Byggahus.se
Hej! Jo det är så här att jag ska köpa ett hus från en nära vän till mig och ska jag bara ta över bolånet och inte betala någon handpenning har vi kommit överens om! Men frågan är då om man får göra så? Eller måste man alltid betala handpenning?

Tack på förhand:surprised:
 
Se till att få en värdering på huset, det är denna som banken kommer ha till grund för att låta dig ta över ett lån.
När du skriver handpenning antar jag att du menar kontantinsats. Eg så kan du bara belåna huset till max 85% av dess värde (köpeskilling alt värdering).
 
Jag misstänker att frågan kommer från historiska regler som fortfarande kan leva kvar i medvetandet hos en del personer.

Jag vet inte när lagen ändrades, men fram till 60 - 70 talet, kanske ännu lite längre. Då fanns det en regel som kallades för något i stil med "första kronan", jag tror att det var en del av avtalslagen, alltså inte direkt kopplad till just fastighetsköp, utan alla former av köp.

Den sade i princip att ett köpeavtal blir inte giltigt förrän första kronan av köpesumman har betalats. Dvs. köpeavtalet var ogiltigt om man inte betalade handpenningen. Jag tror att det gällde ömsesidigt. Dvs. en säljare kunde i princip sälja samma vara helt lagligt till flera personer samtidigt, och den som var snabbast med att betala en krona "vann" köpet.

Det är som sagt en regel/lag som avskaffades för 30 - 40 år sedan. Men jag har hört människor hävda att det gäller senast för något år sedan.

Det kan vara lite bedrägligt att "tro på", på den tiden var det inte helt ovanligt att folk skrev på köpeavtal lite lättvindigt, med tanken att de skulle tänka igenom affären ordentligt innan betalning av handpenningen.
 
Köpa hus från en (än så länge) nära vän är en riskaffär. Kan givetvis vara en bra affär, men tänk på riskfaktorerna!
 
  • Gilla
jonpalm
  • Laddar…
Jo precis jag menar kontantinsatsen, tror ni man inte får göra så kanske? Så man kan inte bara ta över ett bolån utan någon kontantinsats?
 
M
Helin skrev:
Jo precis jag menar kontantinsatsen, tror ni man inte får göra så kanske? Så man kan inte bara ta över ett bolån utan någon kontantinsats?
Förmodligen, om nu lånet är på mindre än 85% av husets värde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.