MathiasS MathiasS skrev:
Vi har ett grundproblem i denna tråd och det är att det fattas information. Det verkar vi få leva med.

När jag säger "generellt" så menar jag, "när inget annat avtalats". Jag förstår att det inte är tydligt. Köper jag tjänsten "bygga altan" så innebär inte det att hantverkaren (säljaren) ska redovisa sina inköpspriser/kostnader. Det är en generellt princip i en marknadsekonomi. Som köpare ska du veta vad ditt pris är men inte vilka mina kostnader som säljare är.

Har du köpt altanen på löpande räkning och inte förstår slutsumman på fakturan kan du begära att säljaren förklarar PRISERNA, dvs att han redovisar fler detaljer i PRISET. Du kan inte begära att han ska visa sitt inköpspris, sin kostnad. Detta verkar vara fallet här. Man förstår inte vad som står på fakturan - exakt vad som är oklart vet vi dock inte.

Det var inte min mening att verka tyken, men när du säger saker som jag anser vara fel så påpekar jag det och här tycker jag det mesta var fel.

1. Om han beställt en sugbil utan avtal så leder inte det automatiskt till att han ska visa sin kostnad.
2. Hantverkaren ska inte tjäna på att vidaresälja tjänster säger du, och det är ju fel. Givetvis ska han det!

Vi har dock en helt annan situation om upplägget från början har varit "inköpspris + 15%" på material och tjänster.
Jag kanske överreagerade, men du är väldigt självsäker på din sak ("det mesta är fel") och lägger in dina egna förutsättningar i dina svar/påståenden. Och du lägger in det du vill i mina svar och drar generella slutsatser. Svårt att diskutera då.

1. Om det inte är avtalat (och inte heller kan läsas in i avtal) så måste han visa sin kostnad enligt min mening. I annat fall kan han ta betalt vad som helst utan att redovisa kostnaden. Hur vet jag som kund vad det kostat annars? Vad är rimligt? Hantverkaren har väl betalat ett marknadsmässigt pris för tjänsten. Varför gäller inte detta pris?

2. Du generaliserar här. Om kunden lejer A för att lägga om taket på löpande räkning och A hyr en ställning av B som sätter upp och tar ned densamma. Menar du då på fullt allvar att A kan lägga på en summa som A tar ut av kunden (att han "givetvis" ska tjäna på det)? Och det behöver han inte heller redovisa? A har väl betalat ett marknadsmässigt pris för B:s tjänster. Det är ju en annan sak om det finns ett avtal/offert där kostnaderna är specificerade.

En sak är vad en hantverkare brukar göra. En annan om saken dras till sin spets (prövas i domstol). Tror knappast att hantverkare har någon generell rätt att lägga på en summa för en tjänst som köps in för att hantverkaren ska göra jobbet åt kunden.

• Haha
Tubes
  • Laddar…
V VolvoT5 skrev:
1. Om det inte är avtalat (och inte heller kan läsas in i avtal) så måste han visa sin kostnad enligt min mening. I annat fall kan han ta betalt vad som helst utan att redovisa kostnaden. Hur vet jag som kund vad det kostat annars? Vad är rimligt? Hantverkaren har väl betalat ett marknadsmässigt pris för tjänsten. Varför gäller inte detta pris?
Om det inte är avtalat att spån ska tas bort är ju diskussionen en helt annan. Här verkar det ju rimligt att anta att man är överens om att spån ska bort i sådana mängder att man behöver en bil. Det är ju ingen liten sak.
Om vi ändå antar att det inte var avtalat men att köparen vill att spånet ska bort så handlar det ju mer om vad som är ett marknadsmässigt pris för tjänsten "spånsugbil" än vad just denna snickare haft för kostnad för bilen. Det verkar ju ej heller finnas någon överenskommelse om "inköpspris+X%".

V VolvoT5 skrev:
Om kunden lejer A för att lägga om taket på löpande räkning och A hyr en ställning av B som sätter upp och tar ned densamma. Menar du då på fullt allvar att A kan lägga på en summa som A tar ut av kunden (att han "givetvis" ska tjäna på det)? Och det behöver han inte heller redovisa? A har väl betalat ett marknadsmässigt pris för B:s tjänster. Det är ju en annan sak om det finns ett avtal/offert där kostnaderna är specificerade.
Ingen, absolut ingen, ska förmedla tjänster utan påslag (jag påstår inte att ingen gör det, men det är tjänstefel). I ditt exempel är det helt självklart att A ska ta betalt för att (beställa, planera, ta hand om problem i B's leverans som påverkar kunden (skador osv), se till att B lämnar i tid och återställer enligt avtal, fakturera tjänsten "ställning") göra allt som har med ställningen att göra. Absolut utan minsta tvekan.

Om du tänker dig dina parter A, B och Kunden här. B kan sälja till A eller till Kund. A ger B 50 jobb varje år, kunden beställer 1 var 50 år. B säljer givetvis inte tjänsten för samma pris till Kund som till A eftersom det är en stor fördel för B att slippa ha med Kunden att göra. Här finns "påslag" att hämta för A. Kunden har inget med detta värde att göra eftersom det produceras av A. Dessutom tar A ett ansvar för B's tjänst gentemot Kunden. Kunden slipper ha med B att göra, ytterligare en part han inte känner. Det kan A också ta betalt för, och ska ta betalt för eftersom det kan ta tid (enligt ovan).

Utan påslag går A back på ställningsförmedlingen.
V VolvoT5 skrev:
Tror knappast att hantverkare har någon generell rätt att lägga på en summa för en tjänst som köps in för att hantverkaren ska göra jobbet åt kunden.
Prissättningen på tjänster är fri så länge man inte tar oskäligt betalt, det behövs således ingen lagstadgad rätt att göra det. A kan enkelt visa att han har kostnader för att förmedla tjänsten och ingenting förbjuder honom att tjäna pengar på att förmedla tjänster. Eftersom prisspannet på tex ställningstjänster är rätt stort på marknaden finns det ju flex i detta, men det gäller ju att inte ta så mycket betalat att kunden blir arg. Vi har ju många exempel på sådant här på forumet.

Det skulle kunna vara en konkurrensfördel för en hantverkare att inte jobba med påslag alls, och bara ta betalt för sin egen tid. Inte vet jag hur det ser ut men jag hoppas att det är en minoritet som inte tar betald för det mervärde man ger kunden.

• Gilla
Tubes
  • Laddar…
nikasp
A AG A skrev:
Är det du eller snickaren som betalar spånsugens faktura? Det verkar ju som om det är snickaren. Isåfall har du ungeför samma rätt, som be om inköpspriser på ICA.
Vi hade en jävligt bra firma som renoverade tvättstugan hos oss. Vi fick deras faktura och sedan 6 st fakturaunderlag från elfirma, VVS, målare, Woody osv. Enormt nöjd med dem och enda gången hittills där det faktiskt blev rejält mycket billigare totalt jämfört med originalofferten. Hade räknat med 10% mer men blev 15% mindre.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
V VolvoT5 skrev:
1. Om det inte är avtalat (och inte heller kan läsas in i avtal) så måste han visa sin kostnad enligt min mening.
Det må vara din mening men det är inte lagstiftarens. En leverantör behöver inte visa sina kostnader på det sätt du önskar.

V VolvoT5 skrev:
Hur vet jag som kund vad det kostat annars?
Det vet du inte och det har du inte med att göra. Vet du vad din ICA-handlare betalar för mjölken han säljer till dig?

V VolvoT5 skrev:
Vad är rimligt? Hantverkaren har väl betalat ett marknadsmässigt pris för tjänsten. Varför gäller inte detta pris?
Det som är rimligt är det som är avtalat. Finns inget avtalat ska priset vara skäligt. Se tidigare referenser till konsumenttjänstlagen. Varför din säljares inköpspris på en vara eller tjänst skulle vara relevant för vad din säljare debiterar dig begriper jag helt enkelt inte.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det inget han säljer? Det är svårt att svara korrekt om man inte har alla detaljer.

Om snickaren debiterar dig för sugbilen är det ju en tjänst han säljer (men han levererar den inte).

Vad har ni avtalat om priser, påslag osv? Skiljer sig slutpriset mot vad ni pratat om från början? Har du fått ett uppskattat pris?
N NorrRomme skrev:
Jag har haft en snickare här som beställde hit en spånsugsbil,
Jag får inte summorna på snickarens faktura att stämma.
Jag har bestridit fakturan för att inga original var med. Fick sen kopia på inköp av material men inte på sugbilen.
Kan de neka mig att se originalfakturan?
N NorrRomme skrev:
Jag har haft en snickare här som beställde hit en spånsugsbil,
Jag får inte summorna på snickarens faktura att stämma.
Jag har bestridit fakturan för att inga original var med. Fick sen kopia på inköp av material men inte på sugbilen.
Kan de neka mig att se originalfakturan?
Tack för alla svar.
Det har löst sig, jag har lärt mig massor av denna dyrköpta läxa och min faktura minskade tack vara att jag protesterade mot den. Om det var medvetet överpris eller inte vet jag inte.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.