Jonatan79
Jonatan79: [citat] Det är till att ha bråttom.
5 svar · 1,4k läst
H
Hybro: Skriver i ett annat forum. Ids inte skriva i två egna trådar. Kommentera gärna här Klicka på länken, så kommer ni dit. https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4752323#p4752323
0 svar · 537 läst
raveper
raveper: Elbow grease.
162 svar · 27,2k läst
·
raveper
162 svar · 27,2k läst
·
ElleAndersson.se
ElleAndersson.se: Hej. Nu har det gått nästan 9 år. Så nyfiken på hur det blev till slut. :) Har ett liknande kök i dag som vi precis gjorde en budgetrenovering på.
36 svar · 19,0k läst
·
T
Anonymiserad 137805: [citat] Beg.marknaden är begränsad... Det är bara att söka på nätet
12 svar · 1,7k läst
tobbe__a
tobbe__a: Jag svarade i en annan tråd först men ville sen köra ett eget inlägg. Det visade sig att hantverkarna tagit med sig bitarna. Pga flexiröret/reduceraren så slog det i när luckorna öppnades. Funderar nu istället på att montera ett Slammerfritt skydd. Ska dock sitta 1m upp från fläktens början. Frågan är om man kan trä det i flexiröret och sedan upp i det fasta röret?
2 svar · 4,8k läst
·
A
Anonymiserad 137805: [citat] syns inte på det mörka dåliga fotot om du har eller inte kallrasspjäll men det skall ingå
11 svar · 9,1k läst
·
A
az.joakim: [citat] Osäker på hur man postar bilder men hoppas detta funkar. Njae, det var väl mest lite bökigt att komma åt runt fönster och in mkt väggar utan att kladda ner fullständigt. I övrigt var det lite halvsvårt att få ihop skivan med snygga skarvar i och med att man fick pussla småbitar och det inte är rakt. Viktigt att spackla skarvar ordentligt, för de skiner lätt igenom annars.
3 svar · 3,8k läst
·
F
Anonymiserad 137805: [citat] självklar påverkar böjar och längd på imkanalen men först. har du provat med att öppna ett fönster för att se om det blir skillnad
1 svar · 2,0k läst
M
mafiaboss: Hej Vi har också en köksö på g. Skivan är ca 1,8 X 0.95 m som vilar på 1.4x 0.65 m skåp (3 skåp totalt). Underlag är vinylgolv (Pergo) som vilar på renoveringsspånskiva och under allt finns betonggolv från slutet på 50-talet. Skåpen vilar på.sina ben och vi har monterat 5 st vertikala reglar (45x90 mm) som förankras på trä-och betonggolvet (dvs vi sågar igenom vinylgolvet) med
6 svar · 3,1k läst
·
S
Småbrukaren: Kan du inte ta ner elementen så såga till all panel för utrymmet bakom och stick in hela ”skivan” bakom och fäst där du kommer åt. Skarva mot övriga skivor med en snygg smyglist som ramar in element och målas i samma färg som panelen.
1 svar · 3,0k läst
·
Maggab77
Maggab77: Stämmer. Tack
2 svar · 1,5k läst
·
C
Charilysus: Hej! Vi håller på att renovera köket och behöver ta bort och sätta igen den nuvarande fläkten (det ska alltså inte vara någon fläkt där längre). Den går rakt ut på taket så ingen vind eller andra kopplingar till den. Är detta något man kan fixa själv? Och vad behöver göras i sådana fall? Tack på förhand!
0 svar · 1,8k läst
·
J
jojak6: Montera inte botten, sätt ett ventilerat hyllplan ett snäpp upp.
2 svar · 3,0k läst
·
M
magnu: [citat] [citat] Eftersom IKEAS skåp ska skruvas ihop, går det väldigt lätt att såga ner ett 80 högt skåp till 70cm. Luckan sågar man i den kant som inte syns, man får köpa släta luckor. Eftersom vi skulle lämna in våra luckor för målning, så passade jag på att fräsa en fingerskåra på luckans innerkant. Då slapp vi handtag och knoppar på de IKEA-skåp som vi satte i köket.
9 svar · 3,3k läst
netwolf
netwolf: Idéen med att ta ett gångjärn, från en annan lucka, slog mig inte förrän jag såg det. Då kom jag ju dessutom på att jag hade ju en lucka som jag plockat av ett annat skåp, stående i friggeboden. Sagt och gjort. Bytte gångjärnen och vòila! Nu funkar det perfekt! :D Enda grejen, är att jag stäng den där jädra luckan i så många år nu genom att lyfta upp den ett snäpp varje
4 svar · 2,6k läst
·
Sone Karlsson
Sone Karlsson: Är det någon som har erfarenhet av att beställa kök från estland
0 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] I så fall får du ju inte hålla på med vatten själv. [citat] Köksavloppet kan anslutas till vilket avlopp som helst. Själva stammen finns bakom inspektionsluckan. Blir det inte väldigt fult om du ska dra avloppsrör (diameter 5 cm) en massa på toaletten? Om du ska flytta en spis eller häll också så måste du också göra om ventilationsdragningen i lägenheten så att du får
8 svar · 1,5k läst
·
B
betula: Mät och kolla om HTH-gör det själv kanske passar i storlek. Numera är dörrarna lika stora.
7 svar · 5,9k läst
mrsnhp
mrsnhp: Vi bytte kökslådorna i befintliga stommar när vi bytte luckor i förra köket. Det blev ett måttanpassat ”paket” med nya skenor som skruvades fast inne i skåpet samt mjukstängande lådor. Då köpte vi nya fronter också, men det går kanske att använda befintliga även i en sådan lösning. Vi köpte via Järfälla kök, men lådorna kom från Linfalk.
3 svar · 3,2k läst
B
betula: Det går om du borra egna hål till lådan i en dörr. Om det håller över tid är mer osäkert, det blir stora krafter på lådan som du skriver.
4 svar · 1,2k läst
W
Wigho: Hej Har en murad spiskåpa med vedspis och elspis under . Uppe i ena hörnet under kåpan sitter en gammal fläkt med en dragkedja till , fläkten verkar ha gett upp. Vad byter man till, kan man stta en vanlig köksfläkt över elspis o dra rör till murstocken ? [bild] [bild] [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
G
Anonymiserad 137805: [citat] Det beror ju helt på vad det är för maskin!
2 svar · 1,3k läst
S
Anonymiserad 137805: [citat] [citat] Och jag har varit med om kunder som behövt byta bjälklaget för att de har haft underlägg. kul när man kommer in i ett kök och hela golvet svajar. underlägget förutsätter att läckage sker direkt uppifrån och att det är helt korrekt monterat, helt utan sprickor täta hörnor, tejpad framkant mm. plant golv och uttag i sockel. Är det ett lite läckage upptäcks det inte
16 svar · 4,3k läst
Martin Berggren
Martin Berggren: Vilken tillverkare är det? Placeringen i skåpet avgör var dörrarna hamnar Här är ett exempel från IKEA [bild] [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
Å
Återvandring: Har precis samma problem just nu, hade vägt av hela raden med 3 skåp med laser och lod så dem stod på en gemensam rak klack i bakkant men vid ihopskruvning skevar dem till sig sådant att luckorna på skåpen inte kan komma rakt. Mätte också upptill/nedtill fram/bak och kunde se spridning i mått vilket förklarar skevheten. Det rörde sig om 1-1,5mm. Jag var tvungen att ta bilder hur jag
19 svar · 11,1k läst
·
K
Knape: Stort tack för era svar! Och nej inte sååå ostädat, det har ju sett värre ut!! :-))
3 svar · 2,0k läst
·
T
Tompafix: [citat] Tänkte ni ha en fläkt mellan befintliga skåp alltså? Elen kan en elektriker flytta på. Röret som går upp genom taket kanske också går att flytta på, svårt att veta utan att se det på plats. Sedan får man bygga upp enliten bit tak som döljer allt uppåt. Vad har ni för fläkt idag, ser nästan ut som ni har en alliancefläkt som styr frånluften, det begränsar i så fall
1 svar · 836 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.