15 495 läst ·
98 svar
15k läst
98 svar
Glasöverdel köksfläkt i tusen bitar... vad göra?
Beställa välvt glas går utmärkt , kostar från 15k och uppåt pga av kostnaden för formen. Priset minskar kraftigt med antalet glas då det är själva formen som är det dyra.
All plast till dylikt projekt avråder jag starkt ifrån. Både acryl (plexiglas) och polykarbonat är statiska och feta plaster vilka drar åt sig damm och fett och repas, samt är svåra att rengöra pga av detta. Det ska vara glas eller stål där.
Med vänlig hälsning, fremax
All plast till dylikt projekt avråder jag starkt ifrån. Både acryl (plexiglas) och polykarbonat är statiska och feta plaster vilka drar åt sig damm och fett och repas, samt är svåra att rengöra pga av detta. Det ska vara glas eller stål där.
Med vänlig hälsning, fremax
Efter att ha haft det i dryga 10 år som sagt så har jag aldrig upplevt att det är svårt att hålla rent.
Med en vanlig microfibertrasa med yes på vid veckostädningen och ibland gnugga lite så är det rent och fint utan repor.
Med en vanlig microfibertrasa med yes på vid veckostädningen och ibland gnugga lite så är det rent och fint utan repor.
Den vill vi se.mexitegel skrev:
Jag har gjort en egen böjd i plexiglas då den i glas var för stor med kanterna långt ner så vi alltid slog huvudet i den.
Använde den gamla i glas som form vilket så klart blir svårt för dig men att bygga en annan i tex masonit borde funka lika bra.
Sen var det ju det här med att bocka den…
Bara varmluftspistol visade sig inte funka då ytan är för stor. Insåg att det behövdes grundvärme. Så efter lite funderade blev det att pressa upp bastun till max, toppa med en värmefläkt och sedan köra med varmluftspistolen och tvinga fast plexiglasskiva mot formen med tvärgående brädor allt eftersom. Lätt svettigt arbete.
Målade sedan undersidan med ”frostspray” innan montering. Har funkat bra i säkert 10 år nu.
Kolla med en keramiker! Deras större ugnar tar så här stora arbetsstycken, men du får förstås betala för en separat bränning. Pizzaugnar riskerar väl att ta lukt/smak från plexin.P pxp skrev:Intressant! Jag har gått i precis samma tankebanor (inklusive form i masonit samt frostspray) men insett att jag inte har något enkelt sätt att värma upp skivan på. En ugn vore ju bäst, men skivan är 60x50 cm, blir en stor ugn det... hmm... undrar vad pizzerian i kvarteret skulle säga om en liten "specialbeställning"
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Uppdatering:
Jag snodde ihop en överdel i 3 mm polykarbonat köpt på Biltema. Gjorde en form men gav upp försöken att forma välvningen med varmluftspicka. Lyckligtvis var skivan lätt att böja eftersom den var så tunn. Spraymålade undersidan med grå färg och fäste med dubbelhäftande tejp.
Är rätt nöjd med resultatet (fast jag slarvade lite med finputsningen av sågsnitten). På håll ser fläkten nästan ut som originalet
Jag snodde ihop en överdel i 3 mm polykarbonat köpt på Biltema. Gjorde en form men gav upp försöken att forma välvningen med varmluftspicka. Lyckligtvis var skivan lätt att böja eftersom den var så tunn. Spraymålade undersidan med grå färg och fäste med dubbelhäftande tejp.
Är rätt nöjd med resultatet (fast jag slarvade lite med finputsningen av sågsnitten). På håll ser fläkten nästan ut som originalet
Ok... nu ska jag faktiskt ge Franke upprättelse...
I Februari, efter att ha huggit sten hos deras kundtjänst mailade jag hållbarhetsavdelningen på Franke och ifrågasatte artigt men bestämt varför glaset inte kan ersättas. Förväntade mig egentligen inget, men så för några veckor sen fick jag faktiskt svar - ett välformulerat mail med en rimlig förklaring till varför glasöverdelen inte hålls som reservdel. De erbjöd sig också att skicka mig ett glas från fabrik på försök, med villkoret att inget nytt skickas om det skadas i frakten eller vid montering.
Så, i förmiddags fick jag ett nytt, helt glas levererat till dörren. Nu ska jag ta mig en funderare på om/när jag ska ersätta mitt plexiglas med orginaldelen. Eftersom Franke själva bedömt att manuell montering av tränad personal är ett alltför svårt moment är väl risken fet att mitt eget försök slutar i ett nytt glasregn...
Hursomhelst - se där gott folk, det kan löna sig att argumentera för sin sak.
I Februari, efter att ha huggit sten hos deras kundtjänst mailade jag hållbarhetsavdelningen på Franke och ifrågasatte artigt men bestämt varför glaset inte kan ersättas. Förväntade mig egentligen inget, men så för några veckor sen fick jag faktiskt svar - ett välformulerat mail med en rimlig förklaring till varför glasöverdelen inte hålls som reservdel. De erbjöd sig också att skicka mig ett glas från fabrik på försök, med villkoret att inget nytt skickas om det skadas i frakten eller vid montering.
Så, i förmiddags fick jag ett nytt, helt glas levererat till dörren. Nu ska jag ta mig en funderare på om/när jag ska ersätta mitt plexiglas med orginaldelen. Eftersom Franke själva bedömt att manuell montering av tränad personal är ett alltför svårt moment är väl risken fet att mitt eget försök slutar i ett nytt glasregn...
Vad är det svåra med att montera glasskivan?P pxp skrev:Ok... nu ska jag faktiskt ge Franke upprättelse...
Enligt Franke monteras glaset med dubbelhäftande tejp under högt tryck i en jigg.N Niq skrev:
Jag skulle gissat att det bara var att trycka dit det för hand, men med tanke på hur lite åverkan det behövdes för att pulvrisera det första glaset vete katten... det gäller nog att inte skapa en knäckpunkt nånstans för då smäller det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden