Byggahus.se
Goteborg
Goteborg: Av texten i TS första inlägg så tycker jag inte det är några konstigheter. Ventilera vinden, gräva rabatter är ju i princip standard att göra på gamla hus. Hur stort är huset? Och vad finns det för budget för att fixa till huset?
10 svar · 1,9k läst
H
hempularen: [citat] Du behöver någon som hjälper dig med det formella även inför tillträdet. Det gäller ju att kontrollera att säljaren verkligen har rätt att sälja, vilka pantförskrivningar som finns, att alla pantbrev är under kontroll osv. Sådant hjälper ofta banken till med, eller så kan man låta en mäklare skötadet. Det jag menade med min kommentar tidigare är att köpekontraktet är
6 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Det kan ju vara allt från samma dag till åratal tror jag. En granne till oss på landet köpte huset av dödsboet efter vår förre grannes fru. Där blev en tvist mellan arvingarna, dödsboet hade sålt huset, med någon form av förbehåll eftersom arvingarna då inte hade lyckats komma överens om boupteckningen, strul med enskild egendom, Köparen fick vänta 7 år på att kunna slutföra
3 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: btw, här kan du läsa om allt som gäller hyresgäster http://www.hyresgastforeningen.se/Sidor/default.aspx
13 svar · 1,5k läst
K
kindvall: Ja, då borde det ju finnas utrymme för ett avdrag på 100.000 åtminstone. Tillräckligt mycket för att ni skall kunna fixa ett badrum. Samtidigt bör det ligga inom säljarens smärtggräns. Om ni hoppar av är chansen stor att han förlorar mer än så, då budtvåan inte lär stå för sitt sistabud, utan kommer att jämföra med när trean hoppade av.
65 svar · 9,5k läst
E
Erik_X: Ingen som tänkt på att samera efter en brand kostar ca 1000 kr / kvadratmeter även ruckel. Banken vill inte ha dig med en dyr saneringsnota och en värdelös tomt. Mitt råd försäkra.
20 svar · 4,5k läst
B
Byggis1976: Att äga hus är förenat med krångel. Du kommer nog se fler fall framöver där tex ditt försäkringsbolag uppskattar en kosnad till xkr, men du kan inte efter tio offerter lyckas få priset under tio ggr mer. Så, lita inte på några förståsigpåare, kostnaden är ju det du lyckas få någon att göra jobbet för...
8 svar · 6,4k läst
P
poker1970: [citat] jag har inte tagit reda på desto mer.om hur mycket man besparar men är det fönster som är i dåligt skick som karmar och kanske inte är tätt runt ikring får man ser över det. 120 000 kr lät mycket. Jag läste i denna tråd att man kan få fönster för 3500kr och jobbet gör man själv såklart. Men det viktigaste i ett hus är att det är bra ventilation så att huset andas och
31 svar · 8,1k läst
O
ozon66: Tackar för svaret, Det enda av värde som fanns i dödsboet var just den här lägenheten men jag antar att det inte spelar så stor roll utan att det blir 40000 kr som anskaffningsvärde vid deklarationen.
2 svar · 1,5k läst
C
Crispian Norrie: Tack så mycket för alla inlägg! Jag tror jag ska ta hit en rörmockare som kan hjälpa mig att trycksätta golvvärme slingarna. Se om vi kan komma fram till något. Vi hörs nästa gång!
12 svar · 4,7k läst
O
Odjuret: Grattis till ditt nya boende! Nu får du se till att uppdatera projekttråden med massa bilder!:)
14 svar · 2,8k läst
·
S
saalina: Startar gärna projekt tråd då vi fått tillträde än så länge har vi hittat och köpt en pellets kamin och på lördag åker vi och hämtar ett begagnat kök tur man har lastbil att hämta med och förvara i så länge :D värme och kök är ju a och o .
6 svar · 2,5k läst
K
kindvall: [citat] Nej, det finns ju inget direkt markvärde, men många kolonilotter har ett så attraktivt läge att det finns ett indirekt "markvärde" iom arrenderätten. Iom att den här lilla kolonistugan uppförd av begagnat material är värderad till 300.000 gissar att jag det är just arrenderätten som står för större delen av värdet.
10 svar · 2,1k läst
stefancrs
stefancrs: Verkar "helt ok" i ett våtrum... :)
32 svar · 8,8k läst
B
bittle: En fråga till, om vi skulle flytta in i huset innan vi hinner sanera och städa och riva tapeterna, skulle lukten sätta sig i våra nuvarande möbler också? Eller är det det aktiva rökandet som gör det? En vanlig flyttstädning och sen in med grejerna, sätter det sina spår i tyger och möbler som flyttas in efter att rökaren är borta? Det är lite logistik, flytta in alla grejerna och
37 svar · 5,7k läst
B
bittle: För att det blev konstigt stök i nästan två sidor och det var ju inte riktigt PDF'er tråden skulle handla om. Här har du den som "gäller" :) http://www.byggahus.se/forum/kopa-salja-hus/221034-huskop-hjalp-med-besiktningsprotokoll.html
18 svar · 2,4k läst
H
Hemligt: Om du kollar densia.se så kan du se en lista sida vid sida på vad som ingår i överlåtelse resp jordabalk. Överskådligt. I en jordabalk ingår ventilation, värme, radon, samtliga byggnader, VA, el, etc.
6 svar · 4,0k läst
K
katten12: Man bjuder ofta över för att få till en försäljning direkt, vi gjorde så med vår brf. Utgångpriset var 65 tusen det hade inte varit visning på radhuset än. i frågade vad nuvarande ägare köpt den för han hade gett 100 tusen, men den var ju sliten efter ett år med en kedjerökandemissbrukare boendes där, så mäklaren ansåg att den sjunkt såpass i värde. Vi la bud på 90 och sa
153 svar · 23,7k läst
·
B
bittle: Mekanisk frånluft ska det vara redan. Jag tror att det är massiva golv men jag är inte helt hundra.
25 svar · 15,8k läst
K
katten12: Tack så jätte mycket för svar. Är lite nojjig över betalningen vill verkligen inte att det ska bli fel och så sitter jag där på onsdag med säljare och mäklare och kan inte betala mitt hus :P
3 svar · 1,7k läst
K
kindvall: Om ni har en villkorslös klausul för att häva kontraktet behöver du inte visa protokollet för mäklaren. Vi hoppade av en affär under liknande premisser. Mäklaren hörde av sig och ville ta del av protokollet och erbjöd halva avgiften för besiktningen. Det var iofs efter att vi meddelat att vi hävde kontraktet. Om ni fortfarande är i läget att förhandla prisnedsättning kan du ju
11 svar · 2,6k läst
A
Anders_Nilsson: Ibland hittar man bilar till osannolikt lågt pris med texten "skall besiktigas men bör gå igenom". Varför säljer dom inte huset när fasaden fixats med protokoll från oberoende instans (om det nu finns något sådant)? Varför river man inte skiten och sätter en träfasad med ventilerad spalt? Varför gör man inte en traditionell putsfasad som fungerar? Jo svaret heter pengar. Känns som
22 svar · 9,4k läst
H
hempularen: [citat] Nej ett köpeavtal är just ett avtal. När du har skrivit på avtalet så har du köpt huset. När avtalet börjar gälla efter att ev. villkor är avklarade så är köpare och säljare bundna av avtalet. Du skall då betala X kr ett visst datum, och då överlämnar säljaren huset, på tillträdesdagen skriver man även ett köpebrev (ungefär som ett kvitto), Det blir då underlag
6 svar · 1,9k läst
S
Sir Duke: [citat] Fel, det finns vetenskap kring detta. Svaret är att det inte finns något tröskelvärde. Kroppen har alltså inte tolerans för någon strålning överhuvudtaget, endast vid dosen noll är det ofarligt. Skadan ökar sedan linjärt med stråldosen.
22 svar · 7,0k läst
·
K
katten12: Asså när ja har gått på visningen så har ja "rivit och slitit" i allt. å bara inte runt och titta utan öppna köksluckorna, sätt på spisen, lyft på golvbrunnar, stäng och öppna dörrar, sätt på duschen, dra på kranen öppna fönster, öppna serviceluckor till vind och i källaren om det finns några. Allt sådant ska ju du som köpare se ex jag var på en visning där alla dörrar
3 svar · 1,7k läst
mexitegel
mexitegel: Det betyder att det inte finns några servitut kopplade till fastigheten.
1 svar · 1,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Du får naturligtvis läsa ert avtal vad som gäller, men jag misstänker att det är formulerat så att ni ska betala in handpenningen X och har rätt att hoppa av fram till och med datum Y. Handpenningen och besiktning/prutning/avhopp har inte med varandra att göra. Betalar ni inte in hela handpenningen så bryter ni mot avtalet, så kan man inte göra och i värsta fall blir ni
4 svar · 2,8k läst
S
saalina: Vi sitter i sitsen av att köpa och stå med dubbla boenden tills det första är sålt. Vi har fått en ganska hög värdering på vårt nuvarande men kollar realistiskt hur fort hus säljs här och vad dom säljs för så kolla du med en mäklare vad du realistiskt kan få för ditt hus. Då vi oxå sitter med en rejäl skillnad i vad vi gav för vårt hus och vad vi kan väntas få ut så har
9 svar · 2,3k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Fast det enda du vet då är om uttagen funkar, att jord är inkopplat och om du kan lösa jordfelsbrytaren. Vid besiktning av tex nybygge/elrenovering så tillkommer koll på protokoll för övriga mätningar av kabel/tråd som gjorts innan spänningssättning av montören på anläggningen plus okulär besiktning...så, lite mer än bara koll med uttagsprovare ingår.
31 svar · 4,5k läst
H
hempularen: Som sagt ett dolt fel är dolt oavsett om en besiktningsm har försökt hitta det eller ej. MEN om felet är tveksamt, säljaren kanske hävdar att felet gick att upptäcka, då kan det rent bevismässigt vara bra med ett vittnesmål från en besiktningsman att han trots sin expertkunskap inte kunde se felet. Samtidigt så riskerar bes. mannen att stämmas för att han missat ett fel, så han har
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.