Byggahus.se
Mikael_L
Ja anticimex börjar väl få alltmer grundmurat dåligt rykte. Man hör ju om rent hårresande besiktningsmissar, alt helt meningslösa besiktningar.


Nåväl.
I er sits skulle jag fundera och klura och tänka ut och bestämma hur jag ska agera så fort besiktningen är klar. Dvs måla upp de olika scenarion som kan tänkas komma.
Men inte ta upp detta med säljaren i detta läge.

Det av flera orsaker:
* Det blir lite konstigt att börja tala om olika fel redan innan besiktning skett. Varför har man öht budat som man gjort då?
* Det blir lite underligt att köra två "prutningsomgångar", först med fel man bara misstänker lite svagt sådär, sen en gång till när man fått ytterligare information från besiktningen.
* Dessa två första punkter sammantaget ger skenet av att ni är en strulig köpare. Säljaren kanske direkt släpper er då och låter nr2 köpa. Annars är det givetvis ingen fördel om ni sen vill diskutera sänkt pris.


Så fokusera helt och hållet nu på vad ni verkligen är beredda att betala om:
1. Huset och badrummet verkar helt OK, det är ingen akut fara med någonting.
2. Badrummet är lite dumt gjort, borde bytas om ett tag, kanske att leva med duschkabin ett tag osv.
3. Badrummet är i akut behov av fix, det finns kanske redan skador osv.
4. Ett helt annat fel hittas, tex dålig dränering .
5 ... 100 alla andra scenarion ...

Alltså, tänk noga och länge på hur ni egentligen värderar huset, och vad ni är beredd att betala och hur mycket brister ni accepterar.
Så när protokollet väl kommer kan ni ta snabbt beslut.


Och OM badrummet är kasst och OM ni vill pruta, anför att utfästelsen (som ert bud grundade sig på) var att badrummet var OK, men då det nu är sämre än utlovat skick så kan ni inte längre stå för det budet då nya, tidigare okända, renoveringskostnader tillkommit.
Bara så dom känner att det är deras eget fel, inte att ni vill strula.

Efter besiktningsmannens jobb, eller ännu hellre i samband med besiktningen, är det däremot rätt läge att förhöra sig om allt vad dom vet om hur badrumsrenoveringen gick till.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja anticimex börjar väl få alltmer grundmurat dåligt rykte. Man hör ju om rent hårresande besiktningsmissar, alt helt meningslösa besiktningar.
Ajdå, vi får hoppas att jag får en bra besiktningsman..

Mikael_L skrev:
Nåväl.
I er sits skulle jag fundera och klura och tänka ut och bestämma hur jag ska agera så fort besiktningen är klar. Dvs måla upp de olika scenarion som kan tänkas komma.
Men inte ta upp detta med säljaren i detta läge.

Det av flera orsaker:
* Det blir lite konstigt att börja tala om olika fel redan innan besiktning skett. Varför har man öht budat som man gjort då?
* Det blir lite underligt att köra två "prutningsomgångar", först med fel man bara misstänker lite svagt sådär, sen en gång till när man fått ytterligare information från besiktningen.
* Dessa två första punkter sammantaget ger skenet av att ni är en strulig köpare. Säljaren kanske direkt släpper er då och låter nr2 köpa. Annars är det givetvis ingen fördel om ni sen vill diskutera sänkt pris.
Jag förstår precis hur du menar, och någon krånglig köpare vill jag inte vara. Jag nöjde mig med att säljaren intygade att badrummet var fackmannamässigt utfört, och budade sen utefter den information. Sen när kontrakt är skrivet får jag information om att det kanske inte stämmer - då känner jag att jag eventuellt har budat med fel information.

Men jag säger ingenting innan - det kan ju trots allt visa sig att allt är OK.

Mikael_L skrev:
Så fokusera helt och hållet nu på vad ni verkligen är beredda att betala om:
1. Huset och badrummet verkar helt OK, det är ingen akut fara med någonting.
2. Badrummet är lite dumt gjort, borde bytas om ett tag, kanske att leva med duschkabin ett tag osv.
3. Badrummet är i akut behov av fix, det finns kanske redan skador osv.
4. Ett helt annat fel hittas, tex dålig dränering .
5 ... 100 alla andra scenarion ...

Alltså, tänk noga och länge på hur ni egentligen värderar huset, och vad ni är beredd att betala och hur mycket brister ni accepterar.
Så när protokollet väl kommer kan ni ta snabbt beslut.
Det är ungefär så vi tänker. Det är stor skillnad på om badrummet inte är gjort enligt konstens alla regler, men ingen skada skedd, och på att det finns en vattenskada.


Mikael_L skrev:
Och OM badrummet är kasst och OM ni vill pruta, anför att utfästelsen (som ert bud grundade sig på) var att badrummet var OK, men då det nu är sämre än utlovat skick så kan ni inte längre stå för det budet då nya, tidigare okända, renoveringskostnader tillkommit.
Bara så dom känner att det är deras eget fel, inte att ni vill strula.
Viktig punkt såklart, och eftersom det är helt sant så blir det naturligt att lägga fram det på det sättet.
 
Nu har det gått några dagar sen besiktningen och man har börjat smälta saker och ting. Följande fel hittades:

* I krypgrunden var den relativa fuktprocenten 23%, och den fick vara max 17%. Svartmögel fanns på träet.

* I ett badrum med våtrumsmatta indikerades det på fukt under mattan. Verkar alltså som att det är vatten mot träet. Detta är på övervåningen.

* Precis som jag misstänkte när jag skapade tråden så var inte det andra badrummet fackmannamässigt utfört. Dock hittades ingen skada.

* Förmodligen det största problemet: pågående fuktskada under tvättstugan. Svårt att bedöma omfattning men försäkringsbolag är inkopplat.

* Det hade droppat in genom taket lite också eftersom plastduken under pannorna var trasig på några ställen.

Har känt mig lite tom sen i fredags och behöver nu lite vägledning innan besiktningsklausulen går ut.

Hur skulle du agera i vårt läge? Finns inget annat hus i Alvesta ute så vi vill inte ge upp hur lätt som helst.
 
Redigerat:
Det här låter dyrt och jobbigt. Möglig/fuktskadad krypgrund (~40000), ett fuktskadad badrum (~100000), en fuktskadad tvättstuga (~30000) , akut behov av takbyte (~150000).

Det jag skulle göra i ert läge är kontakta säljare och mäklare och säga att ni fortfarande är intresserade av huset men att ni vill skriva ett tilläggsavtal om att förlänga ångertiden med t.ex. tre veckor så att ni hinner göra en ordentlig kalkyl på vad det kostar att åtgärda skadorna och därefter lägga ett justerat bud. Går säljarna inte med på det så är det bara att hoppa av direkt.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Kunde inte låta bli, jag sökte lite snabbt på Alvesta, på Booli. Där är ju en hel del hus till salu, något av dem måste ju vara bättre än detta huset?
 
hempularen skrev:
Kunde inte låta bli, jag sökte lite snabbt på Alvesta, på Booli. Där är ju en hel del hus till salu, något av dem måste ju vara bättre än detta huset?
Såg att jag skrev väldigt märkligt. Vad jag menar är att det inte finns något annat hus ute som vi gillar/passar oss. Tro mig, min bättre hälft är gravt Hemnet-beroende :)
 
Med alla de anmärkningarna är det ju uppenbart att det finns en hel del problem i huset och kostnader att åtgärda fukt är aldrig små, tyvärr...
Det verkar ändå som om besiktningsmannen ni haft har varit rätt noga och även mätt fukt (vilket AC inte gjorde när vi sålde vårt hus där köparen valt dem för besiktning).
Jag skulle ställa mig väldigt tveksam till detta hus... Det är en sak om säljaren tar på sig att fixa allting och ni kan bo kvar där ni är nu (eller temporär lägnehet) men att flytta in och försöka åtgärda så mycket kommer att bli väldigt påfrestande!

Mina 2 ören... :)

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Det är en sak om säljaren tar på sig att fixa allting och ni kan bo kvar där ni är nu (eller temporär lägnehet)
Men det är väl oftast inte lösningen som är att föredra? Det öppnar ju för tvistemål om det verkligen är fixat till rätt kvalitet och när det skall vara fixat. Det bästa är väl att göra ett rejält prisavdrag, och sedan renovera själv?
Men det ställer ju en del krav på finansieringen. Om det är så att man till största delen är beroende av att ta lån kan det ju vara svårare att lösa det med billigt hus + dyr renovering än dyrt hus.
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.