Kök
magnu: [citat] [bild] Såhär gjorde jag. Läkt i taket. Sedan skruvade jag fast täckskivorna i läkten. Skruvarna doldes sedan med taklisten. Skåpet är ett bänkskåp som jag sågat ner och hängt upp ovanför kylskåpet. Därför kan man se taket.
Anonymiserad 137805: [citat] franke är inte PRC kompatibelt så gå till en röris så kan det nog finnas annars är det bara att bita ihop.
Anonymiserad 137805: [citat] du får söka på den gamla hederliga modellbeteckningen
trasigvingmutter: saknar någon extratilläggsförsäkring då det räknas som fast inredning.
boihus123: Golvet ska ju kunna rörra sig, har man en köksö med en stor skiva blir de tungt, där reglade vi upp istället och la golvet runt det. På skåpen som sitter längs med väggen så fästes ju dessa bänkskåp i väggen så blir inte samma tyngd mot golvet (spinkiga plastben mest för justera lutningen något...) Täta diskbänkskåp och tråg är vad försäkringsbolaget säger samt
jonaserik: [citat] Tror nog att du ska vara lite mer av annan sort, att kalla någon att bråka samt vara trög är nog att ta i. Vad säger regelverket för köksventilarion. Läs på lite och lär dig, du utger dg som någon som vet bäst, men oavsett hur bra du är, så finns det alltid någon som är bättre och det gäller inte bara dig utan alla i universum.
mrsnhp: [citat] Det funkar såklart också. Jag tycker personligen inte att 30-luckor blir snygga, men det är ju en fråga om tycke och smak. Speciellt skulle jag inte vilja blanda 40-luckor och 30-luckor, då blir det snyggare med i huvudsak 40 och någon enstaka 60.
Hans G2: [citat] Ja. Riv ner gipsen och kortla (sätta pinnar) mellan de stående reglarna så att du har något att fästa gipset i både horisontellt och vertikalt.
gaia: resultat blir bättre om man använder olja utan pigment
gaia: naturmaterial? när alla prylar är på plats på bänken så glömmer man nyansskillnader.
mrsnhp: [citat] Vi visste redan ungefär vad vi skulle ha, så vi bad inte om så mycket ”smakråd”. Däremot lånade vi hem provbitar med olika nyanser av vitt, och vi fick bra hjälp i övrigt. De är ju inte billigast på ”vanliga” luckor, men det var bra kvalitet och personlig service. Vi tog offerter av två andra företag där säljarna kom hem till oss och var oerhört påstridiga. Det var
kniv: [citat] Då är det ju bara att köra på. Fyller du med hårdfog är det ju då viktigt att du inte fyller hela vägen i vägg-vinkeln, eftersom det som sagt kan spricka vid säsongsrörelser. Jag har själv gjort exakt detta misstag att väggen lutar ”bakåt” men upptäckte det halvvägs och löste det genom att ha lite mer fix bakom.
Immobil: Kola in: https://www.skanebeslag.se/produkter/gangjarn/skapsgangjarn/forstarkningsplat/forstarkningsplat-for-gangjarn-vitmalad-plat-110x50mm
tergo: [citat] ljuddämpare
Kjell-Anders: Dotterns nya lägenhet hade ett 20 cm mellanrum i ett hörn, pga murstocken endast 23 djupt. Som tur var hade man inte satt dit en passbit. I stället fick jag förmånen och nöjet att bygga en kryddhylla. Med modifierade expansionsbeslag gick utrymmet att utnyttja helt. Det mesta materialet är återvunnet spill från min verkstad. Enda kostnaden var expansionsbeslag och ett frässtål för
Septpllm: Hej!! Står inför en köksrenovering där allt är fixat men vi hittar ingen lösning på ett helt slippa handtag på vårt valda Ikea kök (havstorp). Det finns ”tryck och öppna” funktion på allt utom vitvaror och vi har funnit en annan diskmaskin med denna funktion men har svårt att hitta en kyl och en frys med denna funktion och rätt mått. Men ballingslöv har en motor för denna
Robertr81: [citat] står det stansat på någon plastdel i fotot? Eller hur menar du?
n0ir: [citat] Typ en mindre och en större köksrenovering sedan...
Mjolnir: [citat] Tack för tips. Vet att det är ett balingslövkök och inte mer än så tyvärr.
Demmpa: Installera varmvattencirkulation. Dra om vattenledningarna så att de inte går "utomhus".
Henningelvis: Ni kan bortse från min fråga. Efter kontakt med tidigare ägare visar det sig att det är oljat. De har även varit så vänliga att lämna kvar oljan, så nu ska nog även jag klara av att behandla den här bänkskivan.
Ludde Jakobsson: Finns även att köpa på Electrolux hemsida. Gissar att det är en tunnare tätningslist som dom säljer dyrt.
Freee123: En kitchenboard med "betong-känsla" kanske kan vara ett alternativ? Finns några olika har jag för mig. Länkar ett alt https://www.bauhaus.se/kitchenboard-fibo-cracked-cement-s-k00
Robertr81: [citat] Jodå. I högra hörnet en bit ovanför golvet enligt installationsanvisningen för den diskmaskin jag köpt och i samråd med rörläggaren. Syns nog bara inte på bilderna