag spolar bakåt som du föreslår och lyckas få loss pumpen. Var kommer då det vattnet som kommer igenom ta vägen? Kommer jag på något sätt kunna se om jag har lyckats få de att snurra baklänges?
¨det vattnet kommer in i maskinen men det finns ingen chans att du kan spola rent du måste ta bort pumpen och den är vanlig att den går sönder
 
electroluxaren skrev:
¨det vattnet kommer in i maskinen men det finns ingen chans att du kan spola rent du måste ta bort pumpen och den är vanlig att den går sönder
Tips på var jag hittar en sådan pump billigast och tillförlitligt? Finns inget ställe som säljer sådant begagnat?
 
P
T twp skrev:
Tips på var jag hittar en sådan pump billigast och tillförlitligt? Finns inget ställe som säljer sådant begagnat?
Beg.marknaden är begränsad...
Det är bara att söka på nätet
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.