16 397 läst ·
23 svar
16k läst
23 svar
Grannens rätt att använda min tomt vid tillbyggnad?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Ja du har rätt att vägra tillträde till din tomt. Och om de ändå uppsåtligen går in på din tomt med maskiner eller gräver där, då är det en fråga för polisen (skadegörelse, egenmäktigt förfarande). Men olyckor kan ju inträffa, och det är oftast svårt att bevisa att ex. en rasad schaktkant var uppsåtlig skadegörelse. Men att ex. sätta byggn. ställning på din tomt är egenmäktigt förfarande (som väl iofs är typfall för nedlagd förundersökning inom 10s).AkutLumbago skrev:
Därför gäller att det redan innan bygget starta sätta upp en husvagn 10 cm innanför tomtgränsen där, så polisen slipper lägga ner så många förundersökningar ... :|hempularen skrev:Ja du har rätt att vägra tillträde till din tomt. Och om de ändå uppsåtligen går in på din tomt med maskiner eller gräver där, då är det en fråga för polisen (skadegörelse, egenmäktigt förfarande). Men olyckor kan ju inträffa, och det är oftast svårt att bevisa att ex. en rasad schaktkant var uppsåtlig skadegörelse. Men att ex. sätta byggn. ställning på din tomt är egenmäktigt förfarande (som väl iofs är typfall för nedlagd förundersökning inom 10s).
Beroende på hur grinig du eller grannen är så varför inte gå över och stryka flagg. Säg som det är du ogilla garaget pga dess placering MEN du förstår att grannen tänker bygga det. Dra ett streck över det gamla och förklara dina farhågor för grannen ang plantering och stensättning. Det krävs lite för att svälja sin stolthet men i långa loppet tror jag du tjänar på det.
Vad menar du med bitter och göra allt för och sabotera för grannen?Stafrin skrev:
Mikael_L
Hahaha. Nej en husvagn kanske jag inte vill ha på min uteplats.
Men man kan kanske på skoj skulle ställa sina utemöbler på deras uppfart och ta en fika när de kommer hem från jobb ifall de ställer upp byggnadsställningar på min uteplats.
Hahaha.
Skämt åsido.
Blir helt enkelt att tala med grannen ifall han tar några friheter vi inte tycker är ok. Så löser det sig nog.
God grannsämja är den bästa medicinen, och självklart nummer ett att respektera och föredra. Men även den kan äventyras om allvarliga skador uppstår som följdeffekt av bygget. Det är nog yttest få individer som frivilligt börjar återställa hos grannen trots att eget byggprojekt kan ha orsakat skadan. Men att placera hinder som ett husvagn på vägen för bygget slår nog tillbaks till husvagnsägaren själv. Jag tror det finns tom. stöd för detta påstående i jordabalken.
Det är ju lätt för oss bakom tangetbordet att ge goda råd t ex att byggaren har inte rätt att beträda grannes tomt.
Men i verkligen är det dock inte alltid lika lätt att hantera dessa frågeställningar. När är det rimligt och befogat att kalla t ex en polis på plats.
När en byggställning står 10 cm på tomtmark, eller när en meter bredd plankhög står helt på annans tomtmark.
När är det befogat att begära ersättning, är det t ex när plattor på marken börjar röra sig en aning, eller är först när gipsskivor i friggebon står snett och spricker. Och hur blir det med bevisbördan?
Verkligheten är ofta svår att hantera, mycket svårare än teorin bakom tangentbordet.
Jag tror att många har upplevt detta när saker och ting går inte som tänkt.
Problem på tomtgränser kommer till tals oftare och oftare när de ursprungliga detaljplanerna inte längre kan respekteras
t ex pga. alldeles för små tomter. Här bär kommunen också ett ansvar genom att låta tumla på gamla regelverk, och ibland till det yttersta gränslandet (vilket jag tolkar har hänt här). Händer det något oväntad kommer nog kommunen inte heller ta något ansvar i skadeprocessen.
Man kan bara önska lycka till för att inget ont kommer hända, och att grannsämjan inte försämras.
Men glöm ej dokumentera innan bygget börjar, och varför inte under bygget med !
Det är ju lätt för oss bakom tangetbordet att ge goda råd t ex att byggaren har inte rätt att beträda grannes tomt.
Men i verkligen är det dock inte alltid lika lätt att hantera dessa frågeställningar. När är det rimligt och befogat att kalla t ex en polis på plats.
När en byggställning står 10 cm på tomtmark, eller när en meter bredd plankhög står helt på annans tomtmark.
När är det befogat att begära ersättning, är det t ex när plattor på marken börjar röra sig en aning, eller är först när gipsskivor i friggebon står snett och spricker. Och hur blir det med bevisbördan?
Verkligheten är ofta svår att hantera, mycket svårare än teorin bakom tangentbordet.
Jag tror att många har upplevt detta när saker och ting går inte som tänkt.
Problem på tomtgränser kommer till tals oftare och oftare när de ursprungliga detaljplanerna inte längre kan respekteras
t ex pga. alldeles för små tomter. Här bär kommunen också ett ansvar genom att låta tumla på gamla regelverk, och ibland till det yttersta gränslandet (vilket jag tolkar har hänt här). Händer det något oväntad kommer nog kommunen inte heller ta något ansvar i skadeprocessen.
Man kan bara önska lycka till för att inget ont kommer hända, och att grannsämjan inte försämras.
Men glöm ej dokumentera innan bygget börjar, och varför inte under bygget med !
Precis, och TS säger sig ju också varit emot placeringen men blivit överkörd.tane skrev:Problem på tomtgränser kommer till tals oftare och oftare när de ursprungliga detaljplanerna inte längre kan respekteras
Det är ju lite svårt för mig, såhär bakom tangentbordet, att se ifall TS har rationella skäl eller inte till sin oro.
Men vill man verkligen försäkra sig om att inget intrång på tomten sker så måste man kanske ta till lite exceptionella åtgärder för det. Såsom att ställa upp något nära tomtgränsen eller bygga ett staket där. För det spelar liksom ingen roll hur mycket man pratar med grannen och är överens, för när byggarna kommer så kommer dom ändå köra sitt eget race, och TS kan nog nästan garanterat förvänta sig både grävskador, och byggställning en bit in på sin mark, och sen upplag av byggmaterial och utdragna spikar och avklippta plåtkanter som byggubbarna sprider metervis omkring bygget.
När man ställer dit sin husvagn eller bygger staketet just innan byggstart så har man förvisso gjort en markering. Man blir för alltid den där sure knäppe jäveln som bara försökte sabba bygget så mycket som möjligt. Så det får man givetvis väga in.
Men någonstans är det ju lite illa att grannen öht vill bygga så nära tomtgränsen och att kommunen tillåter det.
TS kanske säljer sitt hus och grannen får en ny granne som bråkar utav helvete om han så ens ställer en stege 1 cm in på tomten när det är dags att rensa hängrännor.
Står garaget 80cm från tomtgräns så är vanligt underhåll av garaget nästan omöjligt.
Vi fick enligt detaljplan bygga garage 1 meter från tomtgräns, vi ville ha det så nära gräns som möjligt, men jag nöjde mig med 1,3 meter ifrån. Annars blir underhåll av den fasaden och tak/hängrännor på den sidan nästan omöjligt utan att inkräkta på granntomten.
Och då jag aldrig vet vad det blir för grannar i framtiden så är det bättre att vara på den säkra sidan.
@AkutLumbago
Lättare att få svar om man taggar den man vill nå.
Lättare att få svar om man taggar den man vill nå.
Klicka här för att svara