Byggahus.se
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Du menar att man kan pruta 6-7' om man slipper tidningsannonser?
25 svar · 10,7k läst
stefancrs
stefancrs: Om de inte kan få det sålt för 2,9 då? Med tanke på hur svårsålt det är i området liksom :)
20 svar · 4,5k läst
H
: [citat] Förmodligen, om nu lånet är på mindre än 85% av husets värde.
5 svar · 2,1k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Helt klart bäst tips tycker jag. Sätt en tid på budet de ger säljarna lite eld i baken.
20 svar · 6,1k läst
J
Jugend: Hej köpahus2013. Roligt med husköp och grattis till köpet. Jag svarar efter bästa förmåga. Jag vet att det finns de som alltid blir upprörd när man tar upp det här. Men jag tycker personligen att det är helt onödigt att genomföra en besiktning om det redan finns en besiktning. Jag har köpt två hus med existerande besiktningar eller betalada av säljaren. Jag ser inte något som
7 svar · 3,1k läst
S
szoze: Nu har vi ögonen på ett hus från 1954. :)
66 svar · 13,3k läst
pelpet
pelpet: Japp givetvis menar jag att säljaren ansvarar för dolda fel. Tack för korrigeringen. När det gäller ett 40 år gammal hus så kan man förvänta sig mer fel, och då blir en försäkring mot osynliga fel mer relevant tror jag.
10 svar · 8,0k läst
J
Jovial: Vet ju hur bankerna tänker, vi var på ett antal möten innan vi köpte vårt hus i vintras då vi var i liknande situation som ni. Tror att med den lilla kontantinsatsen kan få det svårt att få beviljat bolån på ett sådant "högt" belopp. Även om det verkligen ser bra ut för er i framtiden så är det fortfarande bara spekulationer (är du garanterad en löneförhöjning på 11.5k? )
2 svar · 2,2k läst
pelpet
pelpet: [citat] Det här är viktigt, ett hus blir aldrig någonsin "klart" utan det är ett evighetsprojekt där man hela tiden måste underhålla saker och hittar nya saker som man vill förändra eller förbättra. Skjut inte upp livet i väntan på att det ska bli "klart", utan försök förhålla dig till huset som något som är i ständig förändring. Efter ett tag slutar man också störa sig
38 svar · 35,5k läst
·
P
parola: Tack för svaret hempularen. Skönt att något blir bättre med tiden, tänkte på dräneringsrören.:thumbup: I och med att det finns tre stycken sovrum på övre plan så kommer källaren endast att brukas som gästrum/tonårsrum och ett "kallt och skönt rum på sommaren". Då jag jobbar skift ser jag som en fördel att kunna krypa ner i källaren efter ett nattskift. Har pratat med en
2 svar · 4,1k läst
pelpet
pelpet: [citat] "Be eccentric now. Don’t wait for old age to wear purple." som det heter. Jag ändrar mig. Ni är två vuxna personer med en stark ekonomi. Bygg det hus ni vill ha och inred det som det passar er. Stort bibliotek, torn, loggia, whatever. Och grattis till barnet!
25 svar · 7,8k läst
nimhed
nimhed: [citat] Men nr2 är nog nöjd :( Nej nej, inte alls. Jag ville bara belysa att det finns risk för att missa en affär när man är upp emot ett svin (eller en okunnig) Ärlighet varar alltid längst :)
22 svar · 4,7k läst
pelpet
pelpet: Jag har just målat lite staketbrädor med Nordsjö One, och den färgen torkar på en timme. När jag var klar med den sista brädan var det bara att gå tillbaks till den första igen. Så torktiden är nog inget problem. Impregneringsoljan och grundfärgen behövde mer tid men målar man vid lunch är det nog inget problem med dagg. Förra året målade jag vindskivor på kvällen i november
19 svar · 8,9k läst
H
hempularen: [citat] Det är vanligt att man gör så. Men observera att det är då behövs ett avtal med byggaren om att skriva över garantin. Säljaren/mäklaren kan inte i ett avtal lova att byggaren ger er "garantirätt".
4 svar · 6,7k läst
V
Vineyard: [citat] Sant, det står ju faktiskt inte heller att besiktningen måste utföras på plats. Utan ett samtal med en sakkunnig person om fastighetens förhållanden måste ju även detta anses som en besiktning? [citat] Tack, mycket bra tips!
4 svar · 10,6k läst
K
Kalasclas: Aha, ja då är det ju en lite annan situation :)
5 svar · 4,5k läst
K
kindvall: [citat] Men det är väl oftast inte lösningen som är att föredra? Det öppnar ju för tvistemål om det verkligen är fixat till rätt kvalitet och när det skall vara fixat. Det bästa är väl att göra ett rejält prisavdrag, och sedan renovera själv? Men det ställer ju en del krav på finansieringen. Om det är så att man till största delen är beroende av att ta lån kan det ju vara
22 svar · 6,5k läst
O
Odjuret: Tja man betalar för att AC ska tjäna så mycket pengar som möjligt?:D
10 svar · 3,6k läst
V
vanpire: Bra tankar och råd! Får fortsätta fundera!
11 svar · 5,4k läst
H
Henri: [citat] Kaffebryggaren skulle jag inte ens tänka tanken att lämna!
9 svar · 3,4k läst
K
kindvall: Är en risk ett fel? En besiktningsrapport brukar ju innehålla ett otal risker och rekommendationer till djupare undersökning.
23 svar · 14,3k läst
J
jens71: Ni vill väl planera eran renovering i lugn och ro samt kunna få in lite olika anbud som ni kan ta ställning till.
18 svar · 5,2k läst
L
LäsLus: Ligger stugan vid en skistar anläggning så kan de hjälpa till med uthyrningen, de kan säkert också hjälpa till att svara på eventuella frågor om uthyrning mm.
6 svar · 11,7k läst
H
Hemligt: Jag ringde kommunen och de ansåg vid ansökan att inget byggsamråd var nödvändigt och krävde följdaktligen inge kontrollplan. Då står förhoppningen till att säljaren eventuellt har papper typ besiktningsprotokoll eller liknande. Tack alla.
9 svar · 2,8k läst
F
frippes: Oj, här går det undan att få svar. Stort tack. Är kanske lite som ni säger att den mikrobiella påväxten är relativt normal, den stod också som påpekande och inte som bör åtgärdas på protokollet. Även om det ändå är något som måste kollas upp samtidigt som taket fixas till. Kanske lite mer allvarligare med rejäla rötskador nederkant av fönsterkarmar, speciellt i nederkant av
3 svar · 2,0k läst
P
perkaby: När vi sålde vår bostadsrätt hade jag en fullmakt för att hon inte kunde närvara vid kontraktskrivning och överlåtelse. Den var upplagd såhär: FULLMAKT SÄLJARE Fullmakt för Mitt Namn, XXXXXX-XXXX eller den han i sitt ställe förordnar att försälja mig tillhöriga bostadsrätten Objekt Adress, lägenhentsnummer, BRF-förening osv... Fullmakt att upprätta och underteckna
2 svar · 5,1k läst
B
basmannen: Vi kan ju bara spekulera varför mäklaren agerar som han/hon gör. Försäljningar vid en separation kan vara väldigt svåra pga den mycket laddade stämningen mellan exmakar..... Vid framförandet av ert bud kanske säljarna tyckte det var totalt ointeressant. Det är säljaren som bestämmer till vem och till vilket pris man vill sälja. I de fallet kan mäklaren bara rådgöra. Kanske såg
92 svar · 27,4k läst
Demmpa
Demmpa: Har ni tänkt att ni ska skaffa kassaskåp? Räcker skåpets brandklass till det ni ska ha det till? Är det ett "lagom" pris dom har satt på det (för ert användningsområde)? Ni kan tacka nej till erbjudandet, eventuellt låter dom det vara kvar i alla fall eftersom det är tungt att flytta på det.
3 svar · 4,0k läst
L
LillaMini: Vi köpte vårt hus privat, men jag hittade mallar på nätet som vi använde. Där fyllde man i alla uppgifter på säljare, köpare, fastigheten osv. Jag var ändå lite misstänksam så jag gick till bokhandeln och tjuvtittade på avtalen de säljer, fast de som vår lokala bokhandel hade passade inte vårt köp eftersom vi köpte med inventarier. Vi hade ingen kontakt alls med bank eller
7 svar · 3,5k läst
S
sunqan: Ja visst. Men sidodiskussionen handlade om säljarförsäkringar som t vingade köparen att acceptera en hög självrisk. Då hävdade jag att innebörden för köparen var att man i det läget hade samma situation som om det inte fanns nån försäkring, dvs man får stäma säljaren. I det läget började lolle om från början.
25 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.