Byggahus.se
God kväll folk!

Jag och min tjej håller på och kollar på hus för tillfället i en medelstor stad. Vi kollar på hus i omkring 2-miljonersklassen, mer under än över det priset.

Bankerna är dock ett jädra gissel! Lånelöften brukar godkännas, men när vi pratat med de (per telefon), så nekar de, pga att min tjej inte har fast tjänst. Vi har mest kollat med SBAB eftersom vi inte hunnit spara ihop särskilt mycket av en kontantinsats än (omkring 100-150k).

Jag har jobbat i 1-2 år och har nu en inkomst på 28,5k (som ofta blir mer med jourer). Jag får om ett par månader en grundlön på omkring 40k, fast anställning. Min tjej är nyutexaminerad och har jobbat ett par månader på ett tidsbegränsat vik som sträcker sig t o m augusti nästa år, hon tjänar 23,5k. Omöjligt att hoppa in på en fast tjänst direkt, men i hennes bransch får man alltid förlängt, låg arbetslöshet inom det hon jobbar med.
Vi har visserligen CSN-lån, men inga andra stora utgifter.

Ska vi verkligen behöva vänta tills min tjej får en fast tjänst, som kan dröja 1-2 år?
Min familj har erbjudit sig att vara borgensman, detta är dock inget jag hunnit ta upp med någon bank än. Vad tror ni, gör det stor skillnad för banken? Just nu har jag lite avsmak i munnen vad gäller just SBAB..

Alternativet vi inte gått vidare med än är väl att gå och höra med lokala bankkontor med SEB, nordea osv, men har som sagt inte gjort det än då de ju bara har öppet när man arbetar...
 
Bankerna har öppet när som helst när det gäller bolån. Ring dem så kan du boka en tid nästan när som helst på dygnet. När det gäller era anställningar så kan det gå hur som helst men oftast brukar det gå bra om man är tydlig och ärlig med hur situationen ser ut.
 
Vet ju hur bankerna tänker, vi var på ett antal möten innan vi köpte vårt hus i vintras då vi var i liknande situation som ni. Tror att med den lilla kontantinsatsen kan få det svårt att få beviljat bolån på ett sådant "högt" belopp.

Även om det verkligen ser bra ut för er i framtiden så är det fortfarande bara spekulationer (är du garanterad en löneförhöjning på 11.5k? ) och även om det är låg arbetslöshet inom den tjejs yrke så har hon de fakto fortfarande inte en fast tjänst.
Då ni har liten kontantinsats så betyder det att ni får ett ganska stort privatlån för att klara insatsen. Förutom lånet så blir det ju pantbrev och lagfart, den kommer väl bli allt mellan 25 - 80k. Sen bör ni ju ha en buffert sparad då det alltid kan dyka upp oväntade kostnader.

Så kostnade för ett hus på 1.9miljoner (om ni måste ta ut pantbrev på större beloppet) skulle bli:

Kontantinsats: 85000:- (som ni betalar av egna pengar)
Lagfart: 28500:- + cirka 1000:- i administrativavgift
Pantbrev: cirka 33000:-
Bolån: 1 615 000:-, Räntekostnad cirka 3000:- - Amortering (min) 1050:- blir cirka 4k / månad
Privatlån: 200 000:-, Månadskostnad crika 2250:- (10 år)

85k + 33k + 29,5k = 147500:- (Förutsatt att ni hinner spara unden lite mer så ni får en buffert kvar på cirka 50 - 100k)

Ränta & Amorteringar varje månad på 6300:-

CSN: 2000:- /månad (snitt?)
Bensin 1400:- / månad
Drift 3500:- / månad (alltid mer än man tror)
Mobiltelefoner 700:- /månad (2 abbonemang)
Internet 299:- / månad
TV 199:- / månad
Försäkringar: Villa 450:-/månad, Bil/Bilar: 500:-/månad, Akassa: 650:-/månad
Mat 2500 (Coop/Ica)
Pension sparande 1000:-
= 13200:- / månad

Fast utgift varje månad är då 19500:- på det tillkommer det alltid saker, man äter på restaurang, nya vinterdäck till bilen, ni vill handla kläder, mindre reparationer på huset, renovera ett rum i huset, nya möbler.

Så nej det är inte billigt att bo i hus, det kostar mer än vad man tror.

Min syn på det hela, vi betalade själva kontantinsats på 120 000:- + lagfart & pantbrev. Huset kostade 1 200 000:- Vi har båda fasta inkomster frun som är högskoleutbildad på 23k/månad och jag 29k (som blir närmare 35k med jour+övertid)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.