19 422 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
Miss från stenhuggare vid ny bänkskiva - vad är rimlig kompensation?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 808 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 808 inlägg
Men asså nu snackar vi ett breddavlopp. Det är ”krav” på att ha vattentät botten i diskbänkskåp idag. Skulle det mot förmodan inte bli helt tätt skulle det inte bli en vattenskada för 100-tusen kronor.
TS skriver ju att han fått dit delarna men är orolig för att han gjort lite åverkan, på packningen mellan röret och hålet, för att få dit det. Det kommer på sin höjd droppa lite om man nu glömmer båda silarna stängda och kranen öppen. Det går alldeles ypperligt att täta med silikon för att vara på säkra sidan.
TS skriver ju att han fått dit delarna men är orolig för att han gjort lite åverkan, på packningen mellan röret och hålet, för att få dit det. Det kommer på sin höjd droppa lite om man nu glömmer båda silarna stängda och kranen öppen. Det går alldeles ypperligt att täta med silikon för att vara på säkra sidan.
Nu har ju leverantören erbjudit TS att åtgärda problemet, TS funderar dock på om det är värt besväret som det kommer att innebära och är därför intresserad av att eventuellt få en ersättning.B Bernt Ö97 skrev:Det är aldrig bra att låta leverantören köpa ansvarsfrihet.
Lägg alltid ansvaret i knä på den som levererat och sätt dig sedan lugnt tillbaka i förvissning om att leverantören i slutänden gör en fullgod leverans.
Om så inte sker är andra lösningar än att TS "säljer ansvarsfrihet" nödvändigt.
Inställd betalning
Skadestånd
mm
Så att hålla inne med betalningen och stämma någon på skadestånd som själv vill åtgärda problemet låter rätt absurt och kommer enbart bli kostsamt för TS, så det är ett rätt dåligt råd.
Dowser4711 skrev:
Nu har ju leverantören erbjudit TS att åtgärda problemet, TS funderar dock på om det är värt besväret som det kommer att innebära och är därför intresserad av att eventuellt få en ersättning.
Så att hålla inne med betalningen och stämma någon på skadestånd som själv vill åtgärda problemet låter rätt absurt och kommer enbart bli kostsamt för TS, så det är ett rätt dåligt råd.
Rådet jag gav var att inte "sälja ansvarsfrihet" utan att låta problemet förbli i knäet på leverantören tills det är löst.Dowser4711 skrev:
Nu har ju leverantören erbjudit TS att åtgärda problemet, TS funderar dock på om det är värt besväret som det kommer att innebära och är därför intresserad av att eventuellt få en ersättning.
Om leverantören sedan inte presterar fullgod lösning är dock mitt råd att gå vidare med andra alternativ.
I min värld är skadestånd aldrig ett första alternativ, enbart nödlösning om inget annat fungerar.
Det kostsama för TS uppstår om TS säljer ansvarsfriheten och det sedan uppstår behov av justeringsarbete/reparationer.
Mitt råd kvarstår.
Leverantören har redan erbjudit TS en fullgod lösning som TS överväger att inte ta mot och vill ha förslag på vad han ska acceptera för kompensation.B Bernt Ö97 skrev:Rådet jag gav var att inte "sälja ansvarsfrihet" utan att låta problemet förbli i knäet på leverantören tills det är löst.
Om leverantören sedan inte presterar fullgod lösning är dock mitt råd att gå vidare med andra alternativ.
I min värld är skadestånd aldrig ett första alternativ, enbart nödlösning om inget annat fungerar.
Det kostsama för TS uppstår om TS säljer ansvarsfriheten och det sedan uppstår behov av justeringsarbete/reparationer.
Mitt råd kvarstår.
Ditt råd är fortfarande dåligt.
ÅterigenDowser4711 skrev:
Att sälja ansvarsfriheten är mitt tycke inte bra.
Givetvis ska TS utvärdera de råd han får här i tråden.
Jag tolkar ditt inlägg som att ditt råd är att sälja ansvarsfriheten.
Jag har inget problem med vilket val TS gör.
Nej, mitt råd är att TS får avgöra vad TS finner är bäst.B Bernt Ö97 skrev:
Leverantören har inte försökt att sälja sin ansvarsfrihet, de har erbjudit sig att lösa problemet.
Du svarar på något som ej har efterfrågats av TS, därav är det ett dåligt råd.
Dowser4711 skrev:
Leverantören har erbjudit ett alternativ att ersätta med pengar, det är sälja sin ansvarsfrihet.Dowser4711 skrev:
Jag väderar inte ditt råd, som du säger: TS är den som ska välja och har frågat om råd just om huruvida det är klokt att acceptera pengaersättning och i så fall vilket belopp. Erbjudet belopp är bara en spottstyver om det uppstår problem.
Återigen:
Låt problemet ligga kvar i knäet på leverantören.
Jag har använt det en vår - till att odla tomater iH Hajjen skrev:
Upptäckte stt det stack upp något grönt när vi kom hem från en veckas resa, drog upp den försiktigt och satte i en kruka. Blev några små tomater på den senare på sommaren
Klicka här för att svara