Byggahus.se
Hej! Är i budgivning på ett hus.
Utgångspris 2.395.000
Vårt första bud 2.150.000
Säljarens motbud 2.350.000

Hur ska vi gå vidare? Vad är vårt nästa drag.
Vi är den enda budgivaren.Varför vi lade ett så lågt bud var för att vår mäklar rådgivare sade att det borde ligga på 2.200.000+/- 50 000
 
Säljaren sänkte alltså 45 000
Då gör ni lämpligen motsvarande: Höj 45 000 (om ni vill ha huset och är ensamma budgivare)

Vanlig prutningsmetodik!
 
Hej, tck för snabbt svar.
Men känns det inte bara konstigt.
Själv tror vi att de har satt sitt lägsta som 2.300.000 då ett grannhus såldes för det 2010.
 
Är det inte ett hett område så var kall. Misstag #1 när man köper hus är att bli kär i huset och att "måste ha det", givetvis "för barnens skull". 2010 var före förra istiden. Själv köpte jag i höstas i GBG och sedan dess har marknaden svalnat.

Är detta ett av få hus som går i ett område ni verkligen vill bo i? Fråga er själva var ni kan tänka er att bo och åk runt på visningar tills ni spyr. Jag och frugan tittade på 30-40 hus i höstas innan vi köpte. Vi fick inte tag i det perfekta drömhuset till reapris men så här i efterhand är vi övertygade om att detta var den bästa kompromissen.

Så, om du inte är desperat (hyr i så fall ett tag en lgh och leta vidare) tycker jag du skall basera ditt bud på vad du själv tycker huset är värt och inte på något slags rättvisetänk typ mötas på halva vägen. Finns gott om hus idag.

Beskriv gärna lite mer om din situation, typ vill ni verkligen bo just där, affektionsvärde (huset har gått i släkten), nära till släkt/jobb/kompisar, gott om andra barn som dina barn kan leka med.

Varför är du enda budgivaren???????? En stor varningsklocka.
/Anders
 
Oj, tack för så mycket input. Hej! Huset har legat ute i ett år. Först med en mäklare från jan-aug 2012. Sedan med en ny nu 2013. Huset är där inget fel på och inte läget heller. Det har ett normalt slitage för att vara 8år.
Med den fösta mäklaren låg huset ute för 2.495.000 och nu 2.395.000.
De som bor där har skiljt dig och separerat och det är därför de försöker sälja. Huset är från 2005 och de betalade då 2.265.000 för att uppföra det.
 
Skulle aldrig höja budet när det ligger så nära utgångspriset och att mäklaren bedömer att det är värt det ni bjuder. Är ni ensamma har ni ju alla korten på handen. Visst, de kan ta bort det från marknaden och lägga upp igen men det kostar pengar och chansen att de skulle få fler intresserade nästa gång och högre bud är inte stor.
 
Det är inget skambud så ligg lågt o avvakta
 
Mäklaren vi har som stöd sade ju 2.200.000 +/- 50 000. Då tänkte ju vi att 2.150.000 läger vi och ser vart det tar vägen. Men vi själv känner att det är lågt. Att det borde ligga på 2.250.000. För att de säljer inte för 2.150.000 tror vi.
Då väntar de nog ett tag till. Det har ju bara legat ute 2-3 veckor med denna mäklaren. Så att bara avvakta, då kommer nog ingenting hända. Visst de kan ju sänka själv igen men det är väl inte troligt och att mäklaren bad om e motbud till deras sänkning.
 
Mäklaren har bara en lojalitet - den mot sig själv. Lita inte på någon eller något.

Varför är inte huset sålt? Vill du sitta med svarte petter? Är detta ett ointressant område eller vad är det för fel? Ellet är marknaden helt död? Nu säger jag inte att det är bra med budgivning "för då vet man att området är hett", men fråga dig varför inte huset går att sälja.

Köp hus i ett område där det är ruljans, inte ett genomgångsområde som folk bor i en tid för att sedan flytta, men det skall vara en viss omsättning i ett område för ett det skall vara med på radarn över vad folk köper.

Jag hade sagt till mäklaren att du avvaktar några månader och så hade jag tittat i ett område som känns mer attraktivt. Tänk på att du kan behöva sälja om något år. Idag finns det inget som heter skambud. Säger någon detta till dig så fråga bara iskallt varför objektet inte är sålt efter så lång tid. Inte ditt problem att säljaren byggt i fel prisklass eller på fel ställe. Känns som att du skall stå kvar vid ditt utgångsbud och säga till mäklaren att ringa när det är intressant.

Snällhet i affärer får dig att hamna på parkbänken.

/Anders
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 1 till
  • Laddar…
Vi tror att det är en kombination att marknaden är död och att priset är för högt. Om man tänker att man gör ett avdrag på ca 6% på utpris så blir slutpriset i så fall 2.250.000. Det är ju ca 150.000 mindre än utgångspris och det är billigare än de betalade för huset när det byggdes för 8 år sedan. Vi vill ju ha detta hus, då det passar oss bra, men lönar det sig verkligen att endast höja till 2.2miljoner i nästa bud? Tanken var väl isåfall att höja direkt till 2.250.000 dirket, eller det är fel?
 
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ

Stå fast vid utgångsbudet. Sänk gärna. Du säger själv att marknaden är död. Vad tror du händer om du måste sälja. Det är i sådana här lägen den som har pengar grundlägger familjens goda ekonomi.

Titta på andra hus också så du har ett alternativ att spela och bjud sedan 2 millar. Varför har ingen annan plockat upp huset om det nu är så billigt? Jo, för att marknaden är död och priset är alltid vad marknaden är beredd att betala. Ger du för mycket för huset blir det du som får ta smällen sen. Sluta upp med att tänka rättvisemärkt och vad han betalade för att bygga nytt. Det ända som är intressant är vad huset är värt idag.

Hur glad blir du när ICA och skolan läggs ner i samhället och banken ringer och säger att ditt hus är nu värderat till 1.8 mille och du måste hosta upp mellanskillnaden eller flytta och sälja med förlust. Generellt ger jag dig rådet att köpa hus i ett område där det går att sälja.

Jag är inte hjärtlös, jag har bara köpt hus förr.

/Anders
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Njaa. Jag skulle nog tom. nöja mig med en mindre höjning som en markering att vi inte tänker gå speciellt mycket högre.
 
Du får väl hoppas att inte säljaren sitter o läser tråden då du visar korten så öppet;)
 
Nä man vet ju inte, men då förstår ju dem att de inte kommer få vad de vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.