Köpa & Sälja hus
pmd: [citat] Din skuld till banken kvarstår även om Putins banditer bombar ditt hus sönder och samman, så mitt förslag om att se till att pengarna bör placeras där varken svenska banker eller svenska myndigheter kan komma åt dem tror jag fortfarande är giltigt. Det kan vara lite komplicerat, men går nog att ordna smidigt om det handlar om tillräckligt mycket pengar.
: Det låter du ska städa, klippa gräsmattan och sälja. Det verkar inte finnas förutsättningar för att förvalta och förbättra huset. Begär in offerter från ett par, tre mäklare. I slutändan är det högsta budgivare som bestämmer slutpriset. Som du känner till lever vi i tider av inflation och ökade räntekostnader. Det kommer avspeglas i slutpriset. Lycka till med allt!
Fairlane: [citat] Jag tror det är påskrivet sen länge. 19 april startade tråden med ett inlägg som började "Om en dryg vecka har vi tillträde till vårt första hus" ...
fimpan: Var detta ännu en troll tråd? Skrik o Panik i några dagar, men sen helt tyst?
Missy77: [citat] Ska höra mig för om jag kan få ta del av den biten och dela med mig
ernelli: [citat] När vi köpte vårat hus 2015 så hade vi inte högsta budet, vi hoppade av när det passerade vår limit med 10'000. Vi hade redan sålt våran lägenhet så vi visste exakt vad vår gräns låg, sett till belåningsgrad etc. Det visste mäklaren. Vi hade även varit med i en budgivning tidigare på ett annat som såldes av samma mäklare och hoppat av när priset det passerade en viss
Kirre2: Jag tycker att om man ser ett hus man verkligen vill ha, så visst kan man väl berätta det för ägaren. Men kanske mer så att om du vill sälja, berätta när det ligger ute så jag kan vara med och buda! Då behöver det inte bli några diskussioner om skambud Sen kommer jag förmodligen att glömmas bort ändå.
Adam F: Om man tittar 5 minuter eller flera timmar har mycket lite med ekonomi att göra, det är personligheten som avgör tror jag. Jag kör alltid på magkänslan och är klar efter 5-10 min, oavsett typ av inköp. Det har funkat utmärkt för mig i 50 år, brukar sällan ångra mig.
Bjor: [citat] Man kan försöka undvika metoder och material som kan vars farligt om det går. Och byggställning kan vara svårt, men cellplast är lätt. Själv undviker jag cellplast för det är fosil olja det är tilverkad av, inte så miljövänligt material. Jag använder det enbart i undantagsfall när ingen annan bra lösning finns. Byggindustrin bryr sig mer om pengar än miljö, men som
KnockOnWood: [citat] Nej, jag, "någon", ber om ursäkt för det. Men jag tycker samtidigt att det känns lite kluvet att ha hamnat på en datingsajt. Gammal och stadgad som jag trodde jag var :o Men jag önskar naturligtvis trådskaparen allt gott!
Marlen Eskilsson: Nu har jag haft en konversation med TS via PM och måttet är rågat. Jag stänger tråden.
Sommartorparn: [citat] Jag tycker att ni tänker klokt! Som jag skrev tidigare så bör ni ta hjälp av en jurist så att allt blir korrekt gjort. Samägandeavtal bl.a. Kan vara lönt att gå med i Villaägarnas för att få tillgång till sådan expertis. Här på forumet fladdrar idéerna åt alla håll! Självklart har din far rätt till bostadstillägg även när han hyr huset av er! Lycka till!
Nötegårdsgubben: [citat] Inget mer, men fixar du kommatecknet också vore det kanon. Tack!
baal: Vi kanske ska finansiera annonsmarknaden på bostäder via skattsedeln och sedan få fullt avdrag vid försäljning. 😎
pelpet: [citat] Antingen så har mäklaren mycket att göra, eller så försöker han få till en budgivning.
byggarätt: Självklart var det med ironi och subtilt lär aldrig grovisar hålla med om! Den som sa det han vad det nivån kring hur Hus besiktas eller ej är redan passerad och faktum är att utan insikt att varje husaffär påverkar långt fler människor än bara köpare o säljare så kommer vi inte längre i tråden om TS skulle fått ett bättre pris om öppen besiktningsklausul inte funnits med i TS
Snigla: [citat] ..normalt är det väl sånt man klagar på i efterhand, jag menar de 5-6 bostäder jag varit med och köpt.. så går man på visning.. sedan får man inte gå dit igen förrän på besiktningen.. sedan efter man fått nyckeln av mäklaren Har man tur, kan man få komma dit en gång.. för att tex mäta rummen eller liknande (oftast med mäklaren). Detsamma har gällt omvänt, när vi
Jonatan79: [citat] Konstigt att jämföra en svensk snittfastighet med din hembygd i Österbotten?
Bananskalare: [citat] Jag satte mig inte in i det. Men jag misstänker att om de gör en bedömning att det är ett ersättningsbart fel att de betalar som en vanlig försäkring. Ska de betala ut pengar för att därefter driva en process? Det kostar pengar även för ett stort försäkringsbolag med anställda jurister en hel del pengar. Att betala ut 100' Är enklare och kanske billigare. Ett
Dortmunder DAB: Är nyfiken på hur det slutade; betalade säljaren för värmen i januari eller blev ni tvungna att betala både värme och flyttstädning? Mvh Robert
lunarayo: [citat] Hur har det gått?
Thomas I: [citat] Ok, då kan vi slutgiltigt fastslå att 1. Köparen blir ALLTID civilrättslig ägare vid kontraktstillfället. 2. Vem som är civilrättslig ägare är ovidkommande när det handlar om huruvida köparen har rätt att riva fastigheten innan tillträde eller ej. 3. Vem som är civilrättslig ägare resp. lagfaren ägare till fastigheten är inte avgörande för vem som ska betala skatt på
byggcarl: [citat] :thinking::thumbdown:
Marlen Eskilsson: Nu tycker jag att det är slutspekulerat i det här ämnet, stänger tråden.
SkåJocke: [citat] Så kallade tröskelbelopp brukar användas i fall där man ”skriver bort” Köplagen. Det är inte det vanlig mellan fysiska personer även om det naturligtvis kan finnas ett väsentlighetsrekvisit även här. En auktoriserad mäklare företräder både köpare och säljare om än denne arvoderas av säljaren. I detta fall är inte felet, såvitt jag kan förstå, dolt, så att
heisiandiishe: [citat] Ja, fast relaterat till fastighetsaffärer så hjälper inte ens den bästa tömningen mot dåliga beslut✨