Har en mindre skogsfastighet på 15ha. Nu har vattenfall ledningsröjt men lämnar de fällda träden i skogen. Jag har inget med ledningarna att göra, dom går till andra fastigheter. Jag tänker så här:
Borde dom inte städa upp? Annars måste jag ta kostnaden för det (är mycket träd)
Borde jag inte ersättas för träden?

Försökte googla men hittar inga svar med belägg….

Kan tillägga att jag fick förvarning för min tomt som ligger i närheten, där klippte dom lite sly. Men ingen info om skogsfastigheten.

Jag har aldrig fått en spänn för att elnätbolaget låtit diverse polacker ränna runt och röja ledningsgator på min mark. Är det väldigt mycket kan du köra ihop en hög och få flisat, sen får du betalt för flisen. Alltid blir det några kronor! Känner en som har julgransodling i en ledningsgata.

När du köper en fastighet där det går luftledningar eller nergrävda ledningar är det en inskränkning i vad du kan göra med marken.

Normalt brukar det i ledningsrätten ingå att de får röja i gatan. Ersättning tror jag bara gäller när de bygger nytt eller breddar, och tar ner skog.

Om de röjer ner lite grövre barrträd och låter de ligga, så skall de barka längs stammen för att minska risken för skadeinsekter.

För att veta exakt får du leta fram det avtal som en gång skrevs med ägaren till fastigheten. Du kan hitta det på Lantmäteriets Mina sidor.

https://minfastighet.lantmateriet.se/

Du kan beställa ut avtalet från Lantmäteriet för en liten kostnad.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om vi förutsätter att de har ledningsrätt, så har de rätt att röja, och de har ingen skyldighet att ta hand om det som röjs.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.