Juridik
anderscor: [citat] Absolut ska man äga runt omkring om man inte vill ha grannar :-). Det här är en ärvd tomt jag har och jag äger faktiskt mark runt omkring indirekt att mina föräldrar äger dessa bitar men just den här marken som de vill bebygga sålde släkten för många år sedan då de inte kunde komma överens om att behålla den. Jag förstår ju att jag inte kan påverka bygget så länge de
Sommar13: [citat] Härligt att de tog sitt ansvar ändå
H-Thomasson: [citat] Avloppsrör som är 78 år gammalt har inget värde. Det är bara att gräva upp och byta.
HSP: Man lägger till "dödsbo" före namn efternamn personnummer. Första tiden efter dödsfallet har dödsboet den avlidnes personnummer, går det lång tid får dödsboet ett samordningsnummer. Innan överlåtelsen måste bouppteckningen vara klar så det är fastställt vilka som är dödsbodelägare. Sedan måste samtliga dödsbodelägare skriva under alternativt att en har fullmakt att
Kontoristen7: [citat] Intressant infall så här 3 år senare... Men om du läser första raden i första inlägget -"attfallstillbyggnad"...
Claes Sörmland: Hm, jag undrar om 1 kap. 6 § vägmärkesförordningen inte är rätt lagrum och ger "ägare till enskild väg" rätten att sätta upp denna skyltning. Alltså grannen om det är grannens väg. Samtidigt får ju grannen inte leda in obehörig trafik på TS mark om det är ett utfartsservitut, det skulle vara en orimlig belastning för TS som tjänande fastighetsägare.
hempularen: Villaägarförbundet ger begränsad gratis jurist tid. Du behöver bara bli medlem.
Falckman: [citat] Det kan faktiskt ha viss (åtminstone indirekt) betydelse för fastighetsbildningen också. Kraven i 3:1 FBL om att ny- och obildade fastigheter ska vara lämpliga för sitt ändamål kan ibland vara lite lägre ställda för fritidsbostadsfastigheter än för renodlade bostadsfastigheter. Att nybilda en fritidsbostadsfastighet som saknar rinnande vatten är som exempel i regel lättare
kindvall: Priset var när jag fick en anmärkning på att jag hade en ansluten spiskåpa med fläkt vilket inte är tillåtet. Bara det att jag faktiskt hade en spiskåpa med spjäll. Jag ringde upp OVK-utföraren och frågade vad som hänt. Hans första ursäkt var att det inte är så lätt för killarna att se skillnad då det finns olika modeller. Då erbjöd jag honom en kurs på plats i hur man
Dracula: Jag minns en fastighet där jag bor som var ett väldigt långt och märkligt bygge. Jag var nyfiken och kontaktade kommunen. Jag fick svar att det inte fanns något slutbesked och man kunde därför komma med synpunkter på fastigheten. Det var inget som jag agerade vidare på utan var mest nyfiken. Minns jag rätt så skulle det per automatik bli ett slutbesked efter 10 år. Nu finns en annan
Claes Sörmland: [citat] Du får läsa granntråden. Lagtexten räcker inte i det här fallet för att förstå vad syftet var med att ändra på anläggningslagen 1990. Läs exjobbet som länkas i inlägg 1. Det gäller storkvarter, typ radhusområden. https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-att-fondera-i-samfaellighet.514109/#post-5673284 Sen finns det ju inget som hindrar att man fonderar trots att det inte
Nötegårdsgubben: Du kan skjuta upp hela din del av vinsten om din nya bostad (givet att du äger hela den) är värd minst hälften sv den gamla gemensamma bostaden. Sålde ni för under 3,2 Mkr kan du alltså dra av hela vinsten, då dina 1,6 Mkr överstiger halva det värdet. Säger vi istället att ni sålde för 4 Mkr (varav 2 Mkr är din del) får du skjuta upp 80 % av vinsten, då 1,6/2=0,8. Beräkningarna
Räknenisse: [citat] En lite kortare variant av det utmärkta svaret om generella principer är att den typen av fastigheter som du beskriver vanligtvis har styckats utan andel i samfällighet, vatten eller fiske. Man ville gärna behålla det odelat hos de "riktiga gårdarna". Vid hemmansklyvning delar man ofta lika på allt, men vid avsöndring av torp, lägenheter etc. får de som regel endast ett mindre
Räknenisse: [citat] Inte kunskap om den faktiska kostnaden för ditt badrum. Viss kunskap om vad som gjordes i huset, viss kunskap om vad olika material kan kosta, viss kunskap om tidsåtgång för arbetsmoment osv. DEN kunskapen använder man som en grund för att göra en UPPSKATTNING av vad kostnaden för din specifika badrumsrenovering var. En tillräckligt välgrundad och rimlig uppskattning är ok att
pmd: [citat] Var skrev jag inte det? :-) Se inlägg #115.
Dolo: [citat] Förklara hur man tjänar nåt i din beskrivning. Vad jag kan se är summan noll.
Kattmatare: [citat] Tusen tack, det kunde KLM informerat mig om.....ett enkelt och begripligt svar. Återigen 1000 tack 🙏
Kattmatare: [citat] Jag ska kontakta dom på måndag. Fastighetsägare har rest staket, anlagt bryggor osv. Jag tror ju dock inte att kommunen är särskilt samarbetsvillig då det visar sig dagligen att de konsekvent går emot beslut fr högre instanser.
argkines: [citat] Hej! Varför inte hyra ut ditt hem till olika filminspelningar. www.alocation.se och www.acasting.se är två sidor och intäkterna varirerar mellan 5000 -25 000 kr per dygn.
Falckman: [citat] Den här slutsatsen blir inte riktigt korrekt. Det finns gott om exempel på sjöar som är samfällda och alltså inte är att betrakta som enskilt vatten. Allmänt vatten är inte samma sak som samfällt vatten, varför du inte kan dra slutsatsen att övriga sjöar endast består av enskilt vatten. De finns alltså tre begrepp att hålla isär, samfällt vatten, enskilt vatten och
Bockstensmannen: [citat] [citat] Tror inte det bör bli så komplicerat. Vi delar 50/50 på vinsten dvs köpeskilling minus en ny värdering vi gjort. Lite förenklat men jag räknar fram skatten som blir på "vinsten" på skatteverkets sida där man kan lägga in avdrag osv och sedan drar bort den från den "verkliga vinsten (dvs köpeskilling minus värdering) och sedan splittar värdet på två så har vi vad
hempularen: Vi får väl hålla tummarna för att det verkställs också. Titta på större boende kan ta tid.
SågspånPappspikEternit: Härligt att höra att det löste sig!
Grillen: [citat] Jag valde att inte skriva på då det inte gynnade mig. Och vi sålde huset i höstas och då var jag nöjd att inte ha något servitut som låg som belastning då det ofta ses som negativt av köpare. Elbolaget ringde/mailade några gånger och tjatade och tyckte vi var bångstyriga och omständiga som inte ville skriva på, men dom gav heller inget vettigt argument som gjorde att jag
Claes Sörmland: [citat] Jag var tvungen att kolla. Ja kommunen kan köra på med denna hastighet vad gäller verkställigheten av besluten. 13 kap. 14 § kommunallagen: [bild] https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/kommunallag-2017725_sfs-2017-725/#K13
Hep: [citat] Kanske större chans till svart om TS får en pling. @johfor1
mattoys: [citat] Förlåt mig det ödmjukast du övermänniska. men skulle det kunna finnas något som heter psykologi och beteendemönster. Man behöver kanske inte "bygga en hög mur" för att förändra folks vanor. I det här fallet så skulle det om bilen står längre bak tvinga in folk längre in på tomten vilket inte skulle kännas rätt för de flesta. så då kan man få in ett nytt mönster
Anna_H: [citat] Nej, rättshaverist är inte en vars rätt har havererat, utan en som vill ha rätt till varje pris, i juridisk bemärkelse. https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist
coconut: Jag tackar för dina svar, det känns som att jag har bra koll på läget nu framöver. 👍