Har ett snart 20 årigt IKEA kök, Ädel gul. Har i stort sett varit bra men för ca 3-4 år sedan har folien släppt på många ställen på luckor och skåp. Har försökt att limma med superlim, kontaktlim, trälim men det släpper efter ett tag verkar som MDF-ytan är fet. Är det någon som har erfarenhet att laga folie som har släppt.

Mina tankar är i prioriteringsordning är

1) Försöka laga folien

2) Ta bort folien från luckor och skåp och måla luckorna

3) Köpa nya luckor och skåp, några fabrikat som är bättre eller sämre? Vill ha samma färg eftersom täcksidor är i samma färg.

Tips emottages tacksamt. Närbild av en kökslucka där den vita folien har lossnat från den underliggande MDF-skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fadai
Tror att det bästa är att ta bort den och måla. Antingen exakt samma kulör el någon som ändå passar med den gamla. Var noga m underarbetet, bara, så kan det kanske hålla i 20 år till.

IKEAs luckor borde passa. Ev får du borra nya hål för gångjärnen.

Hej
Kolla vad Ikea säger om det, garanti är väl 25år på kök.
Dom har kvar 3st serier som passar gamla skåpen

Försökte med garanti men år 2000 när jag köpte köket fanns inte garanti. Såg att de hade tre serier med gamla systemet.

Hej!
Har samma problem med vissa av våra ädel luckor från Ikea, sattes in 2006. Tänkte kontakta Ikea, men såg ditt inlägg.
Hur har det gått för dig? Har du något tips?

Hej. För min del fick jag välja nya luckor till köket eller få tillbaka pengarna för vad luckorna hade kostat då jag köpte köket.
Men att jag sen inte har kvar någon garanti på luckorna oavsett vilket val jag gjort.

Vi har precis samma luckor och samma problem...

@Davidofsweden fick du alltså nya luckor utan att ha garanti?

P PurreP skrev:
Vi har precis samma luckor och samma problem...

@Davidofsweden fick du alltså nya luckor utan att ha garanti?
Hej
Hade garanti på luckorna och kvitton kvar.

Kontaktade Ikea och de kan tyvärr inte göra någonting eftersom garantitiden har gått ut.
De kunde INTE ens tipsa om hur man kan fixa folien! För jävligt :mad:

S starwars skrev:
Kontaktade Ikea och de kan tyvärr inte göra någonting eftersom garantitiden har gått ut.
De kunde INTE ens tipsa om hur man kan fixa folien! För jävligt :mad:
Man har väl 25 års garanti på Ikea kök, så gammalt är det väl inte, hade provat att snacka med dom igen, brukar ej ha problem med garantier på deras grejor, fast man saknar kvitto.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Man har väl 25 års garanti på Ikea kök, så gammalt är det väl inte, hade provat att snacka med dom igen, brukar ej ha problem med garantier på deras grejor, fast man saknar kvitto.
25 år gällde inte när vi köpte vårt tydligen, endast 10 års garanti tyvärr. Man tycker att de hade kunnat tipsat om hur man kunde förbättra det iaf.

Lite uppdateringar. Japp 25 års garanti gällde inte våra kök utan då var det endast 5 år om jag kom ihåg det rätt. Har tagit hem luckor och färgprover från smålandsluckan, men färgerna skiljer sig för mycket då får jag ta bort alla täcksidor. Ska nog lämna in luckorna för målning. Jag tar av all folie innan, den släpper jättelätt. Återkommer med bilder när det är målat.

Paul-Staffanstorp
Den där garantin täcker bara för material eller produktionsfel... inte för slitage ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.