Byggahus.se
Vi anlitade en målare till att måla om ett hus vi äger långt ifrån där vi bor. Firman fick betalt och vi har tittat till det först nu flera månader senare.

Målaren har sprutmålat och lyckats kladda riktigt mycket, t.ex. på markplattor framför huset och på garagefönster osv.

Vad ska/kan man göra? Be honom fixa? Reklamera? Be om pengar tillbaka, isf vad är rimligt?

Bifogar en bild. Förstår inte hur en "professionell" målare ens lyckas med detta.
 
  • Vit plankvägg, svart plåtfot, stenplattor, gråa och rosa, mönstrad betong, utomhus, del av byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huda Alhilou
  • Laddar…
Firman får tvätta bort färgen, det är rimligt.
 
  • Gilla
TSkoogh och 11 till
  • Laddar…
Ja det där var väl kanske lite klantigt. Jag hade skickat den där bilden till firman och frågat om hur man ska lösa det hela eftersom det målats lite väl mycket.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 9 till
  • Laddar…
@
T toffeh skrev:
Vi anlitade en målare till att måla om ett hus vi äger långt ifrån där vi bor. Firman fick betalt och vi har tittat till det först nu flera månader senare.

Målaren har sprutmålat och lyckats kladda riktigt mycket, t.ex. på markplattor framför huset och på garagefönster osv.

Vad ska/kan man göra? Be honom fixa? Reklamera? Be om pengar tillbaka, isf vad är rimligt?

Bifogar en bild. Förstår inte hur en "professionell" målare ens lyckas med detta.
Tänker att du i praktiken godkänt jobbet i och med att du betalat dem(?). Men hör av dig till dem! Känns rimligt att de försöker åtgärda bristerna. Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Tänker att du i praktiken godkänt jobbet i och med att du betalat dem(?). Men hör av dig till dem! Känns rimligt att de försöker åtgärda bristerna. Lycka till!
Nej, jobbet är inte godkänt för att man betalat. Du har samma rätt att reklamera och få prisavdrag eller få det åtgärdat. Däremot har man ju inte kvar möjligheten att hålle inne med betalningen vilket kan vara ett bra påtryckningsmedel.
 
  • Gilla
TSkoogh och 16 till
  • Laddar…
MrJay
@ @ndreas skrev:
Tänker att du i praktiken godkänt jobbet i och med att du betalat dem(?). Men hör av dig till dem! Känns rimligt att de försöker åtgärda bristerna. Lycka till!
Tänker du också så när du köper saker? Du har betalat och därmed accepterat att det kan vara trasigt.. 😆
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Workingclasshero och 16 till
  • Laddar…
Reklamerar gör man väl när något är fel på utförandet eller t.ex. om färgen släpper om 6 månader. Man reklamerar inte en skada som inte omfattas av entreprenadarbetena. TS har inte beställt målning av plattor.

Har jag en takläggare hemma som eldar upp mitt hus i samband med att de lägger takpapp så kan jag ju inte reklamera jobbet… det blir ett skadeståndsärende.
 
  • Gilla
Huda Alhilou och 3 till
  • Laddar…
H
T toffeh skrev:
Vi anlitade en målare till att måla om ett hus vi äger långt ifrån där vi bor. Firman fick betalt och vi har tittat till det först nu flera månader senare.

Målaren har sprutmålat och lyckats kladda riktigt mycket, t.ex. på markplattor framför huset och på garagefönster osv.

Vad ska/kan man göra? Be honom fixa? Reklamera? Be om pengar tillbaka, isf vad är rimligt?

Bifogar en bild. Förstår inte hur en "professionell" målare ens lyckas med detta.
De har säkert något medel/mekaniskt att få bort färgen, se bara till att de skyddar huset.
 
  • Gilla
PalleFuling och 1 till
  • Laddar…
R
@ @ndreas skrev:
Tänker att du i praktiken godkänt jobbet i och med att du betalat dem(?). Men hör av dig till dem! Känns rimligt att de försöker åtgärda bristerna. Lycka till!
Håller inte med om att dom har godkänt jobbet bara för att dom har betalat.
Ta ut företaget på plats o se vad dom har o säga.
 
  • Gilla
Huda Alhilou och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Reklamerar gör man väl när något är fel på utförandet eller t.ex. om färgen släpper om 6 månader. Man reklamerar inte en skada som inte omfattas av entreprenadarbetena. TS har inte beställt målning av plattor.

Har jag en takläggare hemma som eldar upp mitt hus i samband med att de lägger takpapp så kan jag ju inte reklamera jobbet… det blir ett skadeståndsärende.
Nja, att de missat att täcka är en del av arbetet som de beställts att utföra. Att se till att färg bara hamnar där färg ska vara får nog anses i det breda "fackmannamässigt utfört" det går inte riktigt jämföra med att elda upp ett hus. Det behöver inte drivas som skadeståndsärende. Vill de inte ta bort färgen själva (de har rätt att i först hand försöka) kan man anlita någon och sedan söka ersättning för kostnaden, precis som om det hade gällt andra brister i urförandet. Eldar de upp ett hus har de inte rätt att försöka bygga ett nytt, så det blir lite praktiska skillnader.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Börja inte med tankar om att anmäla, och bestrida, eller väldiga krav hit och dit. Bara för att det förekommer oseriösa hantverkare, så är inte alla sådana. Många hantverkare blir också bråkiga pga. att många börjar bråka istället för att bara påpeka fel och brister på ett trevligt sätt.
Hör bara av dig till målaren, och visa foto. Fråga om det finns något bra sätt att få bort det på. Börja inte med att kräva attt han ska komma dit omedelbart och göra det. Utan diskutera som sagt problemet med honom istället. Med större sannolikhet än annars kommer han erbjuda sig att komma och fixa det. Eller att han skickar något medel för att lätt ta bort det, samt en liten ekonomisk kompensation. De flesta hantverkare vill faktiskt göra rätt för sig.
 
  • Gilla
Rollik och 13 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Tänker att du i praktiken godkänt jobbet i och med att du betalat dem(?). Men hör av dig till dem! Känns rimligt att de försöker åtgärda bristerna. Lycka till!
Mycket konstig åsikt tycker jag
 
  • Gilla
z0ltrac och 1 till
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Mycket konstig åsikt tycker jag
Det är du inte ensam om. Den åsikten har heller inget stöd i juridiken så ........

Nu kanske jag är trög men hur kan det inte vara lika mycket färgstänk på den mörkgrå grunden 🤔 men framförallt, hur fan kan man som yrkesman lämna ett jobb i det skicket?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Det är du inte ensam om. Den åsikten har heller inget stöd i juridiken så ........

Nu kanske jag är trög men hur kan det inte vara lika mycket färgstänk på den mörkgrå grunden 🤔 men framförallt, hur fan kan man som yrkesman lämna ett jobb i det skicket?
Har väl maskerat det grå med tanken att han inte målar längre ner än så, så det behövs inte på marken.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har väl maskerat det grå med tanken att han inte målar längre ner än så, så det behövs inte på marken.
Mjo i.o.f.s. men om det inte är det första jobbet direkt efter plugget borde han väl ha insett risken för dropp/söl etc. och maskerat en halvmeter ut också.

Men men, det är kanske dumt att anta att en sån klantskalle tänker logiskt 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.