Jag har noterat att hyllplanet med tallrikar i köksskåpet sviktar. Hyllplanet är 80 cm, även utan last sviktar det ner ungefär 2 mm. Med alla tallrikar på (uppmätt till 19,5 kg) sviktar hyllplanet ner ytterligare 1 mm till 3 mm totalt. Redan med 5-6 kg placerat på hyllplanet sviktar det ner till 3 mm.
Är det här ett problem som kan bli värre med tiden? Att det idag sviktar 2 mm utan last och 3 mm fullastat ser jag inte som ett problem, men jag vill inte att det om något år ska ha blivit 5-6 mm.
Jag hittar inga uppgifter om maxvikt hos Ballinglöv, men 20 kg brukar det väl ofta klara av?
Kan tillägga att köket är ett 10-12 år gammalt Ballingslöv och jag vet inte hur mycket hyllplanet sviktade tidigare. En ny köksservis inhandlas för några månader sedan så det är bara senaste 4-5 månaderna som vikten har legat på nästan 20 kg istället för kanske 10 kg som det gjorde tidigare. Så jag vet inte om dessa 3 mm är något som uppstått nu eller har funnits i 10 år då jag aldrig har lagt märkte till det.