Tack, men har du tittat på länken? Ser inte att det finns någon ingång som även med en liten bredare tolkning är användbar! Det är ingen skada på kabeln eller nätet ( det är ju nedlagt)det rör sig inte om ett skadat skåp, det kan inte definieras som akut och den påverkar inte mina tjänster. Så jag förstår faktiskt inte hur du menar med länken!Persson88 skrev:
Den stora skillnaden är att det ena företaget är kontaktbara, svarar i telefon och dessutom sköter sina åtaganden (ibland betydligt bättre än nödvändigt) medans de andra upplever jag som okontaktbar, hur det sedan är från ord till handling kan jag ännu inte uttala mig om. Men det kanske finns någon på detta forum som kanske har lyckats och är villig att avslöja hur man lyckas med det!useless skrev:
Fast det är ju stor skillnad på en stolpe (som är i drift) som lutar och riskerar att tippa jämfört med en stolpe som bara står oanvänd.
Som sagt var så rycker inte Telia ut varje gång nån privatperson vill ha bort en stolpe, utan det görs samordnat. Därför fick du tidigare tipset att ringa Transtema och fråga om nåt sånt jobb är på G i ditt område.
Nej, inte per automatik. Rör det sig om ett officialservitut så måste servitutet tas bort genom en lantmäteriförrättning. Det faktum att servitutet inte längre nyttjas kan vara ett argument till varför servitutet ifråga kan upphävas, för lagrum se 7:4 2st och 7:5 FBL. Rör det sig om ett avtalsservitut så måste servitutet sägas upp enligt konstens alla regler, jämför med jordabalkens 14:e kapitlet, i ditt fall torde JB 14:14 vara aktuell vilket kastar tillbaka dig till FBLs regler. Så vill du bli av med servitutet är jag rädd att du får ansöka om en lantmäteriförrättning. Sökanden betalar tyvärr förrättningskostnaderna i ett sånt här läge...R Rättochfel skrev:
Eftersom Skanova har rätt att ha stolpen där är nog tyvärr den krassa sanningen att deras intresse för ditt ärende är tämligen litet, därav kontaktsvårigheterna.
(Inlägg 666 från mig på forumet... Det förtjänar en liten fanfar).
Jag mailade för något år sedan Telia på [email protected] och fick svar dagen efter med datum när stolpen på min fastighet skulle tas ned.
Hej! Fick också så småningom svar. Att man ska ta ner stolparna! Frågan förblir dock obesvarad.C Cadeex skrev:Jag mailade för något år sedan Telia på [email protected] och fick svar dagen efter med datum när stolpen på min fastighet skulle tas ned.
”…2026 men den tidpunkten var från början 2025 så jag törs inte skriva exakt när det blir men då har du ändå en liten fingervisning. Sen har vi några år på oss att rasera efter stängningsdatum, men oftast sker det snabbare.
Vi vet vilka stationen som är planlagda fram till Q2 2025 och där är inte din station med….”
Med ett sådan precision blir det att grunna över hur folk menar med några år och mera specifikt Telia!
Konstigt att det ska kunna tolereras av ett företag som försöker positionera sig som seriös. Hur det ska kunna vara förenlig med deras miljöpolicy är för mig helt obegriplig!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Jaha, du menar att stolparna har hållit så bra för att de är impregnerade med ren motståndskraft och skämmer slag på varje bagge och annat kryp samt röta bara genom sin ståtliga uppsyn? Nej det är nog betydligt mera kemi bakom och också ett skäl till att sådant virke tar man inte emot på en återvinningscentral utan ska hamna på deponi som miljöfarligt avfall! Det är miljöfarligt avfall som Telia deponerar på annans mark! Eftersom skälet till upplåtandet av marken har ju försvunnit-kopparkabel är ju utfasad-.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 174 inlägg
Nej, jag menar att varken kreosot- eller kopparimpregnerade stolpar rimligen är särskilt farliga för någon.
Kemikalieinspektionen har bedömt att den som arbetar med kreosotstolpar hela sitt liv får en förhöjd cancerrisk motsvarande en på 100.000.
Så istället för att höja tonläget kan du väl svara på det jag frågade dig: vad är det i deras miljöpolicy du lutar dig emot när du säger att de bryter mot den?
Kemikalieinspektionen har bedömt att den som arbetar med kreosotstolpar hela sitt liv får en förhöjd cancerrisk motsvarande en på 100.000.
Så istället för att höja tonläget kan du väl svara på det jag frågade dig: vad är det i deras miljöpolicy du lutar dig emot när du säger att de bryter mot den?
Det är ingen höjning av tonläget! Men om det saknas insikt om kreosotstolparnas miljöpåverkan och att det därför hanteras som miljöfarligt avfall då blir det svårt!Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag menar att varken kreosot- eller kopparimpregnerade stolpar rimligen är särskilt farliga för någon.
Om du bara läser på Telias egna sidor så har man gett upp det du försöker nämligen att försöker att sopa det under bordet eftersom Telia inser att det inte går att prata bort
”…Telia har funnits sedan 1853 och har vi alltid drivit teknisk utveckling framåt. Det betyder att gammal teknik byts ut mot ny teknik. Vi ägnar därför ett stort arbete till att ta bort gamla koppar- och sjöledningar. Vi plockar ner cirka 200 000 kreosotstolpar varje år. Vårt mål är att ta bort all bly (som finns i gamla kablar) och kreosot (en typ av impregnering som används på trä som skydd från skadedjur) från marken, det vill vi gärna inte lämna kvar.…” https://www.telia.se/privat/om/miljo
Men man saknar ju en tidplan och det är vad som gör det oansvarigt och visar ett nonchalant beteende som verkar vara satt i system!
Skogsägare
· 23 174 inlägg
Det saknas väl varken insikt eller kunskap. Kreosot är miljöfarligt och ska hanteras som miljöfarligt avfall när det blir avfall, inget konstigt i det.R Rättochfel skrev:
Jag försöker inte prata bort något. Kreosot är farligt, men inte extremt farligt, och det har sina användningsområden.R Rättochfel skrev:
Greenwashing. Det är lätt att sluta med kreosot när man inte längre vill ha kvar ledningarna som behövde hänga i kreosotstolpar. Trafikverket som fortfarande använder träsliprar är lite mindre radikala, även om de också planerar att sluta nyimpregnera med kreosot.R Rättochfel skrev:
200.000 stolpar per år och någon form av netto noll-avfall 2030 är väl tydligt?R Rättochfel skrev:
Beträffande miljöpåverkan så är det väl ganska tydligt i miljöbalken :….och de föreskrifter som meddelats med stöd av miljöbalken. Sedan den 1 juni 2009regleras begränsningar avseende användning av kreosot i EU:s kemikalieförordning (EG) nr 1907/2006, (Reach). I punkten 31.1 i bilaga XVII till Reach finns ett generellt förbud mot försäljning av kreosotbehandlat trä.12 jan. 2012…” Om Trafikverket har lyckats få en dispans så blir det inte för det mera miljövänligt! Arbetsmiljöverket har även klassat det som hälsofarligt se även deras informationsskrifter ADI352”.Nötegårdsgubben skrev:
Det saknas väl varken insikt eller kunskap. Kreosot är miljöfarligt och ska hanteras som miljöfarligt avfall när det blir avfall, inget konstigt i det.
Jag försöker inte prata bort något. Kreosot är farligt, men inte extremt farligt, och det har sina användningsområden.
Greenwashing. Det är lätt att sluta med kreosot när man inte längre vill ha kvar ledningarna som behövde hänga i kreosotstolpar. Trafikverket som fortfarande använder träsliprar är lite mindre radikala, även om de också planerar att sluta nyimpregnera med kreosot.
200.000 stolpar per år och någon form av netto noll-avfall 2030 är väl tydligt?
Fortfarande samma som tidigare, när man har lagt ner en linje blir det som är kvar, skräp! I detta fall tom miljöfarligt avfall! Då ska ju varje företag kunna ha en konkret tidplan på att åtgärda det och inte ett nonchalant förhållningssätt dessutom en miljöpolicy som står i total motsats till det! Jag vet inte hur man kan få ett löst uttalande till att man jobbar miljöetiskt. Det är väl det minsta man kan begära av ett företag att det åtminstone tar hand om sitt miljöfarliga avfall och inte låter det ligga på obestämd tid! Sedan bestämmer ju Telia själva ner de lägger ner en linje så det borde inte komma som en överraskning och att man därefter tar hand om sitt skräp! Egentligen borde nog marken också undersökas och om behov finns, saneras! Med en tidsangivelse på varje stolpe efter att den har tagits ur drift! Det vore en arbetslinje som visade ansvar! Vi hoppas att ha fixat det om en sisådär 6-7 år! Det är nonchalant och visar inget ansvar och är i strid med deras egna miljöpolicy!
Klicka här för att svara