Kök
ACELM: [citat] Ja Ikeas Lerhyttan med ram i massivt trä verkar vara ett säkert kort, men de kostar mycket mer än luckorna i lackerad MDF... men de senare förstår jag att man får vara beredd på att de blir kantstötta i lacken e några år..
Mackan92: Tack ni som stöttat i frågan! 153 graders var precis vad jag behövde!
Anonymiserad 137805: [citat] Mycket vanligt fel Beror på fel material i flatstiftskontakten, den sitter inte tillräckligt hårt fast och det blir varmgång som gör att det blir än sämre kontakt. åtgärden är i ditt fall att sätta dit en STÅL-kabelsko istället på ett stift brevid. kolla de övriga skorna oxå
blunden: [citat] Har du personligen någon erfarenhet av dessa filter? Är svårt att hitta oberoende information om dem.
magnu: Spisen är ju rena ungdomen. Vår Husquarnaspis är från 1992. Nu senast gick det inte att få tag i handtagsgavlar, men det gick att laga med epoxilim.
magnu: Fabrikatet spelar nog mindre roll. Hitta nya - vilka som helst till luckan. Försök hitta ett gångjärn som passar i samma luckans hål. Sedan får du borra nya hål i skåpstommen. Om det krockar med befintliga hål, får du fylla igen de gamla hålen. Det finns också reparationskit att köpa för skåpstommar där gångjärnen lossnat.
Oscar N: [citat] Kollade med https://claessonkok.se/ och https://tarashallgren.se/kok/ om dom kunde ge mig ett pris på likvärdiga kök så det blir intressant
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Just att du har haft reparatörer på besök och att de har försökt åtgärda problemet visar ju att det inte är ett normalt ljud. Om det var så med alla deras induktionsspisar så hade du inte fått hem någon reparatör utan kundtjänst hade bara sagt att det är så det är och därmed inte ett fel.
meghin: [citat] ah okej, lokala bygghandeln kanske är värt att kolla med. Inte alltid man behöver åka så långt får jag fråga vad priset hamnade på? Mellan tummen o pekfingret
somesundaymorning: Förstår. Pratade med Bostadsrättsföreningen och de nämnde att det är viktigt att den blir brandsäker och utförs av någon som kan. Men dåså.
hscn: Brukar gå att fixa/bättra med rätt enkla medel. Du kan pröva att polera med universalputsmedel som innehåller polerlera t.e.x. https://www.universalbolaget.com/product-category/universal/ Ju längre ättikan legat på ytan desto djupare etsning, har det gått djupt kan du behöva slipa med våtslippapper p1000 före polering.
snowjim: Har haft sen 2016 enligt första posten och den fungerar utmärkt. Man kan argumentera om man behöver den låga skiljeväggen men jag gillar den. Vill tro att det blir lättare att hålla hoen ren.
Annelundaren: [citat] Eftersom du har diskmedel i vattnet som (uttryckligen) sänker ytspänningen så riskerar vatten att tränga in mellan din fog och den yta den skall fästa mot, och då fäster inte silikonet överhuvudtaget. Det är därför man skall vara väldigt försiktig med vattnet OCH se till att silikonet bottnar ordentligt först. Om du tejpar och applicerar "rätt mycket" silikon ovanpå tejpen
Claes Sörmland: [citat] Är det inte bara att köpa en trattskål för stucken sil samt en mindre trattskål. https://www.rinkabyror.se/artikel/trattskal-for-stucken-sil/ Sen är du över på 1½”-gänga och det är en smal sak att dra t ex 40 mm-rör som du önskar till en vattenlås längst bak under skåpet. Finns ju hur mycket rördelar som helst för 40 mm och plaströr som du sågar till rätt längd. Om
BirgitS: Det var ju tråkigt. Här finns många kökstillverkare nämnda: https://www.byggahus.se/forum/threads/koekstillverkare-alla-koekstillverkare-billiga-koek-platsbyggda-koek-svenska-och-italienska-koe.427470/ Jag hoppas att det underlättar ditt sökande.och det finns fler artiklar om kök: https://www.byggahus.se/kok
RedAir: Det konstiga är att det nu blir en "glipa", där gångjärnen sitter, så man ser in lite snett från sidan. Ska det vara så?
Denimhead: Jag som jobbar i butik (dock inte kök) skulle vara glad om någon ville köpa något i dessa tider. Hade lätt tagit den försäljningen. Men nu vet jag inte hur köksleverantörerna ställer sig till det så svaret på din fråga om hur man kommer runt det har jag inte. Skadar ju inte att höra med dom.
Krilleman: Stäng av vattnet, lossa det kromade locket. Hur ser det ut under? Är det 12mm hål eller 10mm hål? Fota gärna vad som döljer sig under så får du svar om du är osäker, det är stor skillnad på dom två varianterna. [bild]
Anonymiserad 137805: flintametoden blir att stoppa in den nya spisen och se om den håller...
Oscar N: Hej undrar om ni jämförde om ni köpte granit eller komposit bänkskiva mellan köks säljaren och mot ett stenhuggeri om det skiljde mycket i pris?
tergo: där står inget nummer på min gamle insats men på den nyes förpackning står RSK 8613057 och rsk-nr är det säkraste att söka på RSK-Nr 861 30 57 - Servicepaket, Nordic/Skandic/ND40/Centric - Villeroy & Boch Gustavsberg AB (rskdatabasen.se) men för att vara säker kanske bättre och ta med den gamle insatsen och kolla på tex bauhaus
cpalm: [citat] Ja, jag läste det men trodde jag hade missförstått något. Helt obegripligt att det kan finnas ett nyrenoverat rum på andra sidan den där väggen :thinking:
zarkov: [citat] Därför att många hantverkare fortfarande har så mycket att göra att småjobb inte lönar sig. Det är en sak att hjälpa en befintlig kund med mindre jobb, en annan att åka till en helt ny kund.
samoht53: Kanske försent att svara, har varit med att byta ut en 3026 till en annan 3026 och det var inga större problem att bära ut och in dessa på två man. Man kan ju plocka bort alla lösa plattor. Finns det några brännjärn kvar i bra skick så är jag intresserad av dessa.
Johan_Berg: [citat] Vad blev det för färg? Vi har precis bestämt oss för att köpa Lerhyttan och sitter just nu och funderar på vilken färg vi ska ha på väggarna. Någon annan som har Lerhyttan och hittat en bra färg?
Ryttarnn: Hade samma i vårt gamla kök, jag skar loss limmet med knivblad sen lyfte. Skivan är så pass tung så det kändes som den fortfarande var limmad.
carolus_erectus: Tack för snabba svar! Testar en tvätt och ser om det gör någon skillnad annars får jag ge mig på att avlägsna fogen