Har tanke att köpa en fastighet som nu är registrerad för/som tillverkningsverksamhet(industri), nerlagd idag.
Tanken är att registrera om taxeringskoden och bygga om till villaboende via uppstyckning av marken.
Går detta att göra? Hur gå tillväga?
 
Fråga kommunen om bygglov först.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
Tänk på att jorden kan vara kraftigt förorenad och det kan kosta väldigt mycket att ta hand om det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
tillåter detaljplanen bostäder där då?
 
Ja, det uppstår ett antal frågor som ni skriver om.
Vi får se efter lite myndighetskontakter.
 
Det låter som ett riskabelt projekt om du inte har duktiga och erfarna projektutveckare med dig i projektledningen (vilket man kan ana när du ställer frågan här). Behövs några bra projektörer också, arkitekt, brandkonsult och akustiker är tex nyckelfigurer.

Invändig och utvändig miljöinventering måste göras. Man hittar ofta asbest och pcb invändigt och som nämnts föroreningar i marken.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.