J
BirgitS BirgitS skrev:
Tar man riktigt stora kök som det här från Epidemisjukhuset 1896 så skedde det mesta arbetet kring ett stort bord i mitten av köket och det stod ju på ben men den stora hällen är uppbyggd utan indrag: [länk]
I några mycket små nödbostäder byggda 1917 är det inte någon indragen sockel: [länk]
1932 har det blivit små synliga ben under skåpen: [länk]

Man kan söka på kök på Stockholmskällan för att få fram fler bilder.
Härliga bilder!
Denna från 1912 var indragen! :D
Interiör ifrån köket i Elisabeth Östmans Husmodersskola, Jakobsbergsgatan 34 - Stockholmskällan

BirgitS
J JohanLun skrev:
Härliga bilder!
Denna från 1912 var indragen! :D
Interiör ifrån köket i Elisabeth Östmans Husmodersskola, Jakobsbergsgatan 34 - Stockholmskällan
Man kan också notera den ytterst sparsamma belysningen. Något att ta efter när elen är dyr? ;)

Vi monterade själva vårt kök och limmade och skruvade ihop stommarna med varandra, sedan slipade och målade vi stommen. Luckorna kom färdigmålade från fabrik. Det har inte spruckit än iaf :)
Jag tycker utanpåliggande list gör sig bäst till denna typen av stil, man kan fräsa bort 2-3cm där man står mycket så får man in tårna.

X xLnT skrev:
Vi monterade själva vårt kök och limmade och skruvade ihop stommarna med varandra, sedan slipade och målade vi stommen. Luckorna kom färdigmålade från fabrik. Det har inte spruckit än iaf :)
Jag tycker utanpåliggande list gör sig bäst till denna typen av stil, man kan fräsa bort 2-3cm där man står mycket så får man in tårna.
ok tack för info! Behövde ni spackla ngt eller blev det tillräckligt jämnt utan? Hur länge har ni haft det? :)

F FoxBumblebee skrev:
ok tack för info! Behövde ni spackla ngt eller blev det tillräckligt jämnt utan? Hur länge har ni haft det? :)
Vi spacklade alla stomskarvar innan vi målade. Det är man tvungen till om man vill åt det gedigna utseendet.
Det är snart ett år sen det blev målat.

S
Bäst är att sätta en list i framkanten som rår över båda kanterna. Då blir bara skarven ett par cm.
Träsnickeri, omonterade köksskåp, verktyg, pågående arbete, inomhus, byggnadsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S sinuslinus skrev:
Bäst är att sätta en list i framkanten som rår över båda kanterna. Då blir bara skarven ett par cm.
[bild]
Det blir inte samma sak, man vill ha tjockt runt hela lådan, även ovanför den.
Då får man sätta list där också, men man kommer inte runt att man får spackla om man vill ha homogent runt lådorna.

S
X xLnT skrev:
Det blir inte samma sak, man vill ha tjockt runt hela lådan, även ovanför den.
Då får man sätta list där också, men man kommer inte runt att man får spackla om man vill ha homogent runt lådorna.
Jaså? :whistle:

Svart hörnskåp under konstruktion, träarbetsyta, verktygslådor, oavslutat kök.
Skapa konto

• Gilla
fatsug och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jaså? :whistle:

[bild]
Sådär ser våra ut också, utan täcklist.
Men vill man ha det homogent som sagt, så får man spackla.

S
Om TS kollar runt på olika tillverkare så tycker jag det är en bättre lösning än att spackla. Blir också mer förberett i verkstaden och mindre montagetid. Jag har gjort så flera gånger.

Kolla tex Elkvarn finsnickeri. Han gör en annan variant med hela frontramar.
Obehandlade träskåp och lådor i ett snickeri eller verkstad.
Skapa konto

En arbetsbänk i en verkstad med en grön maskin och varningsskyltar om roterande verktyg.
Skapa konto

https://m.facebook.com/elkvarn
[URL]https://elkvarn.se/[/URL]

• Gilla
  • Älska
Kashew och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om TS kollar runt på olika tillverkare så tycker jag det är en bättre lösning än att spackla. Blir också mer förberett i verkstaden och mindre montagetid. Jag har gjort så flera gånger.

[bild]

[bild]

[länk]
[länk]
måste man inte måla spegeln för sig innan man sätter i din i luckan?
För träet kommer väl röra sig och då kommer färgen spricka runt spegeln?

S sinuslinus skrev:

[bild]

[bild]

[länk]
[länk]
bra tips! Har du koll på flera? Tänker om de är upptagna :)

S
Elkvarn använder 6 mm fanerad mdf så den behöver man inte måla innan.
Det svarta köket är massiv fyllning och den är grundmålad innan ihoplimmning. Det var kunden som absolut ville ha massivträ men det är inte det vanliga.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
S
Vet inte vilken landsände du är i men om det är Stockholm är Lövsättra snickeri duktiga på såna kök.

• Gilla
FoxBumblebee
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vet inte vilken landsände du är i men om det är Stockholm är Lövsättra snickeri duktiga på såna kök.
Tack! Stockholm så blir perfekt :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.