Byggahus.se
Det är inte lika känsligt med morgondagg nu med de vattenbaserade färgerna, även den vattenbaserade alkydfärgen torkar så snabbt att den inte drabbas av dagg, om man målar rimligt tidigt på dagen.

Problemet när man målade med lösningsmedelsbaserad färg, var att även om man målade på förmiddagen så var färgen fortfarande inte torr på kvällen, och när då daggen fälls ut på ytan så blev färgen matt
 
-MH- skrev:
Det finns väl inte en målare som undviker att måla på hösten?
Andras hus ja, men målar de sina egna hus på hösten?
 
jarlh skrev:
Andras hus ja, men målar de sina egna hus på hösten?
Antaglgien målar de sina hus (om de har några) under lågsäsongen.
 
Målare köper färdigmålade hus och när det behöver målas om så flyttar de.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag har just målat lite staketbrädor med Nordsjö One, och den färgen torkar på en timme. När jag var klar med den sista brädan var det bara att gå tillbaks till den första igen. Så torktiden är nog inget problem. Impregneringsoljan och grundfärgen behövde mer tid men målar man vid lunch är det nog inget problem med dagg. Förra året målade jag vindskivor på kvällen i november vid några få plusgrader med vattenlöslig färg och det gick bra också. Fast man fick ha bra belysning.

Jag tycker att alternativen att låta en firma göra jobbet, alt att tidigarelägga tillträdet men att ni bor kvar som hyresgäster låter bra. Dessutom tycker jag att ni på något sätt bör kompenseras för att ni får bo i ett byggkaos. Har ni en firma där tycker jag att ni kan slippa flyttstädningen, och tidigarelägger ni tillträdet så tycker jag dessutom att ni kan köra noll kronor kallhyra eftersom det troligen tar betydligt längre tid om de ska göra jobbet själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.