Byggahus.se
Hej.

Vi har en infart och parkering som består av makadam 8-11. Detta gjordes förra året. Nu ska vi komplettera med ytterligare makadam då allt inte hanns med förra året.

Beställde nu 8 ton mer av samma storlek och lastbilen tömde flaket vid garaget där det skulle lämnas.

Ser sen att makadamet inte riktigt ser lika dant ut som redan finns Två olika högar av makadam på en betongyta, den vänstra högen är ny och ser annorlunda ut jämfört med högen till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Makadamet till vänster är det som kom nu och högen till höger är det som vi har tidigare (8-11)

Jag har pratat med leverantören och de säger att något har gått fel.

De nämnde att de skulle kunna skicka en lastbil med kran för att ta bort makadamet men det är väldigt trångt, lastbilen som tippade av var den minsta de hade.

Nu börjar de tveka om hur de ska göra.

Frågan är helt enkelt vad man rätt att kräva? De har trots allt tagit på sig ansvaret (muntligt, ej skriftligt).

Om de nu inte kommer in med en kranbil, så får de väl i så fall ta en minigrävare, rullband, eller hur man nu gör. Det kommer ju bli ganska dyrt för dem och det är därför de tvekar.

Konsumenttjänslagen borde ju tillämpas här, men jag behöver lite input för vidare kontakt med firman.

Med vänlig hälsning Boek
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Kudazai och 3 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag nog fråga om prisavdrag och använt den felaktiga makadamen
Det borde ju företaget kunna gå med på då kostnaden för bortforslingen försvinner för företaget.
 
  • Gilla
EllinorLag och 56 till
  • Laddar…
wildeside
Eller så accepterar du att det blev lite fel och får ett kraftigt prisavdrag och sprider ut det nya materialet över hela ytan då kommer det inte att synas att du har 2 olika material.
 
  • Gilla
gerva252 och 104 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Eller så accepterar du att det blev lite fel och får ett kraftigt prisavdrag och sprider ut det nya materialet över hela ytan då kommer det inte att synas att du har 2 olika material.
Bästa lösningen för alla parter.
 
  • Gilla
gerva252 och 36 till
  • Laddar…
Mja, det kommer att märkas om man som oss exempelvis krattar gruset. Sen om man bryr sig eller inte är en annan femma. Är det sjukt kostsamt för företaget att rätta till kanske det går att få det hela i princip gratis och det kanske det är värt?
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 4 till
  • Laddar…
wildeside
tensiden tensiden skrev:
Mja, det kommer att märkas om man som oss exempelvis krattar gruset. Sen om man bryr sig eller inte är en annan femma. Är det sjukt kostsamt för företaget att rätta till kanske det går att få det hela i princip gratis och det kanske det är värt?
Du tror inte materialen blandar sig när du krattar.
Ska vi blanda två material så är det ett ypperligt sätt att röra om i det på lämpligt sätt.
Pruta kan du göra men någon stans går gränsen till att kunna övertala transportören att köra ut något till dig igen.
 
  • Gilla
katho75 och 8 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Du tror inte materialen blandar sig när du krattar.
Ska vi blanda två material så är det ett ypperligt sätt att röra om i det på lämpligt sätt.
Pruta kan du göra men någon stans går gränsen till att kunna övertala transportören att köra ut något till dig igen.
Jo, materialen blandar sig självfallet. Det hör till universums natur. Men i min värld SER det inte lika prydligt ut. Det kommer att synas att det är vitt skilda fraktioner oavsett hur "blandade" de är. Sen är det en smaksak om man bryr sig eller bara är nöjd med en yta att köra på.
 
  • Gilla
TessanDoo och 6 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jo, materialen blandar sig självfallet. Det hör till universums natur. Men i min värld SER det inte lika prydligt ut. Det kommer att synas att det är vitt skilda fraktioner oavsett hur "blandade" de är. Sen är det en smaksak om man bryr sig eller bara är nöjd med en yta att köra på.
Nåväl. Så många mm skillnad är det ju inte. Kan de största i vänstra högen vara 1-2 mm större?
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Fartland och 16 till
  • Laddar…
Jag har ett par olika storlekar i mitt grus och det syns förvånansvärt lite, och då har jag mycket större skillnad i storlekarna än det där.
 
  • Gilla
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
jonas_da jonas_da skrev:
Nåväl. Så många mm skillnad är det ju inte. Kan de största i vänstra högen vara 1-2 mm större?
De i vänstra högen är 2 ggr större .
 
  • Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 7 till
  • Laddar…
Vänstra högen är nog 8-16…… uppemot dubbla storleken som störst

Hade jag levererat fel sådär skulle jag försökt ”kvitta” istället för att hämta tillbaks och leverera nytt 🤔 billigare att bjuda på det fellevererade än att göra rätt……
 
  • Gilla
Mikael_L och 18 till
  • Laddar…
Kruxet är också att vi beställde ett par ton extra för att använda på den övriga infarten. Visst, det går att kratta ut men det är mycket jobb och det kommer aldrig bli lika bra som förut.

Men visst, misstag händer, men vill gärna minimera problemet så mycket som möjligt. Finns det inget vettigt sätt att byta ut makadamet, så får man göra det bästa av situationen
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Som vanligt kom överens.

Men annars är det väl konsumentköplagens lagrum eftersom ni har köpt varan grus. Varan avviker från avtalet vid köpet så den är felaktig. Dina val är att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.
 
  • Gilla
Purre och 13 till
  • Laddar…
Var med om nåt liknande, vi hade beställt 13ton 8-16 makadam.
Gubben som levererar har inte stenkoll på gpsen, men blir invinkad på en uppfart och dumpar lasten på anvisad plats.
Sen ringer han mig och vill ha betalt.
Jag förklarar att jag fortfarande står här och väntar, då blir det knäpptyst en stund och sen hör man ett "fan" när det går upp för honom att han levererat på fel adress.

Nu slutade detta lyckligt då de som "kapat" min leverans skulle ha 8-16 makadam så föraren fick 2 körningar istället för en, men det var svettigt en stund för honom 😋

Till TS: personligen hade jag bett om ett saftigt prisavdrag och sen skyfflat ut det.
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 22 till
  • Laddar…
Nu är jag ingen makadamnasare. Men i de mängderna och med dina förutsättningar så lär hämtning av det felaktiga och leverans av nytt kosta mer än att bara bjuda på den felaktiga leveransen. Men om firman vill göra det är mer en personlighetsfråga. Hur värdesätter de sin egen tid, nöjda kunder och uppfattningen om rättvisa?

Senast jag fick en felleverans som jag kunde leva med landade vi i ca 80% prisavdrag. Visst hade det kostat leverantören mer än det att hämta felaktig vara och leverera en ny, men jag var ändå villiga att betala något och värdesatte min egen tid samt en smidig lösning. Nu gällde det dock inte makadam och troligtvis ett lägre belopp. Men jag menar att en överenskommelse brukar göra båda lyckligare än det avtalsmässigt korrekta om det inte är något avgörande fel.
 
  • Gilla
Bittanbej och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.