Hej,
Jag har byggt en köksö av ikea stommar och byggt en sockel av 45x120 reglar som den står på. Ska nu lägga på en stenskiva med överhäng och behöver därför förankra ön.

Golvet är laminat och jag antar att det är betong under då jag bor i lägenhet. Ingen golvvärme och enligt fastighetsskötaren så fanns det ingen ritning men han påstod att det inte låg några vattenledningar i golvet. Skulle det räcka att förankra den med hjälp av att sätta fyra av dessa vinkeljärn i socken
https://www.clasohlson.com/se/Vinkeljärn/p/Pr211797001

och sen förankra i golvet med hjälp av dessa 5x70 skruv och 8x51 plugg. Är lite orolig att skruv och vinkeljärn ska vara lite små/klena men har svårt att ta mig till en butik som säljer mer robusta grejer.
 
  • Sortiment av pluggar och skruvar i arrangemang, "Made in Germany" etikett, genomskinlig förpackning, träbearbetningstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jakob Vinkås Jakob Vinkås skrev:
Hej,
Jag har byggt en köksö av ikea stommar och byggt en sockel av 45x120 reglar som den står på. Ska nu lägga på en stenskiva med överhäng och behöver därför förankra ön.

Golvet är laminat och jag antar att det är betong under då jag bor i lägenhet. Ingen golvvärme och enligt fastighetsskötaren så fanns det ingen ritning men han påstod att det inte låg några vattenledningar i golvet. Skulle det räcka att förankra den med hjälp av att sätta fyra av dessa vinkeljärn i socken
[länk]

och sen förankra i golvet med hjälp av dessa 5x70 skruv och 8x51 plugg. Är lite orolig att skruv och vinkeljärn ska vara lite små/klena men har svårt att ta mig till en butik som säljer mer robusta grejer.
Är du orolig så kanske du kan sätta några extra. Tex istället för 4st i hörnen bara så sätter du 4 st extra mitt på sidorna ...

Men rent genrellt: En köksö med stenskiva lär stå rätt stadigt bara mha egentyngden, så skrivarna torde var mer för att förhindra att den puttas ur position med tiden?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är du orolig så kanske du kan sätta några extra. Tex istället för 4st i hörnen bara så sätter du 4 st extra mitt på sidorna ...

Men rent genrellt: En köksö med stenskiva lär stå rätt stadigt bara mha egentyngden, så skrivarna torde var mer för att förhindra att den puttas ur position med tiden?
Skivan är inte så tung, ”ihålig” stenkomposit. Tror inte den väger mer än 20-30kg. Är orolig att någon ska lägga hela vikten på överhänget när man ställer sig upp från en stol och att den då ska tippa
 
  • Gilla
mafiaboss och 1 till
  • Laddar…
Limma skivan mot underlaget med PL 400 , sen ini sockel sätter du tex reglar 45X95 i sockeln och sätter öite klickar med silikon, Ca 10 cm mellan, då sitter allt fast bra och flyttar sig inte. Då kan man även ta bort ön och inga fula hål i ett golv. Undrar vad en annan hyresgäst rycker om hål i golvet när dom tar bort ön.
 
J jonaserik skrev:
Limma skivan mot underlaget med PL 400 , sen ini sockel sätter du tex reglar 45X95 i sockeln och sätter öite klickar med silikon, Ca 10 cm mellan, då sitter allt fast bra och flyttar sig inte. Då kan man även ta bort ön och inga fula hål i ett golv. Undrar vad en annan hyresgäst rycker om hål i golvet när dom tar bort ön.
Tack för svaren!
Håller det alltså med lite silikon tror du? Det är min egen lägenhet och golvet kommer bytas nästa gång det ändras något i köket, det är ganska slitet. Så är inget vidare orolig för hålen.
 
Förstår men att borra och göra hål när det inte behövs. i dag så sätts toastolar med silikon och dom står fast och t.o.m. en del får krossas för att få bort, då är dom hellimmade runt om. Nu ska i ditt fall bara se till att det inte åker kana över golvet och då räcker det med lite klickar här och där. Biter otroligt bra.
 
Hej
Vi har också en köksö på g.
Skivan är ca 1,8 X 0.95 m som vilar på 1.4x 0.65 m skåp (3 skåp totalt).
Underlag är vinylgolv (Pergo) som vilar på renoveringsspånskiva och under allt finns betonggolv från slutet på 50-talet.
Skåpen vilar på.sina ben och vi har monterat 5 st vertikala reglar (45x90 mm) som förankras på trä-och betonggolvet (dvs vi sågar igenom vinylgolvet) med var sitt vinkeljärn.
Planen är att förankra med 1-2 skruvar (5x60) per vinkeljärn så att ca 5 cm går in i betongen. Vi använder ankarskruvar.
Täckskivorna gömmer reglerna som är placerade på både sido- och baksidan.
Observera att vi kommer att ha sittplatser längst baksidan ock ena kortsida.
Särbon har lovat att detta ska hålla.
det blir spännande
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.